جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | یک رژیم غذایی سالم و کامل مانند یک دستور غذای خوشمزه است. درست همان طور که یک ماده اشتباه می‌تواند یک وعده غذایی رستوران مشهور «ستاره میشلن» را به یک آشپزی بد تبدیل کند نادیده گرفتن رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند یک برنامه غذایی سالم را خراب کند.

 در وهله نخست چه چیزی یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهد؟ به طور کلی، اتخاذ یک رویکرد مدیترانه‌ای برای غذا خوردن که بر مقدار زیادی میوه، سبزیجات، و غلات کامل و هم چنین حداقل گوشت و غذا‌های فرآوری شده تاکید دارد راهی درست برای پیمودن به نظر می‌رسد.

این رژیم غذایی در سال ۲۰۲۲ توسط US Health News رتبه‌بندی شده است و پیروی از اصول کلی رژیم مدیترانه‌ای برای قلب، دور کمر و ذهن شما مفید خواهد بود. علاوه بر آن، پژوهش‌های تازه نشان می‌دهند که خوردن گوشت کم‌تر و خوردن بیش‌تر آجیل، سبزیجات، حبوبات و ... (در اصل یک رژیم غذایی مدیترانه ای) می‌تواند تا ۱۳ سال به طول عمر فرد بیافزاید.

ممکن است متوجه شده باشید که یک موضوع تکراری در مورد تغذیه سالم کاهش مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده است. بسیاری از افرادی که به دنبال اصلاح رژیم غذایی خود هستند قدمی فراتر گذاشته و گیاهخواری را امتحان می‌کنند. در حالی که دلایل معتبر زیادی برای فکر کردن به گیاهخواری وجود دارد پژوهش دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که اکثر مردم برای سلامتی خود گیاهخواری را در نظر می‌گیرند.

متاسفانه حتی یک رژیم گیاهخواری نیز بی‌خطر نیست. پژوهش تازه‌ای که نتیجه آن در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده یک نوع غذای خاص را کشف کرده که نشان می‌دهد خطر مرگ و میر را حتی در بین گیاهخوارانی که از یک رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند افزایش می‌دهد.

در ادامه به این موارد خطرزا حتی برای افراد گیاهخوار اشاره می‌شود:

فرآورده‌های فوق فرآوری شده فوق العاده کشنده هستند

این پروژه تحقیقاتی عظیم که در دانشگاه «لوما لیندا» در کالیفرنیا انجام شد (شامل بیش از ۷۵۰۰۰ شرکت کننده) نشان داد که خوردن غذا‌های فوق فرآوری شده با افزایش خطر مرگ و میر مرتبط است.

نکته مهم این است که این پژوهش هم چنین خاطرنشان می‌کند که هم گیاهخواران و هم غیر گیاهخوارانی که مقادیر بالایی از غذا‌های فوق فرآوری شده را می‌خورند با افزایش متناسب مشابهی در نتایج مرگ و میر مواجه شدند. به عبارت دیگر، خوردن غذا‌های فوق فرآوری شده به طور مداوم ممکن است طول عمر شما را کاهش دهد حتی اگر از خوردن گوشت اجتناب ورزید.

نویسندگان مقاله مرتبط با این پژوهش می‌گویند که مصرف بیش‌تر غذا‌های فوق فرآوری شده با مرگ و میر بیش‌تر به هر علت و هم چنین مرگ و میر مربوط به تنفس (بیماری انسداد مزمن ریه)، عصبی (زوال عقل، پارکینسون) و بیماری‌های کلیوی مرتبط است.

نمونه‌هایی از غذا‌های فوق فرآوری شده عبارتند از چیپس ذرت، پای سیب، تقریبا اکثر مواد شیرین و شکردار و نان‌های بسته‌بندی شده.

گیاهخواران بد و غیر گیاهخواران خوب

به عبارت دیگر، غذا‌های فوق فرآوری شده مخرج مشترک مرگ و میر در بین گیاهخواران و غیر گیاهخواران هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، پژوهشگران معتقدند که نتیجه پژوهش آنان نشان می‌دهد که «گیاهخوار بد یا غیر گیاهخوار خوب» پدیده‌ای کاملا ممکن و محتمل است.

از نظر اجتماعی، ما تمایل داریم که همه گیاهخواران را به عنوان مصرف کنندگان غذای سالم قلمداد کنیم، اما یافته‌های اخیر نشان می‌دهند که تغذیه به این سادگی نیست.

«گری فریزر» نویسنده مقاله مرتبط با پژوهش و استاد دانشکده پزشکی و دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه لوما لیندا می‌گوید: «مطالعه ما به این پرسش می‌پردازد که چه چیزی می‌تواند یک رژیم گیاهخواری را سالم یا ناسالم سازد. به نظر می‌رسد که نسبت غذا‌های فوق فرآوری شده در رژیم غذایی افراد در واقع از نظر مرگ و میر مهم‌تر از نسبت غذا‌های مشتق شده حیوانی است که آنان می‌خورند البته به استثنای گوشت قرمز».

پژوهشگران تصمیم گرفتند تا تاثیر مستقل دو عامل رژیمی را بر مرگ و میر بررسی کنند: نسبت رژیم غذایی که از غذا‌های فوق فرآوری شده در مقایسه با غذا‌های کمتر فرآوری شده تشکیل شده و نسبت رژیم غذایی که از غذا‌های حیوانی (گوشت، تخم مرغ، لبنیات) در مقایسه با غذا‌های گیاهی تشکیل شده است.

این رویکرد منحصر به فرد به تیم تحقیقاتی اجازه داد تا پیامد‌های مرگ و میر هر یک از اجزای رژیم غذایی (غذا‌های فراوری شده، گوشت) را بررسی کنند.

همان طور که پیش‌تر اشاره شد ۷۷۴۳۷ شرکت کننده (هم مرد و هم زن) در این پژوهش شرکت کردند.

هر شرکت کننده هم چنین اطلاعات بیش‌تری علاوه بر رژیم غذایی روزانه درباره سلامتی و جمعیت شناختی خود، مانند سطح تحصیلات، عادات دخانیاتی، جنسیت، نژاد، وضعیت تاهل، عادات ورزشی، و شاخص توده بدنی ارائه کرد.

سپس برای یک بازه زمانی میانگین هفت سال و نیم، نویسندگان مقاله داده‌های پزشکی و جمعیت شناختی ارائه‌شده هر فرد را در ترکیب با داده‌های مرگ و میر آن‌ها (ارائه شده از طریق شاخص ملی مرگ) مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. سپس یک مدل آماری برای ارزیابی هر متغیر به طور مستقل مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت تجزیه و تحلیل مرگ و میر انجام شد.

هنگامی که پژوهشگران مدل آماری خود را تغییر دادند تا صرفا بر روی مصرف غذا‌های فوق فرآوری شده بدون توجه به عادات گوشتی یا سن تمرکز کنند متوجه شدند افرادی که تقریبا نیمی از کل کالری خود را از غذا‌های فوق فرآوری شده دریافت می‌کنند ۱۴ درصد افزایش مرگ و میر را در مقایسه با افرادی تجربه می‌کنند که تنها حدود ۱۲.۵ درصد از کالری روزانه خود را از طریق غذا‌های فوق فرآوری شده دریافت می‌کنند.

از مصرف گوشت قرمز نیز خودداری ورزید

پژوهشگران در مورد گوشت و مرگ و میر چه نکاتی را ذکر کردند؟ با کمال تعجب هیچ ارتباطی بین مرگ و میر و رژیم غذایی متشکل از غذا‌های حیوانی یافت نشد.

همان طور که گفته شد وقتی تیم پژوهشی غذا‌ها و گوشت‌های حیوانی را به دسته‌های خاصی تقسیم کرد یک «متخلف خاص» آشکار شد: گوشت قرمز.

جهش آماری معنادار ۸ درصدی در خطر مرگ و میر با مصرف متوسط (تقریبا ۴۲ گرم در روز) گوشت قرمز در مقایسه باعدم مصرف گوشت قرمز همراه بود.

هیچ کس نمی‌گوید که همیشه سالم غذا خوردن آسان است. هر چند وقت یکبار همه ما به یک وعده غذایی یا میان وعده ناسالم نیاز داریم. لازم نیست همیشه از غذا‌های فوق فرآوری شده و گوشت قرمز پرهیز کنید، اما این غذا‌ها را به صورت روزانه نخورید.

پروفسور فریزر در پایان می‌گوید: «اگر علاقمند به زندگی طولانی‌تر یا حداکثر توانایی خود هستید عاقلانه است که از رژیم غذایی سرشار از غذا‌های فوق فرآوری شده اجتناب ورزید و آن را با غذا‌های کمتر فرآوری شده یا فرآوری نشده جایگزین سازید در عین حال از خوردن گوشت قرمز زیاد خودداری ورزید. به همین سادگی».

منبع:فرارو

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان