پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

حکایت گیلان | بدخوابی می‌تواند چیزی بیش از بدخلقی در روز بعد ایجاد کند و ممکن است به طور جدی برای سلامتی شما تاثیر منفی به همراه داشته باشید.

 برای مثال، آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب ۲۵ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع در مردان بیش از دوره پیش از یائسگی زنان است. با این وجود، پس از یائسگی، زنان نیز به همان اندازه در معرض خطر هستند. در ادامه به اختلالات خواب بیش تری اشاره می‌شود که در صورت عدم توجه به موقع به این موارد می‌توانند خطرناک باشند:

آپنه یا وقفه تنفسی در خواب
به گفته پزشکان آپنه خواب با تعدادی از شرایط خطرناک سلامتی مرتبط است. "جاناتان جون" پزشک متخصص ریه و داروی خواب در مرکز اختلالات خواب جانز هاپکینز می‌گوید:"آپنه خواب زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های راه هوایی فوقانی در طول خواب شل شده و راه هوایی را مسدود ساخته و از دریافت هوای کافی جلوگیری کند. در آن صورت تنفس شما ممکن است هر بار ۱۰ ثانیه یا بیش‌تر متوقف شود تا زمانی که رفلکس صورت گیرد و بار دیگر شروع به تنفس کنید. آپنه خواب با خطراتی، چون ابتلا به دیابت مرتبط است و می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

خروپف طولانی مدت
همه گاهی خروپف می‌کنند و این اغلب برای کسی که مجبور است به آن گوش دهد آزاردهنده می‌باشد. با این وجود، آیا می‌دانستید خروپف طولانی مدت با بیماری قلبی مرتبط است؟ خروپف به دلیل نداشتن فضای کافی زبان در پشت گلو به ویژه در افرادی که چاق هستند، افراد دچار نارسایی قلبی یا افرادی که به پشت می‌خوابند ایجاد می‌شود. هم چنین، مواد شیمیایی در مغز وجود دارند که باعث تحریک تنفس می‌شوند و این مواد در افرادی که خروپف می‌کنند به خوبی عمل نمی‌کنند. در نتیجه، سطح اکسیژن به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و باعث افزایش کورتیزون، آدرنالین و سایر هورمون‌ها می‌شود. این هورمون‌ها به فشار خون بالا و بی نظمی‌های قلب می‌انجامند و می‌توانند نارسایی قلبی را تشدید کرده و باعث حمله قلبی و حتی مرگ ناگهانی شوند. حتی بدون خروپف نیز افراد مبتلا به آپنه یا وقفه تنفسی خواب با کاهش اکسیژن مواجه می‌شوند که می‌تواند به قلب آسیب برساند.

سندرم پا‌های بی قرار
سندرم پای بی قرار که بیماری ویلیس اکبوم نیز نامیده می‌شود یک اختلال عصبی محسوب می‌شود که با شرایط سلامتی جدی مرتبط است. "لزلی چو" متخصص قلب و عروق می‌گوید:"هر فردی که سندرم پای بیقرار را تجربه کرده باشد می‌داند که این یک وضعیت عجیب است. به محض این که دراز می‌کشید میل به حرکت دادن پا‌های تان آغاز می‌شود. مهم نیست که چه میزان تلاش کنید چرا که در آن شرایط نمی‌توانید از کوبیدن پا دست بردارید یا راحت شوید. اگرچه ارتباط بین این سندرم عجیب و بیماری قلبی بعید به نظر می‌رسد، اما این ارتباط وجود دارد.

اخیرا کشف شده که زنان مبتلا به سندرم پای بیقرار در معرض افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی قرار دارند. دارو‌هایی برای سندرم پای بیقرار وجود دارند، اما در صورت مشاهده آن باید از نظر علل زمینه‌ای مانند بیماری پارکینسون و نارسایی کلیه معاینه شوید. کمبود آهن نیز یک علت شایع است که می‌تواند با این سندرم در ارتباط باشد. ما هم چنین می‌دانیم که هم مردان و هم زنان مبتلا به سندرم پای بیقرار احتمالا به دیابت نوع ۲، چاقی، فشار خون بالا و آپنه خواب مبتلا هستند که همه این موارد خطر بیماری و حمله قلبی را افزایش می‌دهند.

نارکولپسی یا حمله خواب
نارکولپسی یک اختلال خواب عصبی است که بر نحوه کنترل مغز خواب و بیداری تاثیر می‌گذارد و در جریان آن بسیاری از افراد در طول روز دچار خواب آلودگی شدید می‌شوند. انجمن قلب آمریکا در این باره اشاره کرده که برای درک بهتر ارتباط بین نارکولپسی و سلامت قلب به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این وجود، تعدادی از عوامل ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند. برای اکثر افراد فشار خون به طور طبیعی در طول خواب کاهش می‌یابد پدیده‌ای که از آن تحت عنوان غوطه ور شدن شبانه یاد می‌شود. این پدیده توسط پروتئینی به نام هیپوکرتین تنظیم می‌شود که اغلب در افراد مبتلا به نارکولپسی کمبود آن وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که عدم وجود یا کاهش این غوطه ور شدن شبانه ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد. علاوه بر این، افراد مبتلا به نارکولپسی اغلب دارای شرایطی مانند دیابت، افسردگی و چاقی هستند که به طور مستقل با بیماری قلبی مرتبط می‌باشند.

بیخوابی
بیخوابی ۴۰ میلیون آمریکایی را در سال تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ایده که همه به هشت ساعت خواب نیاز دارند داستان همسران مسن است! با این وجود، شما باید از سهمیه خواب شخصی خود خواه ۶ ساعت یا ۹ ساعت باشد محافظت کنید. این بخش مهمی از سلامتی شماست. درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی درمان انتخابی ماست. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد بدون استفاده از دارو بهبود می‌یابند بنابراین، شیوه‌ای موثر محسوب می‌شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان