سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
«خاکستری و قطره ای سرخ» راوی ذهن و روح انسان؛

نمایشگاه گروهی نقاشان معاصر گیلان در تالار مرکزی رشت+تصاویر

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۲۳:۰۲ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان |محمدهادی مرادی: «خاکستری و قطره‌ای سرخ» عنوان نمایشگاه گروهی نقاشان معاصر گیلان است که در تالار مرکزی رشت در حال برگزاری می‌باشد. در این نمایشگاه 49 اثر توسط 43 هنرمند نقاش در معرض نمایش قرار گرفته است.

آرمان صداقت، نقاش، مدرس دانشگاه، کارشناس رسمی دادگستری در رشته طراحی گرافیک و عضو هیئت موسس گروه نقاشان معاصر گیلان درباره‌ی این نمایشگاه به حکایت گیلان گفت: گروه نقاشان معاصر گیلان، گروهی متشکل از نقاشان پیشکسوت و جوان اهل گیلان است. این گروه با هدف ارتقای سطح فرهنگی و هنری در حیطه تجسمی فعالیت خودش را آغاز کرد. اولین نمایشگاه گروهی با عنوان جنگل شکل گرفت و پس از آن دومین نمایشگاه با عنوان «خاکستری و قطره‌ای سرخ» در گالری لاله‌ی تهران شکل گرفت. در ادامه‌ برای ارتقای سطح فرهنگ و هنر تجسمی استان و دیده شدن آثار توسط مخاطب هنردوست گیلانی تصمیم بر این شد که نمایشگاه «خاکستری و قطره‌ای سرخ» در گیلان نیز برپا شود.


وی در خصوص عنوان «خاکستری و قطره‌ای سرخ» برای نمایشگاه اظهار داشت: خاکستری و قطره‌ای خون، عنوان شعری از استاد فقید محمد ابراهیم جعفری، نقاش، شاعر و مدرس دانشگاه تهران، است که تم و مضمون اصلی نمایشگاه می‌باشد.

در توضیحات ارائه شده پیرامون عنوان نمایشگاه و تم اصلی آثار به نمایش درآمده، اینطور آمده است: «تصویر و تصوری که ما از جهان در حالت عادی و طبیعی داریم مثبت است از عالم فیزیک و تابع ادراکات ما، در نتیجه دریافت‌های حواس پنجگانه , اما آنچه که به موازات عقل و منطق متعارف ، موجب شکل و سامان دهی ، همچنین جهت دار شدن این دریافتها میگردد ، عواطف ، احساسات خیالات ، أوهام ، آرزوها ، عقدد ها و توفیقات هر فرد است که باعث شکل‌گیری جهانی درونی و منحصربفرد می‌شود که در صورت ظهور و براز در آثار هنری ، جهانی بدیع ، غریب و سحرانگیز پیش روی مخاطب به نمایش خواهد گذاشت ! جهانی که با ایفای نقش پررنگ‌تر هر یک از جوانب وجود می بشر جلوه ای خام و نمود ی ویژه بدنبال خواهد داشت. دلتنگی، یکی از مجموعه حالات حسی و عاطفی وجود انسان است در خلا و فقدانی عظیم که ممکن است به محلی برای هجوم خیالات و اوهام به ذهن و روح انسان بدل گشته ، موجب فعل و انفعالاتی سازند و به جهت برون رفت از وضع موجود و گاه ساختن جهانی مثلی و آرمان خواهانه شود و البته گاهی مخرب و ویرانگر در پروژه خاکستری و قطره‌ای سرخ ، متأثر از شعر معروف چراغ رنگ سرود هی معلم فقید ، نقاش و شاعر هم عصرمان ، محمد ابراهیم جعفری برآنیم تا دریچه‌ای بگشاییم بر خاکستر و خاکستری دوران (های) دلتنگیمان. دورانی که نه دیگر رنگ و نور عصر اتم و رسانه آن را ملون و منور می‌کند و نه بارقه‌ای ذهن خسته و خاموش‌مان را به تکاپو و امید آرد و تنها نجات‌بخش این عصر ، امید است... به رنگ سرخ!»

صداقت در ارتباط با استقبال از نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه، تالار مرکزی مدتی است که شروع به کار کرده است اما هنوز بسیاری از مردم از این مکان و رویدادهای آن اطلاع ندارند؛ با این وجود استقبال مردم از نمایشگاه بسیار خوب بود. او ادامه داد: همانطور که یادگیری و صحبت به زبان فرانسه نیازمند تعلیم و آموزش است، حوزه تجسمی نیز نیاز به آموزش دارد. ما باید ابتدا به مردم آموزش بدهیم تا بخواهیم توقع خروجی و استقبال را داشته باشیم. این آموزش‌ها باید در وهله‌ی اول در بستر رسانه‌ها که جلوه عمومی‌تری دارند، شکل بگیرد؛ که به اعتقاد من، این آموزش‌ها بسیار کم است. برگزاری و استمرار چنین نمایشگاه‌هایی، نقش آموزش را دارد و سبب می‌شود، مردم با سبک و سیاق نقاشی بیشتر آشنا شوند.

او سخنان خود را اینطور ادامه داد: طبق خبری که جدیدا شنیده شد مبنی بر اینکه برای یک کنسرت خارج از ایران40 میلیارد تومان بلیت خریداری و تخمین زده شده حدود 30 یا 40 میلیارد تومان هم هزینه رفت و برگشت و اقامت و هزینه‌های جانبی شده است. همین رویداد باعث خروج 70-80 میلیارد تومان ارز از کشور شد. اگر فرهنگ و هنر مملکت را جدی نگیریم و چنین اتفاقاتی تکرار شوند، زنگ خطر بزرگی برای جامعه ما تلقی می‌شود.

صداقت در پایان با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و مدیر تالار مرکزی اظهار داشت: از همکاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و مدیریت و پرسنل مجموعه تالار مرکزی بابت زحمات و در اختیار قرار دادن این تالار برای برگزاری نمایشگاه قدردانی می‌کنم.

لازم به ذکر است، نمایشگاه «خاکستری و قطره‌ای سرخ» از 23 تا 29 اردیبهشت در مجموعه تالار مرکزی رشت برگزار می‌شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان