یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | به گفته نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به برخی اظهارنظرها درخصوص آهن رشت-آستارا گفت: هر زمانی که اقدامات توسعه زیر بنایی را در گیلان شروع کردیم عده‌ای فریاد زیست محیطی سر دادند در حالی تمامی کارهای علمی و کارشناسی در این‌خصوص انجام شده است.

برخی اظهار نظرهای زیست محیطی تاثیری بر روند تکمیل راه آهن رشت-آستارا ندارد

اسدالله عباسی عصر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی با بیان اینکه تبادل تجاری میان ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر باید بیش از گذشته شود، اظهار کرد: کشورهای حاشیه خزر و عضو اتحادیه اوراسیا یک ظرفیت بالقوه برای توسعه استان گیلان در حوزه‌های مختلف هستند، از این رو و در راه تحقق این مهم‌ باید از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده شود.

وی با تأکید بر تعامل سازنده میان بخش‌های تجاری و اقتصادی مهم استان در حوزه‌های مختلف افزود: تعامل میان اتاق، تعاون، اصناف و بازرگانی در جهت اعتلای استان در زمینه‌های مختلف از جمله تولیدات محصولات صادر محور و تجارت بسیار مهم و تأثیرگذار است.

استاندار گیلان با اشاره به ویژگی ژئوپولتیکی گیلان در حوزه ریلی، دریایی مناطق آزاد و هوایی بیان کرد: خوشبختانه افق روشنی برای آینده پیش رو است زیرا در بخش مربوط به ترانزیت کالا و توسعه زیر ساخت‌های ریلی، دریایی، هوایی و منطقه آزاد انزلی اقدامات بسیار خوب و سازنده‌ای انجام شده است.

عباسی تکمیل ۱۶۳ کیلومتر راه آهن رشت-آستارا را پلی برای پیشرفت گیلان در عرصه اقتصاد و اشتغال دانست و تصریح کرد: در دیدار مقام معظم رهبری با رئیس جمهور روسیه، ایشان با هوشمندی به تکمیل راه آهن رشت آستارا تأکید کردند و بلافاصله دستور انجام این امر توسط ریاست محترم جمهوری صادر و پس از جلسه با معاون اول ریاست محترم جمهوری مقرر شد از طریق تهاتر نفت اعتبار ۸۰۰ میلیون یورویی برای تکمیل این پروژه تصویب شود.

وی نقد زیست محیطی عده‌ای در خصوص تکمیل راه آهن رشت-آستارا را فاقد نظر کارشناسی و علمی دانست و گفت: هر زمانی که اقدامات توسعه زیر بنایی را در گیلان شروع کردیم عده‌ای فریاد زیست محیطی سر دادند در حالی تمامی کارهای علمی و کارشناسی در این‌خصوص انجام شده است.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان  اکنون در مورد راه آهن رشت-آستارا شاهد برخی اظهار نظر‌ها در خصوص مسائل زیست محیطی هستیم ولی این راه آهن تکمیل شده و این یک ضرورت غیر قابل اجتناب است.

عباسی با بیان اینکه با تکمیل کریدور شمال به جنوب و‌‌ راه آهن رشت-آستارا، رشت به یک منطقه تجاری مهم مبدل می‌شود، افزود: اگر این راه آهن تکمیل شده و رشت هاب تجاری کشور شود یک افق روشنی برای کشور و گیلان برای ارز آوری به وجود خواهد آورد.

وی با اشاره به نقش تولید محصولات صادرات محور در گیلان افزود: برای کالاهای تولید شده در گیلان باید تقاضا وجود داشته باشد و لازمه تحقق این مهم توجه به تولید محصولات صادرات محور است.

استاندار گیلان با ابرار نگرانی از کاهش یک و نیم متری سطح آب دریای خزر بیان کرد: آب دریای خزر یک و نیم متر کاهش پیدا کرده لذا برای جلوگیری از نابودی تالاب بین‌المللی انزلی آبخیزداری، آلودگی را جلوگیری کرده و لایروبی تالاب بین‌المللی انزلی به زودی انجام می‌شود.

عباسی با اشاره به حل برخی مشکلات ترانزیت زمینی کالا از طریق ساخت پل مرزی جدید آستارا گفت: در خصوص بخش‌های ترانزیت زمینی کالا جلساتی را با رعایت هئیت رئیسه اتاق بازرگانی انجام داده و بسیاری از مسائل در این خصوص در حال انجام است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی از اختصاص ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل پل مرزی گمرک آستارا خبر داد و بیان کرد: تکمیل این پل کمک بسیار زیادی کاهش زمان ترخیص کالا می‌کند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر لزوم سرمایه گذاری در بخش کشتیرانی افزود: این استان به دلیل وجود نوار ساحلی و همسایگی با کشورهای عضو دریای خزر دارای ظرفیت خوبی به لحاظ حمل و نقل دریایی‌ است از این باید سرمایه گذاران به بخش کشتی رانی ورود کرده و به توسعه این بخش کمک کنند.

منبع:فارس

همرسانی کنید:

نظرات شما:

محمد رضا 1 خرداد 1402 ساعت 12:03

سلام.
سوالی که مسئولین نمیتونن پاسخ بدهند اینه که اگر این خط برای روسیه مهم است، پس چرا خودش سرمایه گذاری نکرد؟ و فقط یک وام صادراتی داد تا کالا و خدمات خودشو بفروشه به ایران و از پول نفت مردم پولشو برداره؟
مسیرهای جایگزین ترازیت ریلی شمالی جنوبی وجود داره.
نیلز به تخریب استات گیلان نیست.

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان