پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: با اخلالگران شب چهارشنبه آخر سال در استان برخورد جدی می شود.

 احمد آقایی شامگاه دوشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران اظهار کرد: آئین سنتی چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های ارزشمند ایرانیان و بویژه مردم گیلان است.

وی با تاکید بر پاسداری از سنت‌ها و ارزش‌ها، افزود: در سال‌های اخیر با اقدامات هنجار شکنانه برخی افراد، چهارشنبه سوری را به ضد ارزش تبدیل کرده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با تاکید بر برخورد جدی با اخلالگران در شب چهارشنبه آخر سال، بیان کرد: هر سال شاهد اتفاقات تلخ و ناگوار در بعضی مناطق شهری در اجرای چهارشنبه سوری هستیم که برای اجرای این برنامه در سال جاری برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است.

آقایی با بیان اینکه برخورد قانونی و قاطعانه با اخلالگران نظم و آرامش جامعه مورد تاکید است، گفت: هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره و یا هر مواد آتش زا و خطرناک موجب مرگ کسی شود در صورتیکه عمل او کشنده باشد و دانسته و یا به قصد کشتن مرتکب آن کار شده باشد به موجب ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی قتل عمد محسوب شده و محکوم به قصاص می‌شود.

وی ادامه داد: قانونگذار برای مسببین مرگ از طریق مواد آتش زا و محترقه، قتل شبه عمد هم پیش بینی که به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به پیش بینی‌های قانونگذار برای اخلالگران به نظم و امنیت، بیان کرد: هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب سقط جنین زن حامله شود به موجب ماده ۶۲۲ محکوم به دیه و حبس از ۶ ماه تا یک سال و نیم می‌شود و در صورت مرگ زن باردار به قصاص محکوم می‌شود.

آقایی با اشاره به برخورد جدی با مخلان کسب و کار در بازار، اضافه کرد: هر کسی با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب اخلال نظم در آسایش عمومی شود یا کسبه را از کسب و کار بازدارد به موجب ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۳ ماه تا یکسال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: هر کسی با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب تخریب اموال منقول و یا غیر منقول دیگران شود علاوه بر جبران خسارت به موجب ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۳ ماه تا یک سال و نیم محکوم می‌شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان