پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | یبوست مشکلی در دفع مدفوع است. یبوست مزمن زمانی رخ می دهد که مشکل بیش از چند هفته طول بکشد. اکثر مردم گاهی اوقات موارد خفیف یبوست را تجربه می کنند و آن را در خانه درمان می کنند. با این حال، یبوست مزمن ممکن است علائم مختل کننده زندگی را ایجاد کند که نیاز به مراقبت پزشکی بیشتری دارد.

علائم یبوست
داشتن سه یا کمتر اجابت مزاج در هفته
مدفوع سفت
زور زدن برای رفتن به دستشویی
احساس انسداد در راست روده
احساس اینکه نمی توانید روده خود را به طور کامل تخلیه کنید
برای رفتن به دستشویی باید دست خود را روی شکم خود فشار دهید
نیاز به استفاده از دست ها برای کمک به خروج مدفوع از رکتوم شما
نفخ و گرفتگی
کاهش اشتها
بی حالی


تعدیل سبک زندگی
فیبر بیشتری بخورید: خوردن فیبر بیشتر باعث می شود مدفوع وزن بیشتری داشته باشد و به حرکت سریعتر آن در روده کمک کند. همچنین سطح کلسترول بد LDL را کاهش می دهد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد و ممکن است به کنترل سطح قند خون کمک کند . غذاهای پر فیبر شامل غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، حبوبات و آجیل است. همچنین می توانید از مکمل فیبر برای افزودن بیشتر به رژیم غذایی خود استفاده کنید.
بیشتر تمرین کنید: ورزش باعث هضم سالم و منظم می شود. عضلات قوی شکم در بهبود فرآیند گوارش شما نقش دارند. انجام کمی ورزش هر روز ممکن است به علائم یبوست شما کمک کند.
آب بیشتری بنوشید: افزایش مصرف مایعات ممکن است یبوست را بهبود بخشد، به خصوص زمانی که همراه با یک رژیم غذایی با فیبر بالاتر مصرف شود.
از محصولات لبنی اجتناب کنید: مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف لبنیات و یبوست را نشان می دهد. برخی از مردم معتقدند که این ممکن است در افراد مبتلا به عدم تحمل لبنیات رخ دهد، در حالی که برخی دیگر معتقدند که مربوط به برخی اجزای موجود در شیر است.


ملین مصرف کنید
ملین نوعی داروی بدون نسخه است که می تواند به شما در دفع مدفوع کمک کند. چند گزینه مختلف برای ملین وجود دارد:

محرک ها: این نوع ملین با ایجاد انقباضات روده به شما کمک می کند به دستشویی بروید.
اسموتیک ها: مصرف این ملین ها میزان مایع روده را برای رفتن به دستشویی افزایش می دهد.
روان کننده ها: این نوع روان کننده با خاصیت روغنی خود به مدفوع سفت کمک می کند تا راحت تر از طریق روان شدن روده ها دفع شود.
نرم کننده مدفوع: این داروها مدفوع سفت را نرم‌تر می‌کنند و دفع راحت مدفوع کمک می کنند.
از تنقیه استفاده کنید
تنقیه روشی است که در آن مایع به رکتوم می‌ریزد. اغلب مدفوع یا سایر انسدادها را از بین می برد. تنقیه با آب و کمی نمک می تواند یبوست را برطرف کند. برخی از محلول های آماده شده تنقیه حاوی سدیم فسفات هستند، ترکیبی که رکتوم را تحریک می کند و به شما کمک می کند به دستشویی بروید. فقط پس از امتحان سایر درمان ها باید از تنقیه برای یبوست استفاده کنید.

قهوه بنوشید
قهوه باعث می شود مجبور شوید به دستشویی بروید. یک مطالعه نشان داد که تاثیری مشابه مصرف یک وعده غذایی بر روده دارد. همچنین نشان داد که نوشیدن قهوه 60 درصد تأثیر قوی‌تری نسبت به نوشیدن آب به تنهایی و 23 درصد تأثیر قوی‌تر از نوشیدن قهوه بدون کافئین دارد.

پروبیوتیک مصرف کنید
پروبیوتیک ها مکمل هایی هستند که باکتری های «خوب» بیشتری را وارد روده می کنند. این می تواند به تعادل سیستم گوارش کمک کند

مطالعات نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها، به ویژه آنهایی که حاوی ارگانیسم بیفیدوباکتریوم هستند، می تواند تعداد دفعات مدفوع شما در هفته را 1.3 افزایش دهد. با این حال، برای تثبیت این نتایج و کشف بهترین روش‌ها برای تسکین یبوست، مطالعات بزرگ‌تری مورد نیاز است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
یبوست معمولا موردی اورژانسی نیست. اگر اغلب آن را تجربه می کنید، ممکن است یک یا دو هفته از درمان های خانگی استفاده کنید. اگر علائم فروکش نکرد، به پزشک مراجعه کنید. اگر معمولاً یبوست ندارید، بسته به میزان ناراحتی خود، ممکن است بخواهید زودتر به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که علاوه بر یبوست علائم زیر را دارید، همیشه باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

درد شدید
خون در مدفوع
تب
کاهش وزن غیر قابل توضیح
پزشک شما ممکن است پیشنهاد دهد:

داروهای تجویزی
جراحی برای رفع انسداد
جراحی برای برداشتن بخشی از کولون در موارد شدیدتر
کم کاری روده‌ها تنها آزاردهنده نیست. محققان می‌گویند، یبوست مزمن، زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های دیگر هم فراهم می‌کند. به گفته آن‌ها، کسانی که از یبوست هر روزه رنج می‌برند، گرفتار چاقی یا بزرگی شکم می‌شوند و بعید نیست که از سردرد هرروزه هم شکایت کنند.

 

درمان های خانگی برای درمان یبوست
درمان‌کردن یبوست مزمن، کار ساده‌ای نیست، اما به گفته پژوهشگران، با کمک برخی از داروهای خانگی، می‌توانید این بیماری را زودتر درمان کنید.


دانه کنجد
به جای استفاده از روغن کرچک یا خالی‌کردن شیشه روغن زیتون روی سالادتان، به غذایتان کنجد اضافه کنید. متخصصان می‌گویند، دانه کنجد، یکی از بهترین محصولات برای خلاص‌شدن از یبوست است و می‌تواند آرامش را به روده‌های شما برگرداند. شما می‌توانید کنجد را همراه غذاهایتان طبخ کنید یا اینکه آن را مثل یک هله‌هوله محبوب، روی میز کارتان بگذارید و گاه و بیگاه میل کنید.

سبزیجات
شاید تنبلی روده‌های شما ناشی از تامین‌نشدن نیاز بدنتان به فیبر باشد. شما روزانه باید 20 تا 35گرم فیبر مصرف کنید و اگر برای تامین این نیاز سراغ غلات سبوس‌دار، لوبیا، عدس، بلغور، جودوسر، بادام، جو و سبزیجات برگ سبز نروید، نمی‌توانید امید زیادی به رهاشدن از یبوست مزمن داشته باشید.

چای نعنا یا زنجبیل
اگر یبوست شما با خوردن یک کاسه بزرگ سالاد در روز هم برطرف نمی‌شود، باید نوشیدنی‌های ضدیبوست را هم مصرف کنید. نعناع و زنجبیل دو داروی خانگی ثابت شده برای کاهش بسیاری از مشکلات گوارشی هستند. نعناع حاوی «مونولول» است که دارای اثر ضداسپاسم دارد و عضلات دستگاه گوارش را شل می‌کند. زنجبیل هم باعث ایجاد گرمای بیشتر در داخل بدن می‌شود. گیاه‌خواران می‌گویند، خوردن زنجبیل می‌تواند سرعت هضم غذا را بالا ببرد و اگر با آب گرم یا به شکل دمنوش مصرف شود، تاثیر بیشتری بر بهبود وضعیت شما دارد.

کره بادام‌زمینی
تنها فیبر نیست که به وضعیت روده‌های شما سروسامان می‌دهد. برای خلاص‌شدن از یبوست و بهبود وضعیت گوارشی‌تان، به مصرف چربی‌های سالم هم نیازمندید. درست است که روغن زیتون، در این شرایط می‌تواند به بهبود حال شما کمک کند، اما می‌توانید سراغ خوراکی‌های چرب دیگری مثل کره‌ بادام‌زمینی هم بروید یا اینکه در روز، میزان بیشتری از مغزها را میل کنید.

آب‌لیمو
اگر صبحتان را با یک لیوان آب ولرم که درون آن آب‌لیموی تازه ریخته‌اید شروع کنید نه تنها ویتامینc بیشتری به بدنتان می‌رسانید و سموم بدنتان را دفع می‌کنید، بلکه احتمال دچارشدن به یبوست را هم کاهش می‌دهید. نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی و تازه، احتمال دچارشدن به یبوست را کم می‌کند و به گفته محققان، آب‌لیموی تازه تاثیر بیشتری بر رهاشدن از این مشکل دارد.

قهوه
تصور نکنید مصرف کافئین روده‌ها را کم‌کار می‌کند. شما با خوردن قهوه، می‌توانید روده‌هایتان را تحریک کرده و آن‌ها را به دفع، وادار کنید. البته از آنجا که قهوه مدر است، باید در طول روز آب بیشتری مصرف کنید تا بدنتان گرفتار کم‌آبی و عوارض ناشی از آن نشود.

منبع: سلامت نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان