جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
تاکید دوباره بر «گزارش درست» درباره مصاحبه رونالدو؛

وقتی صداوسیما زیربار اشتباه خود نمی رود! +فیلم

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ ۱۳:۴۱ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | گزارش بخش ورزشی اخبار شبکه ۳ سیما با عنوان «ورزش، میدان مقاومت» با انتقادها و اعتراضات بسیاری مواجه شد؛ گزارشی که با اشتباهات متعددی همراه بود.

حالا و در اقدامی نه‌چندان دور از انتظار، صداوسیما بدون اصلاح گزارش قبلی و احیانا عذرخواهی از مخاطبان، گزارش جدیدی پخش کرده و با اصرار بر موضع قبلی، آن‌چه درباره کریستیانو رونالدو گفته بود را «درست و دقیق» توصیف کرد.

در این زمینه سایت اصولگرای تازه نیوز در مطلبی نسبت به این گزارش انتقاد کرده است.

سایت تازه نیوز نوشته است: 

۱- در توضیح صداوسیما آمده در آن گزارش از تصاویر آرشیوی استفاده شده بود. حتی اگر این توضیح را بپذیریم، تهیه‌کنندگان گزارش باید بابت اقدام آماتوری خود عذرخواهی کنند؛ در آیتم پخش‌شده صحبت‌های مترجم با تصویر رونالدو به‌اصطلاح سینک است و برای مستندنمایی، تصویر با صدای رونالدو شروع می‌شود، سپس صدای مترجم روی آن می‌آید و در پایان هم با جمله‌ای از رونالدو به اتمام می‌رسد! قطعا این تدوین قرار است چنین القاء کند که صدای مترجم به این صحنه و همین تصاویر مربوط است.

۲- صداوسیما اصرار دارد بازیکن شماره ۷ پرتغال عینا همین صحبت‌ها را علیه هواداران و بازیکن اسرائیلی بیان کرده، اما چون مصاحبه‌اش مکتوب بوده تصویری از آن موجود نیست و ناگزیر به استفاده از تصاویر آرشیوی شده است؛ اما در توضیح خود مشخص نمی‌کند آن مصاحبه مکتوب با کدام رسانه بوده و دقیقا مربوط به چه تاریخی است! رونالدو در سال ۲۰۱۴ بازیکن کوچکی نبوده که با یک روزنامه محلی مصاحبه کند و از آن هیچ سند و لینکی موجود نباشد یا رسانه‌های بزرگ آن را منعکس نکرده باشند! روش صداوسیما در ویدئوی بالا، که تصویر از روی یک تیتر انگلیسی عبور می‌کند بدون آن‌که نام رسانه یا لوگوی سایت مشخص باشد، برای اثبات یک ادعا قابل قبول نیست. از شاهد بعدی ادعا، یعنی مرور ۵۰‌وچند جمله و این‌که «جمله رونالدو جزء چند جمله برتری است که از سوی کاربران فضای مجازی انتخاب شده»(!) هم می‌گذریم.

۳- در تصاویر گزارش جنجالی «ورزش، میدان مقاومت»، صحنه‌هایی که برای رد درخواست تبادل پیراهن نمایش داده می‌شود مربوط به بازی پرتغال – ایسلند، و چهره نمایش‌داده‌شده آرون گونارسون کاپیتان تیم ملی ایسلند است. در این مورد هم از تصاویر آرشیوی استفاده شده بود؟

۴- در توضیح اخیر، مشخص نشده اگر تصاویر مصاحبه رونالدو یا رد درخواست تی‌شرت آرشیوی بوده، ماجرای ترجمه‌ای که روی سخنان سپ پلاتر پخش شده چیست! در این مورد هم تصاویر بی‌ربطی انتخاب شده و درمورد دست پلاتر، هماهنگی تصویر با صدای ترجمه [فقط پولشو برای موهاش هدر میده] اتفاقی بوده است؟ اگر صداوسیما تا این‌اندازه تصاویری بی‌ارتباط به متن و صدا انتخاب می‌کند، بهتر نیست کار تصویر و سیما را به اهل فن بسپارد؟!

۵- توضیح صداوسیما درباره تصویر فتوشاپ‌شده‌ای که در ابتدای گزارش پشت سر مجری سیما و در انتهای آن پشت سر گزارشگر آیتم نمایش داده می‌شود، چیست؟ صداوسیما سال ۹۳ هم از این تصویر به‌عنوان حمایت کریس رونالدو از فلسطین استفاده کرده بود که همان‌زمان با تذکر رسانه‌های ورزشی درمورد غیرواقعی بودن آن مواجه شد، اما پس از ۸ سال دست از اشتباه خود برنمی‌دارد!

* نکته اصلی نه له و علیه اسرائیل، بلکه این‌جاست که اگر ورزشکاری حتی درباره ایران و هواداران ایرانی هم از تعابیری چون «نفرت» و «قاتل» استفاده کند، مورد حمله و غضب شدید جامعه ورزشی و هواداران قرار خواهد گرفت. چه‌طور فوق ستاره فوتبال جهان و یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تاریخ ورزش، از تنفرش نسبت به هواداران یک کشور گفته و بازیکنی را «قاتل» نامیده، اما هیچ اتفاقی در دوران حرفه‌ای و زندگی‌اش رخ نداده است؟! در حمایت‌های معنوی یا کمک‌های مادی کریس رونالدو از کودکان گرسنه، کشورهای فقیر و محروم جهان، و البته مظلومان فلسطین و غزه تردیدی نیست، اما برخلاف آن‌چه صداوسیما فکر و القا می‌کند، حمایت چهره‌های سرشناس با ابراز انزجار و توهین همراه نیست.

* جنایات رژیم صهیونیستی آن‌قدر مهیب و مبرهن است که نیازی نباشد برنامه‌سازان، آن‌هم در رسانه اصلی کشور، این‌چنین با توسل به نام یک بازیکن بزرگ و تکیه بر دروغ امیدوار به جذب مخاطب و اثرگذاری باشند.

* هرچند باور داریم برخی اشتباهاتِ این گزارش صداوسیما ناخواسته و نادانسته، برپایه اطلاعات غلط برخی صفحات مجازی یا لینک‌های غیرمعتبر تهیه شده، و تهیه‌کنندگان رسانه ملی هم معصومِ بی‌خطا نیستند، اما وقتی برخی اشتباهات واضح می‌شوند، انتظار این است که گزارش تکمیلی که با عنوان «توضیح» منتشر شده، با عذرخواهی شروع شود و پذیرش خطا در لحن آن انعکاس یابد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان