جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | آرمان رمضانی: از نظر متخصصان سلامتی از راه‌های متفاوتی می‌توان درباره میزان سلامتیِ بدن اطلاع کسب کرد و یکی از این راه‌ها در کنار آزمایش ادرار و مدفوع و عرق، بررسی زبان است.

روی سطح زبانِ همه ما برجستگی‌هایی به نام پاپیلِی وجود دارد و همین برجستگی‌ها محل بسیار مناسبی برای انباشتِ قطعات ریزِ غذا، باکتری‌ها و سلول‌های مرده است.

با عادت به تمیز کردنِ منظم زبان نه تنها سطحِ زبانتان را سم زدایی می‌کنید بلکه علاوه بر آن حساسیت زبانتان در دریافت طعم‌ها را افزایش می‌دهید، به طرز قابل توجهی نفسِ خوش‌بوتری خواهید داشت و تا حد زیادی شر بیماری‌های دهان و دندان و لثه را از خودتان دور می‌کنید. به همین دلیل است که در این مقاله قرار است همراه هم ساده‌ترین راه‌ها برای نظافتِ زبان و رفع‌ِ سفیدی آن را مرور کنیم.

سفیدی سطحِ زبان نشانه چیست؟

سفیدی سطح زبان علاوه بر اینکه ممکن است بر اثر مصرف دارو ایجاد شود، در عین حال می‌تواند نشان دهنده اختلالات و بیماری‌های متفاوتی باشد. زبانِ انسان این امکان را دارد که خیلی پیش از آن‌که یک بیماری پیشرفت کند و علائمی مانند و درد و بدحالی را بروز دهد، درباره بیماری به شما هشدار دهد. جالب است بدانید در گذشته‌های دور بیشتر پزشکان برای درمانِ بیمار به شرایطِ زبانش توجه می‌کردند و بسیاری از بیماری‌ها را از روی شکل و رنگ زبان تشخیص می‌دادند.

با همه این‌ها باید بدانید در بیشتر موارد سفید بودن سطح زبان خبر از یک بیماری جدی نمی‌دهد و عموما جای نگرانی ندارد. با این وجود مواردی که سفیدی زبان می‌تواند نگران کننده باشد و نیاز به مراجعه به فرد متخصص دارد را با هم مرور می‌کنیم.

چه زمانی باید نگران سفیدی سطح زبان باشیم؟

در بسیاری از موارد اگر روی سطح زبانتان پلاک‌هایی سفید یا به هر رنگ دیگری مشاهده کردید، باید نگران بهداشت دهان و دندانتان باشید و با استفاده منظم از مسواک و نخ دندان و دهان شویه باید سطح بهداشت دهانتان را بالا ببرید. با این وجود ممکن است این نشانه را مواردی مانند خشکی دهان، تب، استعمال الکل و دخانیات، تنفس از راه دهان و مصرف آنتی بیوتیک هم باعث شود.

سفیدی سطح زبان در برخی موارد ممکن است نشانه‌ای باشد از ضعف سیستم ایمنی بدنتان یا کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی. سفیدی زبان اگر با علائمی مانند درد و احساس داغ شدن همراه بود حتما درباره آن با یک متخصص مشورت کنید.

در مواردی هم سفیدی زبان ممکن است به دلیل شرایطی به نام برفکِ دهانی به وجود آمده باشد. این شرایط که کاندیدیازیس هم نامیده می‌شود به دلیل تجمع قارچ‌هایی به نام کاندیدا ایجاد می‌شود. ارگانیسم‌هایی که به صورت عادی روی زبان ما وجود دارند و گاهی به دلیل زیاد شدن تعداد و حجمِ آن‌ها باعث سفیدی زبان می‌شوند.

ساده‌ترین راه‌ها برای پاکیزه نگاه داشتن زبان کدام است؟

همان‌گونه که به شما وعده داده بودیم در ادامه قرار است راه‌های ساده و کم‌خرجی را با هم مرور کنیم که نه تنها سطح زبان شما را از سموم و باکتری‌ها و قارچ‌های مضر پاک می‌کند بلکه سطح سلامت لثه، دندان و به طور کلی دهان شما را در حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

سیر

عجیب است، نه؟ هرچه باشد ما به این ایده که سیر باعث بوی بد دهان می‌شود عادت کرده‌ایم. از این باور عامیانه که عبور کنیم باید بدانید مصرف سیر به ویژه به صورت خام، تاثیر فراوانی در از بین بردن باکتری‌های مضر موجود در دهان و روی سطح زبانتان خواهد داشت و سفیدی سطح زبانتان را هم از بین می‌برد.

آلوئه‌وِرا

حتما اطلاع دارید آلوئه‌ورا خواص ضد التهابی دارد و التیامِ زخم‌ها را سرعت می‌بخشد. برای از بین بردن جِرم‌های مضرِ درون دهان و البته رفع سفیدی سطح زبان شما هم می‌توانید از محصولاتی مانند خمیر دندان و دهان شویه حاوی آلوئه‌ورا استفاده کنید و هم می‌توانید نوشیدنی‌های محتوی آلوئه‌ورا را مصرف کنید.

نمک

نمک احتمالا یکی از بهترین کمک کننده‌ها به نظافت زبان و دهان است. ساییده شدن بلورهای نمک روی سطح زبان بهترین راه برای رهایی از شر آلودگی‌ها و انباشت سلول‌های مرده روی سطح زبانتان است. کمی نمک روی سطح زبانتان بپاشید و بعد با لطافت در حدود یک دقیقه مسواکتان را روی سطح زبانتان بکشید و در نهایت دهانتان را آب بکشید. در صورتیکه مصرف نمک برایتان ضرری ندارد همین عملیات را روزی دوبار تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه علاوه بر اینکه ادویه محبوبی است، بهترین جایگزین داروهای شیمیاییِ ضدعفونی کننده دهان هم می‌باشد. مقداری زردچوبه را به آب مرکبات(پرتقال یا لیمو) اضافه کنید و این مخلوط را آن‌قدر به هم بزنید که نتیجه نهایی خمیرمانند شود. این خمیر چسبناک را روی زبانتان بمالید و در حدود دو دقیقه صبر کنید. در نهایت دهانتان را با آب گرم بشویید و از نتیجه نهایی شگفت زده شوید.

مسواک

اگر سفیدی سطح زبانتان دلیلی جز انباشت سلول‌های مرده نداشته باشد شما می‌توانید به آسانی و با استفاده از مسواک شخصیتان این مشکل را بر طرف کنید. مسواکتان را به آرامی از ته زبان به سمت نوکِ آن روی زبانتان بکشید و هربار که دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید این کار را تکرار کنید.

دهان‌شویه خودتان را بسازید

شما می‌توانید با این دستورالعمل ساده دهان شویه طبیعی و کم خرج خودتان را بسازید و از شر بسیاری از بیماری‌های دهان و لثه راحت شوید. یک قاشق غذاخوری بابونه، یک قاشق غذاخوری نعناء و یک قاشق غذاخوری مریم‌گلی را در یک ظرف مخلوط کنید و به آن اندکی پودر پوست درخت بلوط اضافه کنید. به این مخلوط 4 لیوان آبِ جوش اضافه کنید و پس از سرد شدن محلولتان را با رد کردن از یک توری صاف کنید. در نهایت یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و دهان شویه شما آماده است. روزی دوبار و پس از مسواک زدن این محلول را در دهانتان بچرخانید و از نتیجه آن لذت ببرید.

جوش شیرین

جوش شیرین استفاده‌های فراوانی دارد و مانند یک ادویه جادویی است. بر اساس تحقیقات انجام شده این پودر جادویی می‌تواند با بالا بردن سطحPH زبان و دهان، میزانِ باکتری‌های مضر موجود در دهان را به شدت کاهش دهد. جوش شیرین را به مقداری آب لیمو اضافه کنید و از نتیجه خیمر مانند به عنوان یک لایه بردار طبیعی استفاده کنید. این محصول علاوه بر نابود کردن باکتری‌های مضر، تمام سلول‌های مرده انباشته شده روی سطح زبانتان را از بین می‌برد.

در انتهای این مقاله باید اضافه کنم اگر به دنبال راه‌های اساسی‌تری برای از بین بردن سفیدی سطح زبانتان هستید به این سه گزینه بسیار ساده بیشتر توجه کنید:

آب بیشتری بنوشید.

با استفاده منظم از مسواک، نخ دندان، دهان شویه و ... سطح بهداشت دهان، لثه و دندانتان را بالاتر ببرید.

برنامه غذاییِ روزانه سالم‌تری داشته باشید(مصرف فراوان میوه و انواع سبزیجات و کاهش مصرف خوردنی‌های مضر مانند انواع فست فودها).

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان