پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
با ۱۸۷ رای موافق؛

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی شد

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ ۱۱:۳۹ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه را در دستور کار امروز صحن علنی مجلس قرار داده و به وی رای اعتماد دادند.

به نقل از ایسنا، بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف همراه بود.

گفته شده بود که ابراهیم رییسی برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود در این جلسه حضور خواهد یافت ولی از آن‌جا که رییس‌جمهور برای شرکت در آیین گرامیداشت هفتادمین سالگرد روز دانشجو به دانشگاه تهران رفته بود، به آغاز این مراسم نرسید.

بنابراین بررسی صلاحیت بذرپاش با گزارش سخنگویان کمیسیون‌های کشاورزی و عمران شروع شد و پس از آن وزیر پیشنهادی راه برای دفاع از برنامه‌های خود فرصت داشت.

ذ بیح الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گزارش خود از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

در جلسه امروز مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزرای کشاورزی و ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون اجرایی رئیس جمهور حضور داشتند.

اظهارات مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت تحقق وعده دولت در حوزه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تاکید کرد که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی باید برنامه خود را صراحتا در این حوزه اعلام می‌کرد.

وی اظهار کرد: امروز در آستانه تصمیم مهمی در مجلس شورای اسلامی هستیم و برای وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیریم که زیرساخت‌های اساسی کشور را در بر می‌گیرد. ما امروز در حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی چالش‌های زیادی داریم. پیشرفت کشور در حوزه اقتصادی وابسته به ارتباط با همسایگان از طریق خطوط ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب است که همه اینها به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد. مهم‌ترین موضوعی که در این وزارتخانه وجود دارد بحث زمین و مسکن است. 

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «آقای بذرپاش مدیر است اما قطعاً از آقای قاسمی مدیرتر نیست»، گفت: آیا در حوزه تخصصی در بین یک میلیون نفر مهندس و چندین میلیون فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین‌المللی، یک نفر نبود که معرفی شود؟

وی گفت: از ریاست محترم رئیس جمهوری تشکر می‌کنم که این شجاعت را داشت که بعد از تشکیل کابینه اگر وزیر یا استانداری کوتاهی کرد، خودش پیش قدم شود که این کار قابل احترامی است. 

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آقای رییسی ما در جریان نیروهای انقلاب با عده قلیلی که در خیابان، اغتشاش و آشوب می کنند مرزبندی داریم و با تمام وجود برای امنیت، رفاه و آرامش مردم در مقابل این جماعت داعش‌صفت می‌ایستیم اما معترضین برای ما مهم و محترم هستند. بر اساس نظرسنجی نهادهای دولت جنابعالی، درصد بالایی از مردم به این روش حکمرانی در دولت معترض هستند می خواهیم به سوال معترضین چه بگوییم؟ برای هر پستی بگوییم؛ همان آقایی که همیشه برای شهرداری تهران مطرح است؟ همان آقایی که همیشه برای وزارت رفاه، وزارت صمت و اکنون راه و احتمالا برای سازمان برنامه مطرح بوده و هست؟ فکر می کنید بازتاب این انتخاب در جامعه و این بخش از مردم معترض، پالسی برای اصلاح حکمرانی در دولت و مجلس است؟

وی بیان کرد: امروز روز دانشجو است و آقای بذرپاش سوابق بسیار خوبی در جنبش دانشجویی دارد. نگذارید جنبش دانشجویی با این انتخاب ناامید شود.

 

اظهارات موافقان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی گفت که سوابق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نشان دهنده کارنامه درخشان عملکرد اوست و بذرپاش می‌تواند با روحیه انقلابی‌اش سرسلسله مدیران گام دوم انقلاب باشد.

وی اظهار کرد: بذرپاش دکترای مدیریت تکنولوژی داشته و رشته تحصیلی او  یک میان رشته در حوزه مدیریت است، بررسی سوابق بذرپاش در حوزه‌های مختلفی همچون دیوان محاسبات، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت ریاست جمهوری و موارد دیگر نشان دهنده کارنامه درخشان اوست. 

 

کیومرث سرمدی عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: مهرداد بذرپاش از نظر کارآمدی توانایی بالایی دارد و مجلس را نیز خوب می شناسد.

وی گفت: آقای بذرپاش ثابت کرده است که به لحاظ کارآمدی توانایی بالایی دارد و  هم مجلس شورای اسلامی را خوب می شناسد و هم جایگاه نمایندگان را به لحاظ تجربه ای که در هیات رئیسه داشته است به خوبی می‌داند.(متن کامل سخنان وی را اینجا بخوانید)

مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه این وزارتخانه مدیریتی پیچیده و چند تخصصی و چند رشته ای دارد، آنچه که لازم است توان راهبردی در این وزارتخانه است که آقای بذرپاش این خصوصیت را دارد.

وی ضمن تبریک ۱۶ آذرماه؛ روز دانشجو گفت: دانشجویان ما همراه انقلاب شدند و با ایده و هدف سقوط و نابود کردن نظام سلطه دانشجویان اجازه ندهند در بدنه جنبش دانشجویی مسیر انحرافی ایجاد شود که بالاترین همت آنها سلف مختلط و آغوش رایگان است. نگذارید نسخه اصیل جنبش دانشجویی که مبارزه با استبداد و استکبار جهانی است به ضد ارزش خودش تبدیل شود.

 

بذرپاش: ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم/ مگر می‌توان برای مردم کار نکرد

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ضمن تشریح برنامه‌هایش به خصوص در حوزه مسکن گفت: ما همه با هم در یک کشتی نشسته‌ایم همه ایرانی هستیم و برای یک کشور و یک نظام کار می‌کنیم مگر می‌توان برای مردم کار نکرد؟

مهرداد بذرپاش پس از اظهارات موافقان و مخالفان  در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس به ارائه و دفاع از برنامه‌هایش جهت تصدی وزارت راه و شهرسازی پرداخت و با تبریک روز دانشجو اظهار کرد: امروز می‌خواهم درباره پیشرفت ایران صحبت کنم. صحبتم درباره یک وزارتخانه نیست، امروز درباره مسیر یک پیشرفت صحبت می‌کنم اساسا در جمع شما نمایندگان حرف زدن کمتر از این موضوع در شأن شما نیست. ما یک حرکت پیشران در دو سه سال آینده را انجام خواهیم داد. 

چرا رییسی نیامد؟

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پس از پایان دفاعیات مهرداد بذرباش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: رئیس جمهور در نیم ساعت انتهایی جلسه امروز قصد حضور در مجلس را داشتند اما به دلیل حضور در مراسم ۱۶ آذرماه در دانشگاه تهران توفیق حضور پیدا نکردند.

سپس با اعلام محمد باقر قالیباف اعضای هیات دولت از مجلس شورای اسلامی خارج شدند و برگه‌های رای گیری بین نمایندگان توزیع شد، در این برگه‌ها سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع درج شده است، بعد از اعلام نظر نمایندگان این برگه‌ها در جعبه‌هایی انداخته شده و سپس مورد شمارش قرار خواهد گرفت.


بذرپاش وزیر شد

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ( چهارشنبه) مجلس، صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی را بررسی کرده و در نهایت با ۱۸۷ رای موافق،‌ ۶۴ رای مخالف، ۷ رای ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۶۳ رای مآخوذه، سکان وزارت را به دست مهرداد بذرپاش سپردند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان