شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | صفحه اینستاگرامی با «تاسیان» درباره اکران فیلم ساخته آیده پناهنده مطلبی انتقادی نوشته است. 

در این مطلب آمده است: 

بار دیگر فیلمی در جغرافیای گیلان و تکرار سناریو همیشگی اهانت به مردم گیلان

به قلم تاسیان

اینبار نوک پیکان به سمت زن گیلانی نشانه رفته است.
فیلم "تی تی" تازه ترین اثر "آیدا پناهنده" با داستانی حول محور گیلان که تصویر نادرست و موهنی از زن گیلک به نمایش می گذارد.
تمام شخصیت های داستان گیلک هستند و فیلم در گیلان ساخته شده است، اما تنها نقش اصلی فیلم که او هم لهجه گیلکی دارد و حتی در خیلی از دیالوگها به زبان گیلکی تکلم میکند، زنی است به نام تی تی...
با بازی الناز شاکر دوست، معروف به تی تی خُله!!
تی تی، نیروی خدماتی یک بیمارستان در رشت است، زنی ساده لوح، کند ذهن و کم هوش که حتی سواد خواندن و نوشتن هم ندارد.
او مدام از جانب مردان مختلف مورد سواستفاده قرار میگیرد و با کوچکترین توجه ای به راحتی فریب میخورد و چندین بار در فیلم به صراحت هرزه خطاب میشود!!! و حتی به دلیل مشکلات روانی مدتی در بیمارستان شفای رشت بستری بود.
امیرساسان با بازی هوتن شکیبا در نقش فردی لاابالی و عیاش که نه تنها شوهر تی تی نیست، بلکه مالک اوست و به شکل بیشرمانه ای از او کسب در آمد میکند.

تی تی انقدر ابله است که تصور میکند دارد به مردان خدمت میکند (این جمله صراحتا در فیلم عنوان میشود و در سکانسی که میگوید لاس زدن تو مرام ما نیست اشاره به همین موضوع دارد). او رحم تی تی را به زوج های نابارور اجاره میدهد که به همین دلیل تی تی در طول فیلم باردار است.
در سکانسی دیگر، پدر و مادر اصلی جنین برای دادن قسط، بابت اجاره رحم به خانه تی تی می آیند و او را در کنار مرد غریبه (پارسا پیروزفر)می بینند که پدر خشمگین شده و میگوید مگر قرار نبود تا وقتی بچه ما تو شکمته مرد نیاری خونه!!!! پول را به صورت تی تی پرت میکند و میگوید هرزه ی روانی !!!
ابراهیم با بازی پارساپیروزفر در نقش یک استاد فیزیک که روی یک ابرسیاه چاله فضایی تحقیق میکند و به دلیل بیماری مدتی در بیمارستان بستری میشود، با تیتی آشنا شده و این شروع ماجراست.
هرچند او هم گیلک است، اما بدون لهجه حرف میزند، به طوری ‌که بیننده در میانه فیلم با یک دیالوگ خیلی کوتاه به زبان گیلکی متوجه گیلانی بودن او میشود.
تمام کارکتر های فیلم گیلک هستند اما هیچکدام لهجه گیلکی ندارند جز کارکتر تی تی!!!

و خلاصه اینکه تی تی داستانی ست مبتذل و سرتاسر هجو با ساختاری آشفته که میتوان تنها دلیل دیده شدنش را بازیگران مطرح و جذابیت بصری به واسطه لوکیشن های پر رنگ و لعاب و طبیعت زیبای گیلان دانست.

سالها هویت و حیثیت مردم گیلان توسط مهملاتی در قالب جوک و لطیفه تمسخر شده، اما اخیرا این موضوع بیش از پیش در فیلم ها و سریال ها به چشم میخورد که وارش، فراری و خاتون و در نهایت تی تی گواه این ادعاست.
از دستگاه قضا و نمایندگان و مسئولین استانی عاجزانه تقاضا میکنیم یک بار برای همیشه در جهت متوقف کردن این جریان مخرب اقدام و از شان و منزلت مردم گیلان دفاع کنند.

هرچند اینبار ماجرای اکران فیلم تی تی در رشت بدون تجمع مردمی و اعتراضات عمومی خاتمه یافت، اما اکران فیلم آیدا پناهنده در سراسر کشور و حتی کانادا و آمریکا همچنان ادامه دارد.
بی آنکه توقع مان ایجاد محدودیت در مسیر کار هنرمندان و خلق آثار سینمایی باشد، خواست فرهنگ دوستان و مردم گیلان این است که لااقل پیش از ساخت چنین آثاری، مسئولین فرهنگی استان از جزییات فیلمنامه هایی که در گیلان فیلمبرداری می شود مطلع شده و با پیشگیری از آن مانع بروز چنین تاثیرات فرهنگی و اجتماعی مخرب و نارضایتی عمومی بشوند.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

حسن 17 اسفند 1401 ساعت 11:12

آخه کولی رو دیگه کجای دلمون بذاریم? تو فیلم صحنه عروسی که حال امیرساسان(هوتن شکیبا)بد میشه میبرنش کنار.اونجا به ابراهیم میگه این کولی ها اصلا موسیقی تو خونشونه...در صورتی که مردم عروسی لباس تالشی محلی پوشیدن وآهنگ سلیمه تالشی پخش میشه...این دیگه چه سمی بود مثلا؟؟؟زورشون اومده تحقیق کنن بعد فیلم بسازن؟؟؟

نظر دهید - پسندیدم 1

معصومه پورغلامی 21 شهریور 1401 ساعت 03:06

اعتراض به اهانت های فیلم تی تی

نظر دهید - پسندیدم 4

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان