دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
پرونده ویژه حکایت گیلان؛(مصاحبه با جبار کوچکی نژاد، نماینده رشت در مجلس)

دولت سیزدهم در لایحه رتبه بندی معلمان دوگانه عمل کرد | مجلس نتوانست طرح شفاف و خوبی بنویسد

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۳:۵۵ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | مریم صابری: جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس وعضو کمیسیون برنامه بودجه یکی از نمایندگان فعال در زمینه لایحه نظام رتبه بندی معلمان است.

او که سابقه ریاست آموزش و پرورش گیلان را دارد در مجلس قبل نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات بود و طی سالهای گذشته در مصاحبه با رسانه ها و سخنرانی در صحن علنی مجلس خود را به عنوان یکی از موافقان لایحه نطام رتبه بندی معلمان معرفی کرده است. کوچکی نژاد البته منتقد دولت در نحوه مواجه با این لایحه است.
لایحه ای که هرچند بعد از سالها بالاخره تصویب شد اما نه معلمان راضی هستند و نه دولت. و تا اینجای کار هم در میانه بهمن 1400 با برگشت این طرح از سوی شورای نگهبان باید دوباره در مجلس بررسی شود.
حکایت گیلان در بخشی از پرونده ویژه «بررسی اعتراضات معلمان» به گفتگو با این نماینده مجلس پرداخته است.

آقای کوچکی نژاد، لایحه نظام رتبه بندی معلمان چه روندی را در مجلس دنبال کرد و چرا توسط شورای نگهبان رد شد؟
رتبه بندی معلمان لایحه ای است که در دولت قبل هم مطرح شده بود و در این دولت نیز مطرح و در مجلس مورد بررسی قرار گرفت. مجلس در ابتدا در مورد لایحه رتبه بندی خوب ورود کرد، اما به دلیل مشکلات و فقر منابع مالی نتوانست طرح شفاف و خوبی بنویسد و در نهایت هم طرازی حقوق معلمان معادل هشتاد درصد مجموع حقوق و فوق العاده‌های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران را مطرح کرد که چیزی که در دانشگاه هم منسوخ شده است. در نهایت لایحه مصوب شده به شورای نگهبان فرستاده شد اما با این وجود شورای نگهبان 5-6 اشکال به این طرح گرفت. درواقع دولت به شورای نگهبان نامه نوشت که ما نمی توانیم منابع این مصوبه را تامین کنیم و این یعنی دولت در اینجا دوگانه عمل کرد. ابتدا گفت موافقم ولی بعد مخالفت کرد.

شورای نگهبان بر چه اساسی به این لایحه ایراد وارد کرد؟

اصل 75 قانون اساسی می گوید: «طرح های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه های عمومی می انجامد, در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد.» چون دولت در مورد تامین منابع اعلام ناتوانی کرد بنابراین شورای نگهبان هم با توجه با این اصل، بر لایحه رتبه بندی چند ایراد وارد کرد. بنابراین آنطور که مشخص است این موضوع فعلا روی هواست و باید دید در سال بعد چطور پیش می رود.

تمرکز اصلی این لایحه برروی کدام گروه از فرهنگیان است؟
این طرح قرار است در وضعیت نزدیک به 700 هزار فرهنگی شاغل تغییر ایجاد کند. و گره و ایرادهای طرح هم برطرف شود. یکی از ایرادهایی هست که به نظرم وجود دارد این است که یک معلم اگر مامور ویژه دفتر نماینده مجلس بشود، یا فرماندار و بخشدار هم بشود نمی تواند مشمول رتبه بندی معلمان شود و اینکه این محدودیت برقرار شده درست نیست . چون این محدودیت در آموزش عالی وجود ندارد، ولی در آموزش و پرورش ایجاد شده است. قانون باید برای همه یکسان تفسیر شود.

به نظرتان با این شرایط مجلس باید چه روندی در پیش بگیرد؟

به نظرم مجلس باید در نظر خودش مصر باشد و یکبار یگر لایحه را مصوب کند تا این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود و در آنجا تصمیم گیری شود.

به نظرتان با شرایط فعلی کشور دولت می تواند منابع این لایحه را تامین کند؟

تامین 25 هزار میلیارد تومان رقمی نیست که دولت نتواند آن را تامین کند. معتقدم که دولت سیزدهم در این مورد دوگانه عمل کرد. دولت فعلی و خود آقای رئیسی ابتدا در مورد این لایحه قول داده بودند اما امروز می گویند که منابع لازم برای تخصیص وجود ندارد. چطور در ابتدا بحث مالی مطرح نبود . دولت باید پاسخ بدهد که چرا نظر خود را تغییر داده است.

ارتباط مجلس و فرهنگیان معترض به چه صورت است؟
ارتباط معلمان و نمایندگان مجلس به صورت جلسات حضوری و ارتباطات تلفنی و با نمایندگان فرهنگیان ادامه دارد.

به نظرتان با این شرایط ادامه اعتراضات معلمان به شکلی پیش می رود؟
معلمان خواسته ها خودشان را مطرح کرده اند و همه اعتراضات و خواسته های آنها را شنیدیم . به نظرم اگر بحث و نظر جدیدی مطرح است مجلس می تواند با آنها در ارتباط باشد.

در این رابطه بخوانید:

 

 نگاهی به اعتراضات صنفی معلمان گیلان بعد از لایحه رتبه بندی (گزارش ویدئویی)

گفتگو با مجید علیپور عضو سازمان معلمان گیلان

گفتگو با سیده ریحانه میرحبیبی، فعال فرهنگیان

یادداشت نادر یارحسینی

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان