جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | زنجبیل از بهترین و پرخاصیت‌ترین ادویه‌های کره زمین است. زنجبیل مواد مغذی و ترکیبات فعال زیستی بسیاری دارد که برای بدن و مغز مفید هستند. زنجبیل یک ادویه فوق العاده با خواص و فواید باور نکردنی است.

 

 زنجبیل ادویه‌ای تهیه شده از ریشه گیاهان Zingiber officinale است. از این ادویه عموما در آشپزی و در بسیاری از غذا‌های آسیایی، دارو‌های گیاهی و خاورمیانه‌ای استفاده می‌شود.

فواید زنجبیل برای سلامتی
زنجبیل ریشه‌ای با خاصیت دارویی است که بیشتر در آسیای جنوب شرقی کشت می‌شود. خواص دارویی و درمانی زنجبیل از سال‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته است و هنوز هم استفاده از از آن رواج زیادی دارد. در ادامه بیشتر با خواص زنجبیل آشنا خواهیم شد.

اثرات ضد التهابی زنجبیل
استئوآرتریت یک مشکل شایع در سلامت افراد است. این بیماری به تخریب مفاصل بدن منجر می‌شود. علائم این بیماری شامل درد مفاصل و سفتی است. در تحقیقاتی که از ۲۴۷ فرد مبتلا به آرتروز زانو انجام شده، نشان می‌دهد افرادی که عصاره زنجبیل مصرف کرده بودند، درد کمتری داشتند و به دارو‌های کمتری نیاز پیدا کردند.

مطالعه دیگر نشان می‌دهد که ترکیبی از روغن زنجبیل، دارچین و روغن کنجد هم می‌تواند باعث کاهش درد و سفتی در بیماران استئوآرتریت شود.

خواص زنجبیل برای زنان
زنجبیل تسکین دهنده‌ موثری برای درمان درد است. خانم‌هایی که قاعدگی‌های دردناکی را تجربه می‌کنند می‌توانند از این خاصیت زنجبیل خشک استفاده کنند و درد خود را تسکین دهند.

خواص زنجبیل برای زنان تنها مربوط به کاهش درد دوران قاعدگی نیست، بلکه این ادویه مفید در درمان عفونت زنان و رفع مشکل لکه بینی هم موثر باشد.

عفونت واژن یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای خانم‌ها پیش می‌آید، اما کسانی که با خواص زنجبیل و دارچین و عسل برای درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی آشنا باشند، می‌توان این درمان خانگی و ساده را استفاده کنند. نحوه مصرف زنجبیل برای عفونت به سادگی و با تهیه‌ی دمنوش زنجبیل انجام می‌شود.

همچنین زنانی که دارای تاخیر در قاعدگی هستند یا مشکلاتی مانند کیست تخمدان دارند، می‌توانند از خواص زنجبیل برای رحم و تخمدان در درمان بیماری‌ها استفاده کنند.

درمان استفراغ و حالت تهوع با زنجبیل
زنجبیل از فعالیت بیش از حد اعصاب جلوگیری می‌کند، همچنین با ممانعت از عملکرد سروتونین در بخش گوارشی، به بهبود حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. زنجبیل را مسکنی غیر دارویی موثر برای بیماری صبحگاهی تهوع در دوران بارداری می‌دانند. زنجبیل به حالت تهوع و استفراغ ناشی از عوارض جانبی شیمی درمانی نیز کمک می‌کند.


کاهش قندخون با زنجبیل
محققان احتمال می‌دهند که زنجبیل خواص ضد دیابتی قدرتمندی داشته باشد. در تحقیقاتی که از ۴۱ شرکت کننده مبتلا به دیابت نوع ۲، انجام شده است، ۲ گرم پودر زنجبیل در روز ۱۲ ٪ قند ناشتا آن‌ها را کاهش داده است.

همچنین HbA۱c را به طور چشمگیری بهبود بخشید (نشانگر میزان قند خون در دراز مدت) و منجر به کاهش ۱۰ درصدی در طی یک دوره ۱۲ هفته می‌شود.

از طرف دیگر یک کاهش ۲۸ درصد در نسبت ApoB / ApoA-I و کاهش ۲۳ درصد در نشانگر‌های لیپوپروتئین اکسیده شده وجود دارد. این هر دو عامل اصلی خطر برای بیماری‌های قلبی هستند.

خواص زنجبیل برای معده
خوردن زنجبیل ناشتا موجب کاهش مشکلات گوارشی می‌شود زیرا زنجبیل حاوی فیبر است و مواد مغذی آن موجب بهبود حرکات روده و کاهش اسید معده و حتی کاهش یبوست می‌شود.

خواص زنجبیل برای کبد چرب
ترکیبات مفید زنجبیل می‌تواند منجر به دفع مواد سمی از کبد شود. به همین دلیل به کسانی که از مشکلات کبد رنج می‌برند توصیه می‌شود صبح‌ها ناشتا آب زنجبیل تازه مصرف کنند تا کبد را پاکسازی کنند.

خواص زنجبیل برای درمان شوره سر
یکی از خواص زنجبیل برای مو درمان شوره‌ سر است زیرا زنجبیل خاصیت قارچ کشی نیز دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای شامپو‌های موضعی باشد. نحوه مصرف زنجبیل برای درمان شوره سر بسیار ساده است، فقط کافی‌ست پودر زنجبیل را با آب ترکیب کنید و روی مو اسپری کنید یا از خواص روغن دارچین و زنجبیل بهره ببرید.

درمان سوء هاضمه مزمن با زنجبیل
سوء هاضمه مزمن با درد مکرر و ناراحتی در قسمت بالای معده مشخص می‌شود. اعتقاد بر این است که تاخیر در تخلیه معده عامل اصلی سوء هاضمه است. زنجبیل در تخلیه معده در افراد مبتلا به بیماری سوء هاضمه سرعت می‌بخشد. بعد از خوردن سوپ، زنجبیل مدت زمان خالی شدن معده را از ۱۶ تا ۱۲ دقیقه کاهش می‌دهد.

تاثیر زنجبیل بر سرما خوردگی
یکی از راه‌های خلاص شدن از سرما خوردگی‌های ویروسی استفاده از پودر زنجبیل است. زنجبیل حاوی ماده‌ای به نام دکونژستان است که می‌تواند احتقان را رفع کند. خواص زنجبیل و عسل و لیمو با ترکیب آب جوش و تهیه‌ی یک چای داغ می‌تواند طول دوره‌ی بیماری را کوتاه کند.

دکتر تغذیه به بیماران کمک می‌کند متناسب با نوع بیماری رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنند و با استفاده از مواد غذایی سالم روند درمان بیماری را سرعت بخشند.

خواص زنجبیل برای درمان انواع سرطان
خواص دارویی و درمانی زنجبیل می‌تواند رشد غیر عادی سلول‌ها را کنترل کند. خاصیت ضد سرطانی زنجبیل تازه به دلیل وجود جینجرول است. به همین دلیل به بیماران سرطانی توصیه می‌شود روزانه از زنجبیل خام و تازه استفاده کنند.

کاهش سطح کلسترول با زنجبیل
مقادیر بالای لیپوپروتئین‌های با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. غذا‌هایی که می‌خورید می‌توانند تأثیر زیادی در سطح LDL داشته باشند. مطالعات ۴۵ روزه از ۸۵ فرد مبتلا به کلسترول بالا نشان می‌دهد مصرف ۳ گرم پودر زنجبیل باعث کاهش قابل توجهی در اکثر نشانگر‌های کلسترول شده است.

هم در حیوانات و هم در انسان شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند به کاهش میزان قابل توجهی در کلسترول LDL و سطح تری گلیسیرید خون منجر شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان