جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

اختصاصی حکایت گیلان | نزدیک به دو روز پس از زلزله 7.8 ریشتری جنوب شرقی ترکیه و شمال سوریه که منجر به کشته شدن بیش از 8700نفر شد، تیم های جستجو از بیش از 22 کشور به پرسنل اورژانس ترکیه پیوستند و وعده های کمک رسانی سرازیر شده است.


آخرین تلفات زمین لرزه فاجعه بار روز دوشنبه به 8704 نفر رسید. صبح چهارشنبه، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که تعداد کشته‌شدگان سوریه به 2470 نفر رسیده است. حداقل 6234 نفر در ترکیه جان خود را از دست داده اند. انتظار می رود با حفاری بیشتر آوار، این تعداد در طول روز افزایش یابد.
آژانس بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که بیش از 37 هزار  مجروح شده اند و افزود که بیش از 79 هزار پرسنل در عملیات جستجو و نجات مشغول هستند.


فوات اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه گفت که تاکنون بیش از 8 هزار نفر از آوار در ترکیه بیرون کشیده شده اند. حدود 380 هزار نفر در پناهگاه‌های دولتی یا هتل‌ها پناه گرفته‌اند و دیگران در مراکز خرید، استادیوم‌ها، مساجد و مراکز اجتماعی تجمع کرده‌اند.


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بعد از ظهر روز سه‌شنبه در 10 استان زلزله‌زده منطقه فاجعه‌آمیز اعلام کرد و به مدت سه ماه در این منطقه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.


آژانس مدیریت بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که 11342 گزارش از فروریختن ساختمان ها دارد که از این تعداد 5775 مورد تایید شده است. وزارت حمل و نقل و زیرساخت ها گفت که دوشنبه شب 3400 نفر در قطارهایی که به عنوان اسکان اضطراری استفاده می شود، پناه گرفته اند.


در ترکیه، خشم نسبت به آنچه به عنوان واکنش آهسته و ناکافی مقامات توصیف شده است، افزایش یافته است. بسیاری از کشورها قبلاً کمک های اضطراری و کمک های جستجو و نجات ارسال کرده اند.

بسیاری از بازماندگان در ترکیه مجبور شده اند در اتومبیل، بیرون یا در پناهگاه های دولتی بخوابند.

یکی از حادثه دیدگان به آسوشیتدپرس می گوید « ما نه چادر داریم، نه اجاق گرمایشی داریم، نه چیزی نداریم. بچه های ما وضع بدی دارند.»   آیسان کورت، 27 ساله،  در ادامه گفت « همه ما زیر باران خیس می شویم و بچه هایمان در سرما بیرون هستند. ما از گرسنگی و زلزله نمردیم، اما از سرما یخ زده خواهیم مرد.»

در سوریه، تلاش های کمک رسانی به دلیل جنگ جاری و انزوای منطقه تحت کنترل شورشیان در امتداد مرز که توسط نیروهای دولتی تحت حمایت روسیه محاصره شده است، با مشکل مواجه شده است.

پس از آن که بسام صباغ، سفیر سوریه در سازمان ملل، گفت که  دولت باید مسئول ارسال همه کمک ها به سوریه  حتی مناطق تحت کنترل شورشیان باشد  دولت این کشوربه  استفاده سیاسی از زلزله متهم شده است. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان