شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان |محمدهادی مرادی: «بر آستین وصال» عنوان نمایشگاه آثار خوشنویسی محمد انشائی است که در گالری کلهر رشت از پنج‌شنبه 29 اردیبهشت تا 6 خرداد در حال برگزاری می‌باشد. در این نمایشگاه چهل اثر به خط نستعلیق در قالب‌ها و دانگ‌های متنوع قلم است که محتوای همه آثار برگرفته از اشعار سعدی می‌باشد. در حاشیه نمایشگاه حاضر، مرقع «فراق‌نامه سعدی» هم به علاقه‌مندان عرضه شده است.

محمد انشائی، متولد 1362 در رشت، کارشناس ارشد موسیقی از دانشگاه تهران و عضو هیأت مدیره انجمن موسیقی گیلان می‌باشد. وی فراگیری هنر خوشنویسی و خط نستعلیق را در انجمن خوشنویسی رشت و نزد استاد محمود رحمان‌نژاد آغاز نمود. نمایشگاه «بر آستین وصال» چهارمین نمایشگاه انفرادی محمد انشائی در کنار نمایشگاه‌های انجمن خوشنویسان می‌باشد.

انشائی در خصوص آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه و برگزاری نمایشگاه‌ها به حکایت گیلان گفت: در کنار علاقه به تمام شاعران شعر کلاسیک ایران، به علت علاقه قلبی به سعدی، تمام آثار نمایشگاه‌های من که به خط نستعلیق معاصر می‌باشد، اشعار سعدی هستند.
وی افزود: امروزه به دلیل مشکلات اجتماعی اقتصادی موجود و نگرانی مردم بابت شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا، استقبال مردم از نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی هنری کاهش پیدا کرده است؛ در کنار این موضوع، امروزه نمایشگاه‌ها معمولا به صورت گروهی برگزار شده و عده‌ی زیادی در این نمایشگاه‌ها دخیل هستند و هر هنرمند با یک یا دو اثر در نمایشگاه شرکت می‌کنند، تعداد بسیاری از افراد، مخاطبان هر یک از اشخاص شرکت‌کننده در نمایشگاه هستند اما در نمایشگاه‌های انفرادی استقبال عموم کمتر از نمایشگاه‌های گروهی می‌باشد.

این هنرمند خوشنویس در ارتباط با رسالت هنر در جامعه اظهار داشت: وظیفه هنرمند خلق هنر برای جامعه است. جامعه ما دچار روزمرگی شده است و این پرداخت به هنر است که آن را سرپا نگه داشته است. دیدن یک فیلم، گوش دادن به موسیقی، بازدید از موزه و آثار تاریخی و نمایشگاه‌های هنری، ما را اگرچه اندک، اما تا حدی از روزمرگی و دغدغه‌های موجود دور می‌کند.
او در ارتباط با بعد فنی نمایشگاه گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی بطور غیرمستقیم بعنوان یک آموزش و کلاس درس هم تلقی می‌شود. هنرجویان و اساتید هنر خوشنویسی با حضور در نمایشگاه و ارائه و برداشت نکات مختلف به ارتقای سطح کیفی و هنری خودشان کمک شایانی می‌کنند.

انشائی در پایان سخنانش با ابراز رضایت از برگزاری نمایشگاه در گالری کلهر گفت: در ابتدا بنا بر این بود که نمایشگاه حاضر در تالار مرکزی برگزار شود که به دلیل تداخل با اختتامیه نمایشگاه نقاشی، این امر میسر نشد. ناگفته نماند فضای نمایشگاهی مجموعه‌ی تالار مرکزی، فاقد امکانات مناسب نور و دیوار است و اساسا این سبک از طراحی برای یک نمایشگاه و گالری مناسب نیست. به همین سبب، با همکاری و زحمات جناب کلهر تصمیم بر این شد که نمایشگاه «بر آستین وصال» در گالری کلهر برگزار شود.

گفتنی است گالری کلهر در بلوارانصاری  رشت پایین تر از چهارراه احمد زاده جنب فروشگاه دلوان، کوچه شمشاد واقع است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان