پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
ده اتفاق مهم از درگذشت و خاکسپاری تا دستگیری و اعتراض؛

گیلان در سالی که گذشت

۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ۱۶:۱۸ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | سامان بدر: ده اتفاق مهم سال 1401 در گیلان را بخوانید.

درگذشت آیت الله رودباری

درگذشت آیت الله مجتبی رودباری در 2 فروردین امسال مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. وی به دلیل نقشش در تاسیس کتابخانه امیرالمومنین از جمله روحانیون محبوب گیلان محسوب می شد. این مجتهد مجتهد شیعه ساکن رشت، مسئول مدرسه علمیه جامع رشت و نائب‌رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه گیلان و مؤسس کتابخانه عمومی «حضرت امیرالمومنین (ع)» بود. او در مسجد صفی، از مساجد تاریخی این شهر به اقامه نماز جماعت می‌پرداخت. در مراسم تشییع آیت الله رودباری جمع زیادی از مردم حضور داشتند.

اعتراض مردم سراوان و بستن راه 

مردم سراوان بعد از سال‌ها بی توجهی بابت انتقال زباله به این منطقه با بستن راه، اعتراض خود را اعلام کردند. این اعتراض فروردین ماه سال جاری همزمان با ماه مبارک رمضان انجام شد و مردم اجازه ورود کامیون‌های جدید را ندادند. با این حال بعد پایان ماه رمضان، شورای تامین راه اعتصاب را باز کرد و وعده داد به زودی مشکلات مردم این منطقه را حل کند. در روز باز کردن اعتراضات بعضا خشونت آمیزی نیز در سراوان ایجاد شد. 

حواشی برکناری شهردار رشت

امیرحسین علوی تیرماه سال جاری توسط شورا برکنار شد که خبر چندان عجیبی در رشت نیست. ولی حواشی استیضاح در نوع خود کم سابقه بود. در ابتدا اعلام شد که علوی با 8 رای برکنار شده و بعد 4 عضو شورا اعلام کردند که رای به برکناری ندادند. با شکایت علوی در دیوان عدالت اداری، وی حکم بازگشت موقت به کار گرفت که با شکایت شورا دوباره این رای نقص شد و  بعد از کش‌ و قوس‌های فراوان، حکم برکناری علوی توسط شورا تایید شد. 

خاکسپاری هوشنگ ابتهاج در رشت

هوشنگ ابتهاج شاعر نام آوازه ایرانی 19 مرداد سال جاری در آلمان دارفانی را وداع گفت که موجی از پیام‌های تسلیت را در سراسر کشور ایجاد کرد. با پیگیری مدیرکل ارشاد گیلان و بنا به وصیت مرحوم، مراسم خاکسپاری وی در رشت انجام شد و در پارک شهر رشت به خاک سپرده شد. در مراسم تشییع و تدفین وی انبوهی از مردم گیلان حضور پیدا کردند و آرامگاه وی مدت‌ها شاهد حضور علاقه مندان به فرهنگ و هنر و طرفداران «سایه» بود. 

اعتراضات در گیلان

روند اعتراضات در ایران همزمان با فوت مهسا امینی در گیلان نیز ادامه پیدا کرد. در روزهای ابتدایی اعتراضات، رشت ناآرامی‌های بیشتری را تجربه کرد که فیلمهایش در سراسر کشور برجسته شد و خساراتی نیز ایجاد گردید،  ولی  به مرور از شدت و حضور معترضین کاسته شد. در شهرهای دیگر  نیز اعتراضات مختلفی شد که منجر به جان باختن تعدادی از معترضین و همچنین مامورین امنیتی شد. 

دستگیری فرمانده سابق انتظامی انزلی بعد از کشته شدن مهران سماک

مهران سماک بعد از مسابقه ایران و آمریکا در جام جهانی به ضرب گلوله در انزلی کشته شد. از سوی فرماندهی انتظامی شهرستان اعلام شد که وی با اسلحه شکاری کشته شده است. مدتی بعد با پیگیری دادستان مرکز استان، اعلام شد که مهران سماک با گلوله ساچمه ای کشته شده که  بنا به قول وکیل این پرونده، منجر به تشکیل پرونده و دستگیری فرمانده سابق انتظامی شهرستان شد. 

درگیری مرگبار در زندان لاکان رشت

بنا به گفته دادستان مرکز استان، درگیری گروهی از زندانیان محکوم به قصاص در زندان لاکان رشت با یکدیگر به جدالی تمام عیار تبدیل شد و برای ساعتی کنترل بخشی از زندان را از دست مأموران خارج کرد.پس از ساعتی با مداخله پلیس آرامش به زندان بازگشت، در این نزاع دسته جمعی تعدادی از زندانیان جان خود را از دست دادند و تعداد دیگری نیز مصدوم شدند. گفتنی است تعداد فوتی‌های زندان لاکان هرگز اعلام نشد و شایعات مختلفی در این رابطه شنیده شد.

سفر دستیار ارشد پوتین به گیلان

ایگور لویتین، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه دی ماه سالی که گذشت  با هلی کوپتری که در ورزشگاه آستارا فرود آمد از مسیر راه آهن رشت آستارا بازدید کرد. روس‌ها علاقه مند هستند که در این مسیر سرمایه گذاری کنند . کار ساخت این راه‌آهن هنوز آغاز نشده و منتظر پایان ساخت راه آهن رشت به بندر کاسپین است. 

 دستگیری یک عضو شورای شهر رشت

اسفند ماه سال جاری به نقل از منابع غیررسمی اعلام شد که یک عضو شورای شهر دستگیر شده که تا این لحظه خبری از آزادی وی به دست نیامده است. هیچکدام از اعضای شورا و همچنین مراکز قضایی و انتظامی خبری در این رابطه منتشر نکرده اند. هرچند نائب رئیس شورا تایید کرده که وی به اتهام رشوه دستگیر شده است. این عضو شورا در جلسه انتخاب شهردار جدید حضور نداشت.

پایان انتقال زباله به سراوان

استاندار گیلان در اواخر اسفند از پایان انتقال زباله به منطقه سراوان خبر داد. وزارت کشور اعلام کرده که زباله های ریجکتی به منطقه ای خشک در جنوب گیلان انتقال پیدا می‌کند و قرار است در مناطق سراوان نهالکاری انجام شود. از سوی دیگر وعده افزایش ظرفیت کودآلی گیلان به هزار تن نیز اعلام شد. با این حال روند بهسازی محل دفن زباله در سراوان سال‌ها طول خواهد کشید. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان