شنبه, 15 اردیبهشت 1403
شنبه, 15 اردیبهشت 1403
چالش پل ها در شهر تالش

پل بزرگ در حال تعریض؛ سرنوشت نامشخص دو پل دیگر

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ ۲۱:۴۵ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | طاها عبداللهی: شهر تالش یک شهر عبوری در مسیر ارتباطی رشت به آستارا و بالعکس است که اکنون یک مسیر ترانزیتی محسوب می‌شود و نیازمند یک مسیر است اما همه طرح‌های موجود بنا به دلایل مختلف متوقف شده‌اند و این شهر یک دام ترافیکی برای هر نوع خودرویی است.

شهر به دلیل ساخت پل بزرگ توسط روس‌ها در اشغال ایران به دست متفقین تاسیس و با گذر خودروها رونق گرفته است. عمر بالای پل‌های این مسیر به سال‌های میانی جنگ جهانی دوم و بیش از 80 سال پیش می‌رسد که نیازمند بازسازی و دوباره سازی است. هنوز هم پل اصلی تالش را مردم در اصطلاح محلی «روسه پرد» به معنی پل روسی می‌نامند و در چندین سیلاب تهدید شده است. این پل همچنان پا برجاست و تنها نسخه موجود تعریض آن به دلیل ترافیک بالای خودروهاست. ساختل لوله ای در دهه هفتاد با عمر بیش از 30 سال نسخه موقتی بوده که اکنون جایگزینی برای آن موجود نیست و هر بار سوژه رسانه ها و افکار عمومی می‌شود.

شهردار تالش در گفتگوی اختصاصی با حکایت گیلان درباره وضعیت پروژه عمرانی تعریض پل اصلی شهر در خیابان شهید رجایی گفته است: مرحله بین ریزی کف پل تمام شده است و پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پل 82 متر طول و چهارو نیم متر عرض دارد که سه متر از آن برای رفت و آمد خودروها و مسیر یک ونیم متر نیز برای عابران پیاده اختصاص می‌یابد. بنابر گفته وی این پروژه از سال‌های پیش شروع شده و هدف از آن کاهش بار ترافیکی موجود روی سازه پل است.

داوود قوی پنجه با اشاره به موضوع آزادسازی ابتدایی و انتهای همین پل تصریح کرده است:جابجایی درختان و تیرهای برق با موافقت اداره توزیع برق تالش بزودی انجام می‌شود تا مرحله آسفالت ریزی مقطع تعریض شده پل را آغاز کنیم.

اعتمادسازی می‌کنیم

وی با بیان پروسه اعتمادسازی برای شهروندان تاکید کرده است: نگرانی هایی از سوی افکار عمومی برای آینده پل همخواره موجود بوده است و متاسفانه درباره ساخت وساز پل اصلی تالش شایعاتی مبنی بر عدم استحکام آن مطرح کرده‌اند. مجموعه شهرداری با ادامه کار در این پروژه در حال اعتمادسازی برای شهروندان تالش است.

پل امید

دیگر پروژه مهم پل‌سازی شهر تالش ساخت پل امید در خیابان جمهوری اسلامی و پایین تر از همین پل است که سال‌هاست به صورت بلاتکلیف رها شده است.
قوی پنجه همچنین درباره سرانجام ساخت پل جایگزین پل آبنمای تالش اظهار کرده است: ساخت و ساز پل امید منجر به زیان به شهرداری و شهروندان تالش شده و حتی پیمانکار هم اصرار دارد که متضرر است. پیمانکار با شکایت شهرداری تالش به علت عدم تحویل پروژه خلع ید کرده‌ایم. ساخت پل در حال حاضر با اعتبارات داخل شهرداری قابل انجام نیست و سازه آن نیازمند اعتبارات ملی است. همچنین مکانی یابی پل نیز به شکل طراحی شده که باید تعدادی زیادی از مغازه ها و ساختمان های مسیر آزادسازی شوند و بعید به نظر می‌رسد بتوانیم این پروژه را آغاز کنیم.

پل امید تحت تاثیر جاده کمربندی

حسن محمدیاری نماینده کنونی تالش وعده ساخت کمربندی تالش در شرق این شهر را با بودجه هزار و پانصد میلیارد تومان داده است که اگر محقق شود ترافیک خیابان جمهوری اسلامی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بعید هم به نظر می‌رسد که دولت بخواهد دو پروژه راهسازی را به موازات یکدیگر انجام دهد اما مسئله اینجاست که اجرای پروژه کمربندی تالش به مدت زمانی چند ساله نیاز دارد. اکنون ترافیک این مسیر را پل لوله ای موجود در خیابان جمهوری اسلامی (20 متری) بر دوش می‌کشد و در هر سیلاب با خطر ویرانی مواجه است و مشخص نیست دقیقا تا چه زمانی دوام بیاورد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان