شنبه, 22 اردیبهشت 1403
شنبه, 22 اردیبهشت 1403
باگ سیستمی یا ضعف در تصمیم گیری در آستانه انفجار قیمت ها؛

مردم با وضعیت مالی ضعیف هم دهک دهمی محسوب شده اند!

۱۴۰۱/۰۲/۲۲ ۱۰:۵۳ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | با آزادسازی قیمت ها و افزایش قابل توجه کالاهای اساسی، برداشت یارانه معیشتی 300 الی 400 هزار تومانی نیز از شب گذشته امکان پذیر شد. این در حالی است که بسیاری از افراد که حتی وضعیت معیشتی مناسبی نیز ندارند در طرح مذکور حذف شده اند.

دولت گفته است « افرادی که یارانه به آن‌ها پرداخت نخواهد شد، می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.» اما این سامانه و همچنین شماره تلفن های گویا اعتراض به یارانه نیز از کار افتاده است و اعتراضی تاکنون صورت نگرفته است.

هرچند دولت گفته است که به 9 دهک جامعه یارانه پرداخت می کند که بیش از 90 درصد جامعه را در بر می گیرد، اما گزارش های مردمی حاکی از آن است که افرادی با وضعیت معیشتی ضعیف و متوسط جا مانده اند و تنها گرانی ها کالاها نصیب آن ها شده است. 

برداشت عمومی از دهک ثروتمند باید این باشد که سوار بوگاتی و بنز باشد و ویلا و خانه و کار میلیاردی داشته باشد. اما چطور ممکن است افرادی که هیچ کدام از مشخصه های فوق را ندارند از طرح مذکور حذف شوند. این نشان می دهد که دولت سامانه مناسیبی برای کسب اطلاعات از اموال و دارایی های مردم ندارد. وقتی حتی دولت نمی داند که ثروتمند و فقیر در کشور چه کسانی هستند چرا یارانه را برای همه مردم واریز نمی کند که چنین معضلات بزرگی ایجاد نشود. 

واقعا مضحک است که افرادی با حقوق بازنشستگی و مستمری گرفتار این مسائل شده اند. البته صرف پرداخت این یارانه ها و افزایش تورم نیز محل ایراد است، اما وقتی بخشی از جامعه را حذف کرده اید، دیگر صحبت مبارزه با فساد و تلاش برای بهبود وضعیت مردم از کجا ناشی می شود. 

تعریف دولتمردان از دهک دهم نشان می دهد که هیچ ساختاری برای آن تعریف نشده است. اگر آمار و ارقام چنین باگ هایی را نشان می دهد پس حق بدهید  مردم به بقیه آمارها هم شک کنند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان