جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
پرونده ویژه حکایت گیلان؛( گفتگو با سیده ریحانه میرحبیبی، فعال فرهنگیان):

دولت در حمایت از اجرایی شدن لایحه رتبه بندی ،کوتاهی کرد

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۱۲:۱۱ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان |به دنبال پرونده ویژه حکایت گیلان برای بررسی لایحه رتبه بندی و اعتراض معلمان گفتگویی با سیده ریحانه میرحبیبی از فرهنگیان گیلانی و از فعالان سیاسی داشته ایم که در زیر می‌خوانید. خانم میرحبیبی از دبیران بازنشسته مدارس گیلان است. 

دلیل اعتراضات معلمان چیست و مطالباتشان شامل چه مواردی می شود؟


اعتراضات صنفی معلمان که بیش از 10 سال شروع شده و از اسفند 99 شکل منسجم تری به خودش گرفته،در ابتدا معطوف به موضوع کسربودجه آموزش وپرورش و افزایش بودجه این وزارتخانه حیاتی بود وبه دنبال آن مطالباتی چون : بحث آموزش رایگان، دفاع از معلمان، جلوگیری از دست‌اندازی به صندوق ذخیره معلمان و پاداش بازنشستگان و آموزش کیفی، داشتن بیمه تکمیلی قوی رفع تبعیض در نظام پرداخت و همسان سازی حقوق معادل 80 درصد پرداخت به اعضای هیئت علمی دانشگاهها حفظ کرامت و جایگاه انسانی و شغلی معلمان و صیانت حقوقی -قضایی آنان هم مطرح شد. این موضوعات با توجه به این نکته مورد توجه است که طبق آمارهای رسمی کشورقریب به اتفاق معلمان زیرخط فقر قرار گرفته و شأن وکرامت انسانی شان خدشه وارد گردیده است.
یکی دیگر از مطالبات مورد نظر معلمان انتخاب وزیر شایسته، متخصص وبا تجربه و همچنین انتخاب مشاوران وزیر از میان معلمان مقاطع سه گانه است.
اعتراضات ماههای اخیر بیشتر بحث رتبه‌بندی برای معلمان شاغل و سپس بحث همسان‌سازی حقوق شاغلین و بازنشسته‌هاست و بدقولی و بی توجهی دولت ومجلس به تعهداتی که در اعلام علنی ،به اجرای لایحه رتبه بندی معلمان مقید شده بودند و موکول کردن آن به سال 1401 که از نظر معلمان پذیرفتنی نیست.
معلمان همچنین بر آزادی معلمان بازداشتی وزندانی و همچنین به رسمیت شناختن تجمعات صنفی معلمان و پرهیز ازبه کارگیری خشونت نسبت به کنش های صنفی فرهنگی نیز تاکید دارند.


 به چه دلیل لایحه تصویب شده مجلس رضایت معلمان را جلب نکرده است؟ نقش دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟


در این مورد به دو نکته اشاره می کنم: اول ، طرحی که برای اجرای رتبه بندی در مجلس مصوب شد مبتنی بر این بود که برای شش ماه دوم سال 12.5 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود. که به اعتقاد کارشناسان، بودجه فوق نمی‌تواند تغییری در دستمزد معلمان ایجاد نماید و براساس گفته نمایندگان این رقم با وجود میزان دریافتی معلمان فقط همسان‌سازی معلمان با خودشان است.
حداقل میزان بودجه مطلوب برای رتبه بندی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای نیمه دوم سال است که مجلس آن را نپذیرفت.شورای نگهبان همین 12.5 هزار میلیارد تومان را نیز به مجلس برگشت داد و صحبت‌هایی که الان در حال انجام است شانه خالی کردن دولت از زیر بار این رقم است. دوم، عدم اجرای لایحه ،که می بایست طبق وعده دولت ومجلس از مهرماه 1400 عملی میگردید ولی برخلاف وعده‌ها، به سال آینده موکول شده است. درنتیجه این مصوبه رضایت معلمان را جلب نکرده است.
متاسفانه دولت در حمایت از اجرایی شدن لایحه رتبه بندی ،کوتاهی کرد و نتوانست پای حرف خودش بماند.

آیا این شیوه اعتراضات منجر به دستیابی به اهداف موردنظرمی شود یا اینکه تداومش ممکن است مطالبات را وارد فضای امنیتی نموده و معلمان را از رسیدن به نتایج موردنظر دور کند؟


امروز در تمام دنیا اصناف،سندیکاها و انجمن ها وکانونهای صنفی برای دست یافتن به مطالباتشان دست به حرکتها ی تجمعی می زنند که در قانون اساسی کشور ما نیزدر اصل 27،به این نوع اجتماعات وتجمعات قانونی صحه گذاشته شده است. لذا می توان اذعان داشت فرهنگیان برای دستیابی اهداف از طرق قانونی آن وارد شده اند.معلمان دنبال امنیتی کردن فضای کشور نبوده ونیستند،اعتراضات صرفا صنفیشان، جهت تامین مطالبات برحقی است که مغفول مانده ؛در صورتی که حاکمیت به این مطالبات و خواسته ها صنفی نخبگان و فرهنگیان جامعه گوش نداده وعمل نکند وهمچنان به برهم زدن تجمعات و دستگیرو زندانی کردن معترضان ادامه دهد ،برای حاکمیت خسارت بار و غیرقابل جبران خواهدبود. معلمان معتقدند مطالباتشان قانونی، منطقی و واقعی است و دولت باید نسبت به وضعیت معیشت و کیفیت آموزش خود را پاسخگو بداند.


 تحلیل شما از حضورمشهودترو پررنگ تربازنشستگان نسبت به معلمان شاغل در اعتراضات میدانی وتجمعات چیست؟


بازنشستگان هم وقت فراغت بیشتری نسبت به شاغلین دارند وهم با توجه به بازنشستگی با مشکل احضار، توبیخ و انفصال روبرو نبوده ،بنابراین در این زمینه فعالتر از شاغلین عمل می نمایند.


 تصویب این لایحه تا چه حدمی تواند روی کیفیت آموزش تاثیرگذار باشد؟

از آنجا که طی 14 سال اخیر بحث معیشت ومسائل مالی و اقتصادی معلمان به گفتمان اصلی بدل شده و دولت دوازدهم آقای روحانی به منظورحل مشکلات اقتصادی، رضایتمندی شغلی و تقویت انگیزه و ارتقای تعهدحرفه ای معلمان، نظام رتبه بندی آنان را پیشنهاد کرد. بنابراین احساس می شود با رفع دغدغه های معیشتی ،انگیزه معلمان برای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی نیز بیشتر خواهد گردید .

معلمان در اعتراضات وگلایه های خودچه در فضای مجازی وچه در تجمعات از اصطلاح دست اندازی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان صحبت می کنند. موضوع این بخش از اعتراضات چیست و اصلا مشکل عمومی ویا دولتی شدن مدیریت صندوق را چه می دانید؟

صندوق ذخیره فرهنگیان در این سال‌ها چالش‌های زیادی داشته و اخبار زیادی از آن منتشر شده است که عموم مردم و معلمان در جریان آن قرار گرفته‌اند
کل اعضای صندوق شامل شاغلین، بازنشستگان، از کار افتاده‌ها و حتی متوفی‌ها تا امروزبیش از یک میلیون و ۵۰۵ هزار نفر هستند. در حال حاضر اعضای شاغل و فعلی حدود ۶۵۰ هزار نفر اعلام شده‌اند. صندوق ذخیره فرهنگیان در ۴ هلدینگ پتروشیمی و انرژی، هلدینگ سرمایه‌گذاری، هلدینگ ساختمانی و هلدینگ خدمات با مجموع ۵۵ شرکت فعالیت دارد و دارایی‌های صندوق در دی ماه ۱۳۹۹ حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. تلاش مجلس برای دولتی‌سازی صندوق، عدم پرداخت ارزش ماکلانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلم، عدم برگزاری انتخابات برای عضویت شش عضو معلم در هیئت امنای صندوق در طی سالهای گذشته و دخالت دولت و مجلس در امور مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان با وجود عدم تملک دولتی بر صندوق و مخصوصا عدم واریز سهم فرهنگیان توسط دولت طی سالهای اخیر ، خسارت غیر قابل جبرانی را به اعضا وارد نموده است .
بنابراین تا زمانی که نظارت برای عملکرد بهتر وشفافیت صورت نگیرد و تصمیمات در اتاق شیشه ای با نظارت صنوف و سندیکاهای فرهنگیان (با هر تفکر سیاسی) ، رسانه ها و گردش اطلاعات و گزارشات به صاحبان اصلی یعنی فرهنگیان ،صورت نگیرد،مشکل صندوقها حل نشده باقی خواهد ماند.

گفته می‌شود دولت برای اجرای لایحه رتبه بندی و همسان سازی مشکلات مالی دارد،وعلت اصلی تعلل همین مسئله است،نظرشما چیست؟


همانطور که میدانیم این لایحه به منظور استقرار نظام پرداختی است که سالهاست مکررا از سوی فرهنگیان همترازی آن با هیئت علمی دانشگاهها ،فریاد کشیده می شود. متاسفانه فرایند استقرار این نظام پرداختی در بودجه و اعتبارات سالانه با عبارت کمبود اعتبار،با بی توجهی و خلل روبرو و قابلیت عملیاتی شدن کامل نیافته است. این در صورتی است که معلمان شاهد افزایش بعضا 50 و حتی 100 درصدی برخی نهادهای خاص دربودجه طی سالهای اخیر بوده اند.بنابراین شانه خالی کردن دولت و مجلس تحت عنوان کمبود بودجه برای تامین اعتبار از سوی جامعه معلمان کشور پذیرفته نیست.

در این رابطه بخوانید:

نگاهی به اعتراضات صنفی معلمان گیلان بعد از لایحه رتبه بندی (گزارش ویدئویی)

گفتگو با مجید علیپور عضو سازمان معلمان گیلان

گفتگو با جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس

 

یادداشت نادر یارحسینی

یادداشت محمود حسنی پور

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان