پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | مراسم گشایش نمایشگاه اسناد بلدیه رشت در عمارت تاریخی میرزا خلیل رفیع با حضور اعضای شورا، شهردار رشت، مدیران استان، فرهیختگان، مجموعه‌داران و جمعی از شهروندان به همت سازمان عمران و بازآفرینی و مشارکت مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت - مراسم گشایش نمایشگاه اسناد بلدیه رشت یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در عمارت تاریخی میرزا خلیل رفیع با حضور عزیزی، حسینی و رضویان از اعضای شورا، علوی شهردار رشت، مدیران استان، فرهیختگان، مجموعه‌داران و جمعی از شهروندان برگزار شد.

در این مراسم سید امیر حسین علوی شهردار رشت با تاکید بر اینکه فرصت خدمت به مردم بسیار کوتاه است، اظهار داشت: اینکه امروز می‌توانیم برنامه‌های فرهنگی‌مان را در عمارت تاریخی میرزا خلیل رفیع برای پاسداشت داشته‌های غنی این سرزمین برگزار کنیم، اثری است که از پیشینیان برایمان باقی مانده است.

شهردار رشت اینکه چه اثری از ما برای آیندگان بر جای می ماند را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: این موضوع همواره دغدغه همیشگی‌ام بوده و امروز هم که در مسند خدمتگذاری به مردم در شهرداری رشت حضور دارم به طور جد به این مباحث فکر می‌کنم.

سید امیر حسین علوی آثاری که از ما برای آیندگان باقی میماند را محلی برای ارزیابی عملکردها خواند و یادآور شد: خدا را شاکریم که فرصتی دست داده تا بتوانیم برای کشور و نظام مقدس‌مان که خونهای پاک بسیار زیادی هم پای آن ریخته شده کار و خدمتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: از سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت خواستیم که در این دوره مدیریتی به طور جدی‌تری نسبت به بازآفرینی، بهسازی و استفاده از ظرفیتهای فیزیکی به جای مانده در شهر رشت اقدام نماید تا این فرصتها در اختیار عموم قرار بگیرد.

شهردار رشت ضمن تاکید بر مرمت هر چه سریعتر ساختمانهای ساعت و شهرداری قدیم، ساختمان فرهنگی و عمارت میرزا خلیل رفیع و تبدیل آنها به موزه عنوان داشت: باید هر چه سریعتر تاخیری که در مرمت این بناها وجود دارد را جبران نمائیم تا این سه ساختمان به مکانی عمومی برای استفاده مردم و محل تبادل اسناد و انتقال داشته‌های مفاخر، نخبگان و مجموعه‌داران تبدیل شود.

علوی اظهار داشت: فرآیند مناقصه مرمت عمارت میرزا خلیل رفیع این هفته برگزار می‌شود اما فرآیندهای این کار در ساختمان ساعت کمی تاخیر دارد که تلاش می‌کنیم، جبران شود.

وی تصریح کرد: از دیگر مواردی که شهرداری رشت در روند مرمت و احیاء ساختمانهای تاریخی شهر رشت مدنظر دارد، این است که این فرآیند را تا مقدار مشخصی انجام دهد و مراحل نهایی آماده‌سازی و مرمت را به بهره بردار یا بهره بردارانی که قصد استفاده از این فضاها را دارند واگذار نماید و مطمئنا در صورت چنین اقدامی عملیات مرمت هم با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

شهردار رشت ضمن تشکر و قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت افزود: بدون شک اگر همراهی و کمک این عزیزان نبود، کارهای ما در شهرداری بیش از گذشته دچار مشکل شد و اگر امروز اقدامات شهرداری با صلابت، با اعتماد به نفس و به خوبی در حال پیشروی است به خاطر همین حمایتها و همراهیهای اعضای شورای اسلامی شهر رشت است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این مراسم اظهار داشت: از اقدام خوب و ارزشمند سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت برای برپایی این نمایشگاه و ایجاد فضایی برای به نمایش گذاشتن بخشی از هویت این شهر تشکر و قدردانی می‌کنم.

نادر حسینی عنوان کرد: نگاه و تقاضای امروز جامعه هویتی است که در آن شهر رشت به شهر اولین‌ها معروف بود و مباحث تاریخی حول محور آن، بیشتر مورد نشر و بازگو کردن قرار گیرد و فرهیختگان شهر رشت به نسل جوان شناسانده شوند.

حسینی با بیان اینکه چنین اقداماتی در هویت بخشی جامعه اثرگذاری بالایی خواهد داشت، افزود: همه ما در معرفی و هویت بخشی چه در بعد فرهنگی و چه در بعد بازآفرینی و بازتعریف موضوعات وظیفه و مسئولیت داریم و برای موفقیت بیشتر در این راستا دانشگاهها، نخبگان و فرهیختگان علمی هم باید کمک و نقش آفرینی کنند.

وی اذعان کرد: نام شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک به ثبت رسیده اما توانمندیها و ظرفیتهای این شهر بسیار بیشتر است که باید از آنها برای ترویج هویت شهر رشت در سطوح ملی و بین‌المللی استفاده نمائیم.

همچنین حسن اکبری مجموعه دار این نمایشگاه هم مواردی را ذکر کرد و ضمن تشکر از برگزاری نمایشگاه اسناد بلدیه در عمارت میرزا خلیل رفیع گفت: این عمارت قرار بود به خانه مشروطه گیلان تبدیل شود که متاسفانه موانعی بر سر راه آن قرار گرفت و امیدوارم با کمک شهردار رشت و شورای اسلامی شهر این مهم محقق شود.

وی در پایان عنوان داشت: اسناد تاریخی برای ما پیام مشخص و روشنی دارد و به ما می گویند که تمام تصمیمات و عملکردمان در آینده به سند تبدیل شده و در دستان افرادی چون بنده قرار می‌گیرد و مردم درباره آن قضاوت خواهند کرد.

لازم به ذکر است، نمایشگاه اسناد بلدیه رشت (همراه با مجموعه شخصی حسن اکبری) از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت در میدان صیقلان، کوچه شهید صادقی، عمارت تاریخی میرزا خلیل رفیع دایر است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان