پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان |طبق بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، برای کمیته امداد ۲۵هزار میلیارد تومان و برای بهزیستی ۱۰هزار میلیارد تومان بودجه‌ی تسهیلات اشتغال در نظر گرفته شده بود. امسال اما این بودجه برای بهزیستی نصف شده است.

«مجلس برای سال آینده بودجه تسهیلاتِ اشتغال بهزیستی را به نصف کاهش داده است!» بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) با اعلام این خبر به «ایلنا» گفت: طبق بند «ب» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، برای کمیته امداد ۲۵هزار میلیارد تومان و برای بهزیستی ۱۰هزار میلیارد تومان بودجه‌ی تسهیلات اشتغال در نظر گرفته شده بود. امسال اما این بودجه برای بهزیستی نصف شده است! در ردیفِ۴ بند «ب» تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲، کمیته امداد ۳۵هزار میلیارد تومان بودجه تسهیلات اشتغال گرفته اما بودجه اشتغال بهزیستی به ۵هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. 

مروتی بیان کرد: جای سوال دارد که چرا بودجه‌ی کمیته امداد را ۴۰درصد افزایش داده‌اند اما بودجه‌ی بهزیستی ۵۰درصد کاهش پیدا کرده است؟ با روندی که در پیش گرفته‌ شده؛ اشتغال‌‎زایی برای افراد دارای معلولیت و سایر مددجویان سازمان بهزیستی به یک سوم آنچه در حال حاضر است کاهش پیدا می‎کند. امسال که بودجه‌ی اشتغال ۱۰هزار میلیارد تومان بود، تنها نزدیک به ۶هزار میلیارد تومان پرداخت شد و ۳۵ تا ۴۰ درصد بودجه‌ی اشتغال هنوز پرداخت نشده و البته برنامه‌ای هم برای پرداخت آن وجود ندارد. 

این فعال حقوق معلولان گفت: از طرفی دولت نمی‌خواهد قانون استخدام سه درصد را کامل اجرا کند و در خوش‌بینانه‌ترین حالت بیشتر از ۱ یا ۱.۲ درصد اجرا نمی‌شود. طبق قانون، ۳۰ درصد از پستهای اداری را باید به افراد دارای معلولیت اختصاص داد که عملا حتی یک نفر هم به خاطر این قانون استخدام نشده است. 

مروتی بیان کرد: از طرفی صندوق فرصتهای شغلیِ موضوع تبصره ماده۷ قانون حمایت از معلولان بعد از ۱۸ سال هنوز راه‌اندازی نشده است و عملا کاری در این خصوص انجام نمی‌شود. صرفا تعدادی افراد متولی این صندوق هستند که تسلط کافی به امور ندارند و تا الان به دنبال تنظیم اساسنامه بوده‌اند. 

وی بیان کرد: فراهم نبودنِ زیرساختهای فیزیکی، نرم‌افزاری و فرهنگی سبب شده که نرخ بیکاری در افراد دارای معلولیت نه تنها در کل جامعه بلکه حتی بین گروه‌های تحت پوشش بهزیستی هم بسیار بالا باشد و می‌توان گفت که بیشترین نرخ بیکاری را دارند. 

مروتی گفت: با وام‌های ۱۵۰میلیون تومانی که بهزیستی برای خود اشتغالی معلولان پرداخت می‌کرد به هر حال بخشی از مشکل می‌توانست حل شود؛ افراد این وام را می‌گرفتند و مشغول کار می‌شدند. مجلس با این کار نشان داد توجهی به مطالباتِ و اشتغال مددجویانِ بهزیستی نمی‌کند. مجلس حتی نتوانست یا نخواست ردیفِ اعتباری که برای اجرای قانون حمایت از معلولان در بودجه ۱۴۰۲ حذف شده را برگرداند. 

این فعال حقوق معلولان بیان کرد: از طرفی برای کمک هزینه افراد دارای معلولیت شدید یک مصوبه‌ی نمایشی داده‌اند که این مصوبه اکنون در شورای نگهبان است. احتمالا چند روز دیگر شورای نگهبان آن را به مجلس ارجاع دهد و حتی اگر هم ارجاع ندهد، قطعا این مصوبه به دو دلیل اجرا شدنی نیست؛ اولا منابع مالی برایش معین نشده و دوم اینکه در آن واژه‌ی حداکثر به کار رفته است که این واژه دست بهزیستی را بازمی‌گذارد. بهزیستی خیلی راحت می‌تواند بگوید به دلیل کمبود منابع، حداکثر را نمی‌توانیم بدهیم وحداقل پرداخت می‌کنیم، چه بسا این حداقل ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان باشد، همانطور که ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان را به همین شکل و برخلاف نص صریح قانون اجرا کردند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان