شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان |تجمعات صنفی و اعتراضی معلمان که با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از چندین ماه پیش آغاز و در گیلان هم برگزار شده است، خواسته‌های مشخصی دارد؛ آموزش رایگان، آزادی معلمانی که در اعتراض به لوایح و قوانین موجود در زندان به سر می‌برند و سرانجام تصویب و اجرای دقیق لایحه‌ی رتبه‌بندی معلمان که این روزها در تامین ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی‌شان هم با مشکل رو به رو هستند، سه محور اصلی اعتراضات آن‌ها است.

بر اساس بودجه ریزی سال ۱۴۰۱ سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه‌ی کشور با احتساب بودجه‌های متفرقه ۱۷۱ هزار میلیارد تومان است.

بودجه‌ای که به گفته‌ی معلمان پاسخگوی هزینه‌های آموزش و پرورش در کشور نیست و بخش زیادی از ان هم باید برای پرداخت حقوق کارکنان این وزارتخانه کنار گذاشته شود.
اعتراض به اوضاع مالی و اقتصادی آ.پ در حالی صورت گرفته است که آموزش و پرورش در کشور و گیلان با یک معضل قدیمی گریبانگیر است؛ املاک و اراضی بی‌سند.

تنها در گیلان بیش از ۵۰ هزار ملک و زمین بی‌سند وجود دارند که متعلق به وزارت آموزش و پرورش است، اما این وزارتخانه به دلیل آنچه که بروکراسی اداری، سنگ‌اندازی و عدم تمایل سرمایه‌گذاران عنوان می‌کند، هنوز نتوانسته این دارایی‌ها را به نام خود سند بزند و به این طریق از املاک و اراضی موردنظر درآمدزایی کند.

در شرایطی که بودجه‌‌های مصوب کفاف هزینه‌های این وزارتخانه را نمی‌دهد، در بودجه‌ی سال آینده این وزارتخانه به جای تمرکز بر سندسازی و اجرای طرح لایحه‌بندی، مطابق انچه که در تبصره‌ی ۹ بودجه‌ی سال ۱۴۰۱ امده است، آموزش و پرورش باید برای درآمدزایی جبران کسری بودجه کتاب‌های درسی بلااستفاده، مجلات و کاغذهای باطله سطح مدارس را جمع‌اوری کند و بفروشد.

اختصاص ۱ درصد از سود بانک‌ها و شرکت‌ها به وزارت آ.پ هم یکی دیگر از راه‌هایی است که برای درآمدزایی این وزارتخانه درنظر گرفته شده اما به گفته‌ی معلمان این تبصره هم فقط یک ویترین است و عملا پولی به آموزش و پرورش نخواهد رسید. این‌ها فقط دو مورد از ترفندهای بودجه‌ای است که به نام انقباضی خوانده می‌شود و بنا دارد کشور را از یک پیچ تند اقتصادی عبور دهد.

شاید بهتر باشد قوای تصمیم‌گیری کشور حالا که نمی‌تواند وضعیت یکی از پایه‌ای ترین وزارتخانه‌هایش را سامان دهد، راه برای سندسازی املاک و اراضی بی سند هموار کند تا غفلت از این ظرفیت، آموزش و پرورش  را کماکان در مرداب مشکلاتش گرفتار باقی نگذارد. مشکلاتی که مثل در جان این وزارتخانه عظیم ریشه دوانیده  و قاعدتا رفت و آمد این و آن وزیر، قرار نیست گیاه فقیر آموزش در ایران را سیراب کند.

پرونده ویژه حکایت گیلان درباره لایحه رتبه بندی و اعتراضات معلمان را در سایت و شبکه های اجتماعی این پایگاه خبری دنبال کنید . این پرونده در چند مصاحبه، یادداشت و گزارش ویدئویی تهیه شده است که در ابتدا، گزارش خبری آن را مشاهده می کنید. 

در این رابطه بخوانید:

گفتگو با مجید علیپور عضو سازمان معلمان گیلان

گفتگو با سیده ریحانه میرحبیبی، فعال فرهنگیان

یادداشت نادر یارحسینی

مصاحبه با جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت در مجلس

متن و صدا : امیرحسین کریمی 

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان