جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
پرونده ویژه حکایت گیلان ؛(یادداشت نادر یارحسینی)

چرایی اعتراضات معلمان

۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۲:۲۶ چاپ

اختصاصی  حکایت گیلان | نادر یارحسینی *_ قشر معلم از جنس فهم، درک، قناعت، عدالت، اخلاص، یگرنگی، حجب وحیا، وفا، ایثار، گذشت، عشق، فداکاری  و...است .

معلمان با اتفاق رنگ سفید اند . معلمان سازندگان ومربیان روح و روانند . کار و تلاش روی این سرشت ازعهده دیگران خارج است به همین دلیل معلمان از عناصر موفق وکامیاب جامعه  هستند. معلم بسیار صبور وبردبار است و در مواجهه با متعلم از کلام ومفاهیم بسیار سازنده و اثر بخش بهره می گیرد تا روح ها را بسازد و متعالی نماید و ظرافت معلمان ارتقاع ظرفیت روح وروان متربیان است.

ازآنجایی که متربیان از خانواده به نزد معلمان برای اصلاح وتربیت حضور می یابند بنابراین معلمان نه تنها  سازنده دانش آموزان هستند بلکه سازنده خانواده وحتی جامعه نیز می باشند چراکه مدرسه وخانواده وجامعه بمثابه یک مثلث است که به هم متصل ودرهم تنیده اند و ابدا ازهم منفک نمی شوند .

علیهذا با توجه به آنچه مذکور افتاد نقش و وظیفه معلمان بسیار سنگین وسترگ است و او علاوه براصلاح وتربیت دانش آموزان نقش واصلاح وتربیت غیر مستقیم خانواده و جامعه را نیز برعهده دارد. معلمان خود را ازپیش ساخته و بعد پرداخته اند . به همین دلیل است که معلمان همیشه در تربیت وتعلیم موفق بوده و انسانهای بزرگ برای خدمت به جامعه وتاریخ تربیت نموده اند.  اما حقوق  معلم دربرابر خدمات بزرگش درکشور ما بسیار قلیل واندک است .

دوقوه مجریه و مقننه در ادوار مختلف علیرغم شعارها وگفتارهای شان هیچگاه آنها را اجرایی وعملی  نساختند.  عناوین مختلف ومتعددی از سوی دوقوه مطرح گردید مانند: رتبه بندی معلمان ، همسان سازی حقوق معلمان و...اما هیچکدام ازآنها تاکنون تحقق نیافته واجرا نشده است.

تورم افسار گسیخته و اشتباهات مدیران اجرایی و فساد اقتصادی و تحریم ها بتدریج وعرصه را بر زندگی وتمشیت آنان تاثیر بسیار بد ونامطلوبی نهاد تاجایی که معلمان بدلیل حقوق ناچیز وثابت در اداره زندگی در مانده وناتوان گشته وتوان اداره زندگی را ازکف داده وبه فقرا جامعه اضافه شدند. ِ

حال سوال این است معلمی که از تهیه قوت لایموت مانده پس چگونه می تواند نقش معنوی و اصلاح وتربیت را دنبال نماید؟ برخی از دستگاههای نظام مانند وزارت نفت از حقوق هنگفتی ازبالاترین تاپایین ترین فرد برخوردار است که کارشان ونقش شان با معلمان به هیچ وجه قابل قیاس نیست ازباب مثال یک آبدارچی در وزارت نفت تا پانزده میلیون حقوق می گیرد اما معلم کمتر ازهشت میلیون تومان دریافتی دارد.

چندماهی از تصدی ریاست جمهوری آقای رئیسی می گذرد که بخش اعظم  معلمان دربیشترشهرهای کشور باتجمع و شعارهایی نسبت به حقوق خود اعتراض وخواستار افزایش  حقوق خود شدند.

این اعتراضات حق معلمان است که برآنند تا به نوعی ونحوی به اطلاع متصدیان امر برسانند که با حقوق ناچیز در برابر تورم دهشتناک قادر به اداره زندگی نیستند اما مردم ازهم می پرسند چرا معلمان در دولت های پیشین چنین اعتراضات پررنگ نداشته اند . گرچه درگذشته  برخی از صنوف معلمان معترض  به حقوق خود بودند اما همه گیر نبود ولکن دردولت جناب رئیسی همه گیر شده است. اما برخی ازدشمنان معلمان و مردم ایران درآن سوی مرزها برآنند تا اعتراض معلمان این انسانهای شریف و کریم را مخالفت علیه نظام وسیاسی  جلوه دهند. اما معلمان عزیز که متدین ومسلمان وانقلابی اند و چنین  اجازه ای نیز به سوء استفاده کنندگان وفرصت طلبان نداده ونخواهند داد تا برخی شکست خوردگان سیاسی ودشمنان آن ورآبی ازاین تجمعات اقتصادی ومعیشتی به نفع خود بهره برده وعلیه نظام اسلامی تمام کنند.

دشمنان قسم خورده انقلاب مترصد آن هستند تا به هر بهانه ای برپیکر انقلاب اسلامی ضربه ای کاری وارد سازند . اما سوال ازمسئولان قوا بالجمله مجریه ومقننه درادوار انقلاب  این است که چرا نسبت به امر تعلیم وتربیت سهل انگاری نموده و توجهی به معیشت معلمان این سازندگان جامعه نکردند تا قشر معلم واین نجیبان جامعه دراثر تنگی معیشت به تجمع وادار کنند و بیش از امور دیگر دغدغه معیشتی داشته باشند؟ درحال حاضر اگر حقوق معلمان باتوجه به تورم به رقم بیست میلیون هم برسد ناچیز است زیرا این گروه جامعه به دلیل نقش حساسش نباید دغدغه معیشتی داشته باشد. پزشکان آلمان به صدراعظم وقت آلمان گفتند چرا حقوق معلمان باید بیشتر از حقوق ماباشد وگفتند لااقل ما همسطح معلمان حقوق بگیریم که ایشان گفتند نمی شود که شاگرد بیشتر از استاد حقوق بگیرد .

مسولان دست اندر باتوجه به قانون همسان سازی اقدام به مناسبت سازی نمودند که باز این  خلاء همچنان موجود است امیدواریم مسولان دست اندر کار در دوقوه اقدام عاجل نسبت به افزایش حقوق معلمان نموده و  به قانون همسان سازی که سالها نگاشته شده جنبه اجرایی بخشند واین اقدام مسئولان قطعا موجبات تعالی تعلیم ،تربیت، فرهنگ  و جامعه را درپی خواهد داشت.

*دبیر جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گیلان

در این رابطه بخوانید:

 نگاهی به اعتراضات صنفی معلمان گیلان بعد از لایحه رتبه بندی (گزارش ویدئویی)

گفتگو با مجید علیپور عضو سازمان معلمان گیلان

گفتگو با سیده ریحانه میرحبیبی، فعال فرهنگیان

گفتگو با جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس

یادداشت محمود حسنی پور

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان