سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
 مازیار صیادی

تصمیمات ناپخته، اضمحلال اقتصادی

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۹:۴۵ چاپ

حکایت گیلان | عدم تعادل در تصمیم سازی واجرای ایده های ناپخته وتصمیمات بدون پشتوانه علمی در زمینه جهش ناگهانی قیمت ها و بهم خوردن تراز اقتصادی بازار، و نهاده ها و سیستم های تولید و شوک ایجاد شده در بدنه اقتصادی کشور و ایجاد رعشه های بنیان کن در ساختار اقتصادی ره آورد تلخی را برای شاکله اقتصادی کشور ببار آورده است که نتایج فرسایش وبهم ریختگی واضمحلال نهادهای تولید در آتیه بسیار نزدیک دامن گیر جامعه خواهد شد.

 قطعا با چنین رویکردی سامانه دلار بر قله ۵۰ هزار تومان تا سه ماه آینده بوسه خواهد زد ، این نسخه پیشگویی نیست بلکه برآورد جدی از مواد اولیه دپو شده وآثار ویرانگر بی نظمی حذف یکباره وخلق الساعه ارز ۴۲۰۰ تومانی وعدم مدیریت در اجرائیات آن می باشد که تصمیمات خلق الساعه بدون پشتوانه اجرایی وعلمی وایجاد سیاهچاله های ثروت در دست عده ای محدود و تکانه های ناشی از شوک بازار هرگز نمی تواند رگ های کالبد اقتصاد بیمار را خون رسانی نماید .چون جریان گردش نقدینگی در عروق تصلب شرائن، در کالبد اقتصاد بیمار بوجود نخواهد آمد. چه بسا اگر متفکرانه وهوشمندانه وپله ای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در طی پروسه بازار انجام می دادند، شاید همگان آثار سازنده وبالنده آنرا به رای العین می دیدند، اما بعلت حرکت شتاب آلود با هر ادله قشری یا به تعبیر غلط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بصورت آنی واگر اینگونه القا کنید قیمت های کالای دپو شده در انبار ها وقفسه ها را بعلت حذف ارز ۴۲۰۰ تومان بالا برده نمی شد، مردم به واحد های فروش هجوم می آوردند و ممکن بود این رفتار مبدل به دالان های بی نظمی در سطح کشور گردد. 

متاسفانه باید اذعان داشت چنین رویکردی نگاه بسیار قشری وبی اساس بوده، چون وقتی تصمیم سازان اتاق فکر قابلیت آنالیز و اجرای برنامه های مدون اقتصادی را ندارند وچنین ترواشات خام از ذهن های ناکارآمد،بعید نیست که یکباره شوک ویرانگر به ساختار اقتصادی کشور وارد سازند و در این راستا تمام معادلات ومعاملات اقتصادی را در سامانه های تولید وخدمات با خطر جدی مواجه سازند.  

در یک مثال ساده عمق این فجایع را برملا می سازیم، در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌ها واردات نهاده های دام و طیور و لبنیات و غیره تا دوسال آینده ، مواد اولیه وارداتی دپو شده در انبار را با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد کردند و یا بسیاری از سردخانه ها، گوشت مرغ و دام منجمد را با ارز۴۲۰۰ تومان تولید و دپو کردند و یا حداقل ۲۰ هزار واحد مرغداری با ارز ۴۲۰۰ تومان نهاده خریده و مرغ زنده در مرغداری دارند. با زبان ساده اقتصادی می توان گفت یعنی با پول وبودجه ملت درقالب یارانه نهاده وارد کردند وتولید نمودندو در انبارها دپو کردند و اینان الان با سه یا ۴ برابر قیمت می خواهند بفروشند وپولش را مردم می دهند!! واینکه عده ای قلیل هرآنچه داشتند، ناگهان بطور ناباورانه خلق الساعه سرمایه وگردش نقدینگی آنان به همین سادگی ۳تا ۴ برابر از جبیب مردم رشد می کند و عده ای قلیل با پول مردم صاحب میلیارد ها تومان سرمایه وثروت می شوند.! 

تعبیر این برآمدگی ثروت های میلیاردی و افسار گسیخته در دست عده ای محدود و اندک چیست ؟ معلوم نیست اینچنین تفکرات خلق الساعه وناکارآمد وویرانگر از کدام تاریک خانه ها به بیرون می تراود واینگونه الگوهای اقتصادی و زیر ساخت تولید و برنامه ها و چشم انداز آینده اقتصادی کشور را به مخاطره می اندازد؟ اگر عاجز از تفسیر وتحلیل رخداد های اقتصادی هستید واز مرز بندی نقدینگی بازار مطلع نیستید و اگر اعتمادی به اقتصاددانان داخلی ندارید، سعی کنید از مشاوران اقتصادی بی طرف خارجی دعوت کنید تا الفبای اقتصادی وکنترل بازار وگردش نقدینگی را مانند آجر و سنگ دردست چپ و راست شما آموزش دهد! تا شما بدانید کدام دست تان اجر وکدام دستان سنگ است! و شاید اینگونه بتوانید اقتصاد وبازار را در دهلیز تاریک بدبختی رهنمون نکنید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان