سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402

به گزارش حکایت گیلان | اصغر فرهادی که داور هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن است، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت) در گفت‌وگویی در حاشیه این رویداد هنری، برای نخستین بار، درباره اتهام سرقت سینمایی در ساخت فیلم «قهرمان» سخن گفت.

به نقل از ورایتی؛ این روزها، دادگاهی در ایران در حال رسیدگی به پرونده‌ای است که مربوط به شاگرد سابق او به نام آزاده مسیح‌زاده است که فرهادی را متهم کرده ایده فیلمش را از مستندی که در سال ۲۰۱۴ در ورک شاپی در تهران به او نشان داده بوده، کپی کرده است.

فرهادی در حاشیه جشنواره کن، در پاسخ به سوالی در این‌باره گفت: «من هیچ وقت مستقیماً در این مورد صحبت نکرده‌ام. بسیاری از اطلاعاتی که شما داده‌اید، نادرست بود و بعدا در رسانه‌ها اصلاح شد. بنابراین فکر می‌کنم باید با توجه به اطلاعات صحیح، وضعیت را اصلاح کنیم.»

او افزود: «این مستندی بود که در یک ورکشاپ من تولید شد. من درباره ساختش با دانشجو (آزاده مسیح‌زاده) صحبت کردم. اما خیلی بعد، فیلم « قهرمان» را ساختم. و نمی‌توان آن را روشی برای سرقت دانست. در واقع، در «قهرمان»، آن‌چه هست، کاملاً متفاوت است.»

این کارگردان ادامه داد: «کاری که ما انجام می‌دهیم، ساختن فیلم‌های داستانی است و کاری که من در فیلم « قهرمان» انجام دادم به ورکشاپی که به آن اشاره شد، مربوط نیست. «قهرمان» فقط بر اساس یک رویداد بود. این مستند و فیلم من، به سادگی بر اساس اتفاقاتی است که دو سال قبل از آن ورکشاپ افتاده است، زمانی که رویدادی رخ می‌دهد، توسط مطبوعات کشف می‌شود و سپس به اطلاع عموم می‌رسد، شما می‌توانید آن‌چه را که دوست دارید، در باره آن رویداد بسازید؛ شما می‌توانید داستانی بنویسید یا فیلمی درباره‌اش بسازید بدون این‌که یکی، کپی دیگری باشد.»

فرهادی تاکید کرد: «می‌توانید به اطلاعات مربوط به این رویداد نگاه کنید. «قهرمان» تنها یک تفسیر از این رویداد است در حالی‌که ساخته خانم مسیح‌زاده، یک مستند بود، اصلاً همان برداشت نبود. این مسئله، الان توسط دادگاه بررسی می‌شود. یک هیئت منصفه برای قضاوت در این پرونده وجود خواهد داشت. مفادی برای پرونده وجود دارد که حکم درباره‌اش باید صادر شود. اما ما نمی‌دانیم که این پرونده چه زمانی رسیدگی خواهد شد. حتی گفته شده که من محکوم شده‌ام که اشتباه است. این یک فرآیند بسیار طولانی است. بدیهی است که مقداری احساس ناخوشایند ایجاد کرده، اما فیلم من بر اساس آن مستند ساخته نشده است.»

منبع:برترین ها

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان