پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز - بدون محدودیت - بفروشند.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی - امروز بعد از نشست با صرافان، از افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها خبر داد.

وی به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز - بدون محدودیت - بفروشند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تا ۲۰ خرداد مجموعا ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله شده است گفت که در جلسه امروز با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس، میزان عرضه ارز را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم.

وی این را هم گفت که با صرافی‌ها توافقات خوبی انجام شده و در زمینه اسکناس نیز میزان عرضه بیشتر و مقررات مرتبط با تقاضای بازار در حوزه اسکناس در بازار تسهیل خواهد شد، اتفاق مثبتی رخ می دهد و حجم معاملات بالا خواهد رفت و نیاز واقعی بازار را به صورت کامل پوشش داده خواهد شد.

او همچنین تاکید کرد که ما این موضوع را دنبال می کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولتی نباشد و بانکهای دولتی هم بتوانند ارز را در بازار بفروشد و ریال را از بازار جمع کند. به بیان بهتر هرچه حجم معاملات بالاتر برود طبیعتاً به دلیل ورود منابع بیشتر، وضعیت بهتر می شود.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت صمت، سیاست‌های تجاری و ارزی وجود دارد که باعث شده بتوانیم تمام تقاضاهای واقعی حواله را در بازار پوشش دهیم که قرار است این اطلاعات هر روز نیز اطلاع رسانی شود. خوشبختانه به دلیل بالا رفتن قیمت نفت، فرآورده‌ها، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها در بازارهای جهانی قیمت نیز بالا رفته و صادرات غیرنفتی ما بیشترشده است، بنابراین حجم صادرات بیشتر شده و این نکته حجم عرضه ارز را در بازار حواله نسبت به گذشته بیشتر و مطلوب تر کرده است.

بر این اساس به گفته صالح آبادی، درباره اوراق ارزی پروژه‌هایی انتخاب می شوند که درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته باشند و از توجیه پذیری خوبی برخوردار باشند و بتوانند از محل عایدی ارزی خودشان بازپرداخت ارزی اوراق و اصل و فرعش انجام شود. در این باره پروژه‌ها در حال بررسی و مقررات آن هم در حال نهایی شدن است و چند روز آینده ابلاغ می‌شود و همزمان با پروژه جدید که تعریف می شود، این اوراق منتشر می‌شود که این اوراق را هم مردم با ارز و هم کسانی که حواله دارند می توانند خریداری کنند و بازپرداخت آن نیز تضمین شده است که اصل و فرعش به شکل ارز بازپرداخت شود.

منبع:همشهری آنلاین

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان