پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
صداوسیما و رسانه ها در گیلان راه «بیست و سی یا بی بی سی» را نروند!

واقعا «در شهر خبری نیست»؟!

۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ۰۸:۵۹ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | شیوه پوشش خبری ناآرامی های اخیر در یک فضای دو قطبی صفر و صدی شکل گرفته است. از یک طرف رسانه های خارج از کشور و  مخالفین نظام که همه چیز را به نفع خود تصویر می کنند و تکلیفشان معلوم است و از طرف دیگر صداوسیما و چند خبرگزاری و روزنامه که معتقدند هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. این دو در تضاد همدیگر هستند، ولی تاکتیک و استراتژی آن ها فرق چندانی با یکدیگر ندارد. گاهی مثل آن خبرنگار بیست و سی برای طرف مقابل فیلم دروغین هم ارسال می کند تا به قول خود برگ برنده داشته باشد! 

در همین گیلان  روز گذشته صداوسیمای شبکه باران قسمت هایی از بازار رشت را نشان داده که همه مشغول کار هستند و همه چیز با خوبی و خوشی جریان دارد. بله، مشاهدات میدانی نشان می دهد اکثر بازار مرکزی رشت باز بود. ولی در برخی خیابان های دیگر  شاهد تعطیلی مغازه ها بودیم که تعدادشان کم هم نبود. حالا مثل همین خبرگزاری های دولتی اسمش را بگذارید «ترس از آشوب اغتشاشگران»، اسمش را هرچه بگذارید بالاخره بسته بودند.  صداوسیمای در نمای مرکزی شهر به ما نشان می دهد که خبری نیست، ولی وقتی همه واقعیت گفته نمی شود چگونه مردم می توانند این سطح خبررسانی را باور کنند؟ جز این است که تنها ظاهرسازی را دوست دارد.

مشکل بزرگ عدم حضور رسانه نوع سوم است. رسانه ای که بیشتر از آن که همسو و همجهت باشد، سعی داشته باشد واقعیات را بازگو کند. حاکمیت اگر به چنین سطح رسانه ای پروبال دهد خیلی راحت تر در چنین ساختاری با اعتراضات برخورد کند. آن وقت سوال هم پیش نمی آید که چرا مخاطب و کسی که در خیابان است فیلم های ارسالی را به شبکه های خارج از کشور ارسال می کند. ولی اگر یکی مثل شبکه باران دوست دارد تم «در شهر خبری نیست» را مدام تاکید کند، دیگر نمی توان آن را منبع موثق دانست، چون رسانه ذاتش باید پرسشگر باشد و جویای حقیقت! البته همه حقیقت!

همرسانی کنید:
چرا چنین مبالغی از جیب مردم پرداخت می شود؟
۶۵ میلیارد تومان، هزینه دعوت از ستاره ها

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان