سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402

اختصاصی حکایت گیلان | 27 اردیبهشت (17 می) به عنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی  گرامی داشته می شود. روابط عمومی ها به عنوان پیشانی ادارات شناخته می شوند و نقش مهمی در معرفی اداره و مدیریت بالادستی خود دارند. طی سال های اخیر روابط عمومی ها دارای اهمیت بیشتری نسبت به گذشته شده اند، ولی هنوز تا نقطه استاندارد فاصله زیادی داریم.

به مناسبت روز روابط عمومی نگاهی داشته ایم به شاخص ترین مدیران روابط عمومی استان گیلان طی سال های اخیر ( بر اساس حروف الفبا) که در نزد افکار عمومی و اصحاب رسانه بیشتر شناخته شده هستند.

امین افقی

افقی از روزنامه نگاران قدیمی استان در دهه هفتاد بود که بیشتر با کار در روزنامه خبر ورزشی و گیلان امروز شناخته می شود. افقی در دوران مدیریت دهقانی فیروزآبادی به منطقه آزاد انزلی آمد و کم کم پله های ترقی را طی کردو در دولت های احمدی نژاد و روحانی به عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فعالیت می کرد. از آن جا که برخی مدیران انتصابی سازمان از لحاظ گفتاری ضعف فراوانی داشتند ، مدیریت وی باعث شد که ضعف های آن ها پوشیده بماند. افقی در دولت دوم روحانی ارتقا پیدا کرد و به عنوان عضو هیات مدیره و معاون بندری سازمان هم منصوب شد. وقتی مدیرعامل پیشین سازمان قصد برکناری او را داشت، مخالفت نماینده انزلی برای بازگشت وی موجب شد که خود مدیرعامل برکنار شود و افقی به مسند خود بازگردد.  هرچند به نظر نمی رسد  با توجه به گرایش سیاسی اصلاح طلبی، در برهه فعلی دیگر او را در قامت مدیر روابط عمومی مشاهده کنیم.

سحر اخوان

سحر اخوان نیز که از روزنامه نگاران قدیمی استان است چند سالی مدیریت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان را برعهده داشت و به دلیل توانایی هایش موجب دیده شدن این سازمان شد. وی که همسر امین افقی هست در این مدت به عنوان آقا و خانم روابط عمومی شناخته می شدند. بعد از این که وی از سازمان جدا شد دیگر کار رسانه را کنار گذاشت و البته در هیات مدیره سازمان فرهنگی شهرداری فعالیت هایی را انجام می داد. جدایی اخوان از نظام مهندسی ضعف های اطلاع رسانی سازمان را بیشتر نشان می دهد. هرچند به نظر می رسد او نیز دیگر علاقه ای برای کار روابط عمومی ندارد.

پیام جعفری نیا

جعفری نیا از کارمندان شهرداری در منطقه 2 رشت بود که کم کم پله های ترقی را طی کرد و به عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شورا و بعد شهرداری رشت منصوب شد. البته ارتباطات خوبش با امیرحسین علوی هم مزید بر علت شد که در کار خود ترقی کند. نمی توان از نوآوری های جعفری نیا در بازسازی ساختار روابط عمومی و همچنین ایده پردازی و کارهای خلاقانه هم گذشت. هرچند او همیشه منتقدانی در این زمینه جهت برجسته کردن شهردار فعلی رشت دارد.

علی رضا حسنی

در دهه هشتاد تا اوایل دهه نود کار روابط عمومی شهرداری رشت در اختیار علی رضا حسنی بود. شهرداران رشت می رفتند و می آمدند و حسنی در جای خود باقی مانده بود. حالا روابط عمومی جدی گرفته نمی شد و یا او کارش را خوب انجام می داد مساله ای بود که شاهد تداوم حضور وی در این سازمان بودیم. حسنی بعد از دوران تقریبا چهاردخه ساله روابط عمومی در بخش های مدیریتی مختلف شهرداری فعالیت کرد.

حسین رضویان

رضویان بیش از این که به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شود برای خبرنگاران گیلان  به عنوان یک فعال رسانه ای روابط عمومی مطرح بود. او چند سالی مدیریت روابط عمومی آب منطقه ای گیلان را برعهده داشت که مدتی بعد از شروع به کار دولت روحانی کنار گذاشته شد. وی نیز به خاطر اخلاق خوبش محبوبیت خوبی بین اصحاب رسانه داشت و شاید همین عامل ترقیش بود. رضویان از مجریان شبکه باران نیز بود که برنامه «هشتگ جوونی» را اجرا می کرد.

مرتضی عاطفی

شهردار فعلی کیاشهر به عنوان یک چهره فرهنگی شناخته می شود که حتی در دوران مدیریت شهرداری مناطق هم کارهای فرهنگی را در اولویت خود قرار می داد. او زمانی مدیریت روابط عمومی استانداری گیلان و شهرداری رشت را برعهده داشت. ولی شاید این حوزه ای نبود که خیلی در  آن تجربه داشته باشد و به عنوان مدیر فرهنگی کارایی بیشتری داشت.

سعید علیپور

سعید علیپور نیز از مجریان شبکه باران بود که توسط مریم بخشی از اداره کل اخراج شد و ظاهرا دوباره بازگشته است. او در زمینه کار خود توانایی هایی  را نشان داد که مدیران مختلف از او استفاده می کردند. نقطه ضعفش این است که از بین رسانه ها تنها به صداوسیما اهمیت می دهد و فکر می کند مدیرکل تنها باید در صداوسیما حاضر باشد. همین عامل باعث شد که ارتباط خوبی با بیشتر رسانه های استان نداشته باشد.

فاطمه قدیمی

فاطمه قدیمی هرچند منتقدان بسیار زیادی داشت ولی  در دوران ثابت قدم تحولات بسیار زیادی را در حوزه روابط عمومی ایجاد کرد. تبدیل رشت به شهر خلاق خوراک غذا از جمله دستاوردهای قدیمی است که البته بعد از مدتی سفرهای خارجی او با مخالفت اعضای شورا لغو شد. نقطه ضعف خانم قدیمی در کار کردن انحصاری با برخی افراد موجبات انتقاد زیاد از او می شد. ولی کسی توانایی های او را زیر سوال نمی برد. وی از معدود  مدرسین روابط عمومی در استان گیلان است.

مهدی کاظمیان

کاظمیان که از معاونین افقی در سازمان منطقه آزاد انزلی و در بخش روابط عمومی بود، در ابتدا به عنوان مدیر فرهنگی سازمان منصوب شد و بعد به مدیریت روابط عمومی سازمان رسید. وی سابقه کار رسانه ای نداشت، ولی سعی کرد یک تیم رسانه ای از جوانان را دور خود جمع کند که اخبار را به طرز مناسبی پوشش دهد. همین باعث شد که ارتباطات سازمان با رسانه ها در سطح مقبولی قرار بگیرد.

یوسف گلشن

گلشن از دوره کیهان هاشم نیا در روابط عمومی استانداری حضور داشت و از انجا که در طیف و خط اعتدالیون قرار داشت در دولت یازدهم نیز در جای خود باقی ماند و همراه با محمدعلی نجفی به استانداری البرز نیز رفت. او در کنار روابط عمومی مدیریت دفتر استاندار را نیز تجربه کرده بود. منتقدان او را نیز به کار کردن با برخی رسانه ها متهم می کردند. با توجه به ارتباطات وی با دولت قبلی گلشن حالا به عنوان یکی از مدافعان وضع موجود شناخته می شود وبه کنار رفته است. با این حال شاید روابط عمومی استانداری در دوره او دوره قویتری را تجربه کرده است.

رضا محبی

مجری محبوب شبکه باران به واسطه ارتباط نزدیک با مدیرکل صداوسیمای استان به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان منصوب شده است که بتواند حلقه واسط بین خبرنگاران و صداوسیما را ایفاء کند. او در صداوسیما سعی کرده گهگاه اخباری را منتشر کند که پیش از این دیده نمی شد و حساسیت های سازمان به انتشار برخی مطالب را کمرنگ کند. محبی زمانی مدیریت رسانه علوم پزشکی گیلان را نیز برعهده داشت.

قاسم مصفا

مدیر پیشین روابط عمومی فرهنگ و ارشاد استان از دوران دولت احمدی نژاد در مسند کار بود و در تمام دوران هشت ساله فیروز فاضلی در سر کار خود باقی ماند و ارتباط خوبی با رسانه های استان داشت و بسیاری از خبرنگاران در روز جدایی از روابط عمومی ناراحتی خود را ابراز کردند. وی مدتی نیز در ایام جنگ سوریه با مرخصی از سازمان به سوریه رفته بود و به عنوان یک مدافع حرم شناخته می شود. مصفا در دولت جدید فعلا مسندی بدست نیاورده و مدیره فعلی روابط عمومی ارشاد استان هم چندان دیده نشده است.

امیر نام آور

این مجری شبکه باران و بازیگر گیلانی سالهاست در شهرک های صنعتی گیلان به عنوان مدیر روابط عمومی فعالیت می کند. مدیران این سازمان می آیند و می روند و او همچنان باقیست و شاید از خود مدیران این سازمان شناخته شده تر است و برای همین از ظرفیتش استفاده می کنند. هرچند پرتال روابط عمومی شهرک های صنعتی نیاز به بازتعریف بهتری دارد.

مهرداد ورزلدوست

ورزلدوست نیز سابقه کار رسانه ای در استان نداشت و در این زمینه نقطه ضعف دارد.،ولی به واسطه آشنایی با خبرنگاران و ورزشکاران نامی شناخته شده است و حتی در انتخابات شوراهای شهر نیز آرای نسبتا قابل توجهی را بدست آورد. البته کار رسانه ای ورزش و جوانان استان بیشتر بر عهده بقیه است. مریم بخشی از ظرفیت او برای ارتباط بهتر با رسانه ها استفاده می کرد و ظاهرا مدیرکل فعلی هم به این توانایی او واقف است که هنوز در مسند کار است.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

خ 28 اردیبهشت 1401 ساعت 02:02

عالی بود ایده خوب و بدیعی را رقم ردید ممنونم قشنگ بود

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان