شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
نمایشگاه کتاب تهران و مشکلات پیش روی آن؛

شعار «نه به نمایشگاه کتاب» به چه قیمتی؟!

۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۳:۰۳ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | شاهنده سبحانی*

بعد از دوسال وقفه نمایشگاه کتاب بازگشایی شد. درحاشیه بازگشایی عده‌ای از ناشران و کتابفروشان برای حمایت از کتاب فروش‌های محلی، شعار «نه به نمایشگاه کتاب» سر داده‌اند!

درست است صنف کتابفروشان تحت فشار هستند! درست است سالها سودی از راه فروش کتاب نیست! ولی ناشران جزء چند ناشر بزرگ مرکز نشین شرایط شان بهتر از کتابفروشان نیست و اگر نه به جز نمایشگاه کتاب کجا مولفین و ناشران بتوانند از سراسر ایران دیداری داشته باشند ؟ کجا شاعران و نویسندگان جوان بتوانند محیطی مثل نمایشگاه کتاب را تجربه کنند و کجا به طور کلی بتوانیم در عرض یک روز بفهمیم مردم ایران همان ها که به زبان شعر سخن می‌گفتند امروزه شعر نمی خوانند و فروش کتاب شعر در حد صفر رسیده است ؟! کجا بدانیم مردم به نویسندگان خارجی بیشتر اعتماد میکنند تا نویسندگان ایرانی ؟!
و به طور کلی چطور برای بحران مطالعه و صنعت فرهنگ در کشور چگونه چاره اندیشی کرد؟

کسی می داند نمایشگاه کتاب ؛ کتاب مولفینی را عرضه می کند که در طول سال پخش کتاب حاضر به پخش آن در کتابفروشی ها نمی باشد و مولف جوان و کتاب اولی یا مولفین و ناشران شهرستانی هرگز کتابهایشان به جز در نمایشگاه کتاب جایی برای عرضه ندارند؟

چرا فقط می خواهیم از چند ناشر پایتخت نشین حمایت کنیم در صورتی که ناشران شهرستانی در این چند سال با وجود شرایط کرونا و تورم این سالهای سختی را گذرانده اند. بهتر است کتابفروش ها به جای حمایت از ناشران مرکز نشین کمی به فکر صدای کتاب اولی ها و ناشران شهرستانی هم باشند! نگارنده به عنوان فعال این حوزه فرهنگی و به عنوان یک ناشر شهرستانی از استان گیلان در نمایشگاه حضور دارم و شاهد حضور کمرنگ ناشران گیلانی هستم. و  البته معتقدم در صورت عرضه کتاب خوب، میزان فروش ناشران شهرستانی با مرکز تفاوت زیادی دیده نمی شود ولی همچنان عامه مردم دنبال کتابهای انگیزشی و موفقیت در کسب و کار هستند و غرفه های کتب آموزشی و تست های کنکور از پرطرفدارترین غرفه ها می باشند!
لازم به ذکر است بزرگترین مشکل نمایشگاه عدم حضور بسیاری از ناشران در نمایشگاه  است که علت آن همزمانی دو نمایشگاه مجازی و فیزیکی است.
حضور ۲۸۰۰ناشر داخلی در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به تفکیک هزار و صد ناشر دارای غرفه و هزار و هشتصد ناشر بشکل مجازی و حضور کشورهایی چون قطر ، کره جنوبی،ایتالیا ،افغانستان و..از نکات دیگر حائز اهمیت سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران می‌باشد. همیشه میزان فروش در آخر هفته ها و روزهای پایانی نمایشگاه بیشتر است، امیدواریم در روزهای پایانی شاهد استقبال بیشتری باشند.

*نویسنده و مدیر و صاحب امتیاز نشر حس آخر

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان