پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

حکایت گیلان | معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: نوزادان یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی «ایران» به دنیا آمدند.

علی سلاجقه با اعلام خبر تولد نوزادان یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی، اظهار کرد: با توجه به حضور تیم دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این جانور، مشخص شد که بارداری کامل بوده و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و عدم توانایی در زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به حضور تیم دامپزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: اقدامات اولیه دامپزشکی یوز ماده ایرانی«ایران» انجام‌شده و حال مادر و توله‌ها فعلاً طبیعی و تحت مراقبت‌های ویژه بعدی هستند.

سلاجقه اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه این نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است، انشاالله بتوانیم با حفظ این توله‌ها، افزایش جمعیت یوزپلنگ را در شرایط اسارت و سپس در شرایط نیمه اسارت داشته باشیم که کمک بزرگی به حفظ ژن این‌گونه درخطر انقراض است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، وی با شاره به اینکه کمتر از ۲۰قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی که زیستگاه اصلی یوز می‌باشد تا به امروز مشاهده‌شده است تصریح کرد: یوزها در هر بارداری دو تا شش توله به دنیا می‌آوردند و هرچند این فرایند به‌نوبه خود برای حفظ این‌گونه مهم ازنظر  ژنتیکی بسیار اهمیت دارد اما در کنار این اقدام، همچنان اولویت کاری سازمان حفاظت محیط‌ زیست  برنامه‌ریزی برای پایش و حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی یوز در کشور است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان