جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

اختصاصی حکایت گیلان | سید محمد شفیعی:

توافق ایران و عربستان با میانجگری چین به ثمر رسید تا دو کشور مجددا بعد از ۷سال روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. این توافق با با استقبال کشورهای مختلف خاورمیانه و گروه‌های حاضر در آن روبرو شد و   دورنماهای گوناگونی برای تحولات و آینده خاورمیانه مطرح شده، اما از جهات دیگر باید بررسی کرد که خود چین چه نفعی از این توافق می‌برد و چه اهدافی را دنبال می‌کند.

اولین نفعی که چین از این توافق میبرد، قطعا جایگزین آمریکا شدن در منطقه است. اگر آمریکا با جنگ وارد خاورمیانه شد و از طریق ایجاد هراس از ایران در دل کشورهایی همچون عربستان، توانست اهداف تجاری خود را نیز پیگیری کند و برای دفاع از این کشورها، هزینه دریافت کند و سلاح‌های خودش را با قراردادهای میلیارد دلاری به فروش برساند، اما چین در ابتدای ورودش مشغول امضای قراردادهای گوناگون با کشورهای منطقه جهت سرمایه گذاری در کشورهایی نظیر ایران و عربستان و  امارات بوده و توانست دو قدرت سنتی منطقه یعنی را نیز بعد از ۷ سال با میانجگری خود آشتی دهد. چین در حال ساختن شخصیتی خیرخواه در قبال کشورهای منطقه برای خود است و کمرنگ کردن نقش آمریکا.

نفع بعدی چین، این است که جنگ یمن رو به پایان خواهد رفت و مذاکرات صلح قوت می‌یابد، اما چرا چین از پایان جنگ یمن، نفع می‌برد؟ جواب مشخص است طرح یک‌کمربند،یک‌جاده!

ایران و عربستان در این طرح نقش مهمی دارند، به چه صورت؟ این طرح دو مسیر زمینی و دریایی که حدود ۷۰ کشور را بهم دیگر متصل می‌کند. در مسیر زمینی این ایران است که نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند و یکی از مسیرهای اصلی زمینی اتصال است. عربستان نیز معمای کلید مسیر دریایی است، خلیج عدن! که در مسیر دریایی نقش مهمی را بازی می‌کند و بابت جنگ یمن ناامن شده و اجرای طرح را مختل می‌کند. اختلافات ایران و عربستان نیز مسیر زمینی را تهدید می‌کرد.

پس این توافق یکی از موانع اصلی برای اجرای این طرح را رفع می‌کرد، با پایان جنگ یمن امنیت به خلیج‌عدن باز‌ می‌گردد و چینی‌ها با خیال راحت می‌توانند مسیر دریایی طرح یک‌کمربند،یک جاده را احداث کنند. 

چین برای منافع خودش هم که شده راضی به ایجاد این توافق بوده و علاوه بر جایگزینی آمریکا، در باطن به دنبال ایجاد شرایط برای پیشبرد طرح خود بود. پس تمام تلاش خود را برای به ثمر رسدن این توافق به کار برد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان