جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | به نظر می‌رسد تمام افراد سیگاری با مضرات خطرناک آن آشنا هستند، اما یک دغدغه بزرگ برای رهایی از سیگار، اراده لازم برای ترک همیشگی آن است. اکنون دانشمندان فرانسوی مدعی هستند روشی غیر تهاجمی برای تحریک مغز را ابداع کرده اند که می‌تواند به سیگاری‌ها کمک کند تا با جدیت بیشتری سیگار را ترک کنند.

 

بر اساس این مطالعه سیستماتیک جدید که در مجله علمی journal Addiction منتشر شده، تحریک غیر تهاجمی مغز (NIBS) ممکن است میزان پرهیز از سیگار را ۳ تا ۶ ماه پس از ترک سیگار بهبود بخشد. NIBS به عنوان یک گزینه درمانی جدید برای اختلال مصرف الکل و سایر اختلالات مرتبط با مواد و اعتیاد در سال‌های اخیر ظهور کرده است. اگرچه روش‌های NIBS نتایج امیدوارکننده‌ای را در درمان اختلال مصرف دخانیات نشان داده‌اند، تاکنون اطلاعات کمی در مورد اثربخشی آن بر پرهیز طولانی‌مدت از سیگار وجود داشته است.

در این مطالعه تیمی از محققان بیمارستان دانشگاه دیژون در فرانسه، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز را برای ارزیابی اثربخشی NIBS برای ترک طولانی مدت سیگار انجام دادند. این تیم چندین پایگاه داده علمی را برای کارآزمایی‌های تصادفی و کنترل شده NIBS بر روی افراد سیگاری بزرگسالی که به دنبال ترک سیگار بودند، با پیگیری بیش از ۴ هفته جستجو کردند. این تیم سپس نتایج را برای اندازه‌گیری اثر کلی NIBS بر ترک سیگار، در هفت مطالعه شامل ۶۹۹ بیمار ترکیب کردند. در تمام این کارآزمایی ها، گروه‌های کنترل، NIBS ساختگی دریافت کردند.

با ادغام ۷ مطالعه، نتایج نشان داد که نسبت خطر در گروه‌های دریافت کننده هر نوع NIBS نسبت به دریافت کنندگان NIBS ساختگی، ۲.۳۹ بود، به این معنی که سیگاری‌هایی که NIBS دریافت کردند، ۲.۳۹ برابر بیشتر از سیگاری‌هایی که NIBS ساختگی دریافت کردند، احتمال پرهیز طولانی مدت از سیگار کشیدن داشتند. به زبان ساده افرادی که NIBS را دریافت می‌کردند پس از مدت زیادی از ترک سیگار، هنوز تمایل به بازگشت به کشیدن سیگار در آن‌ها ضعیف بود.

دکتر بنجامین پتیت، نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: «اگرچه مطالعه ما به لحاظ تعداد و شمول برسی‌ها که به هفت مورد محدود می‌شود، اطمینان بخشی لازم را در نگاه اول عرضه نمی‌کند، اما باید توجه داشت که نتایج آنقدر مستحکم و قوی هستند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. ما باور داریم که NIBS می‌تواند به عنوان یک راهکار قابل توجه در ترک سیگار عرضه شود. این روش، یک تکنیک بسیار جذاب برای ترک سیگار در کوتاه مدت خواهد بود، علاوه بر اینکه چندین آزمایش بالینی دیگر نیز در حال انجام است که می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های ایمن بودن را برطرف کند؛ بنابراین در آینده نزدیک، NIBS ممکن است به عنوان یک گزینه جدید امیدوارکننده برای کمک به افرادی که مایل به ترک سیگار هستند شناخته شود.»

وی افزود دو شکل متداول استفاده از NIBS عبارتند از؛ تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) و تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال TMS می‌باشد. TDCS با استفاده از الکترود‌هایی که روی پوست سر بیمار قرار داده می‌شود، جریان مستقیم با شدت کم را از طریق مغز می‌فرستد. جریان الکتریکی ضعیف تحریک پذیری عصبی را تعدیل می‌کند. در سمت دیگر، اما TMS از یک سیم پیچ فلزی استفاده می‌کند که روی پوست سر بیمار قرار می‌گیرد. سیم پیچ پالس‌های مغناطیسی تولید می‌کند که جریان الکتریکی مختصری را در بافت قشر مغز ایجاد می‌کند. بسته به فرکانس پالس ها، تحریک پذیری ناحیه مورد نظر افزایش یا کاهش می‌یابد. بدین ترتیب هر دو روش با تحریک غیر تهاجمی مغز می‌توانند آن بخش از مغز را که تمایل به بازگشت به سیگار را تحریک می‌کند، خنثی کند تا فرد تمایلی به سیگار پیدا نکند.

منبع:فرارو

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان