جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

 حکایت گیلان | اگرچه سرطان روده بزرگ در حال حاضر یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان به شمار می‌رود، اما راه‌حل‌هایی برای کاهش دادن خطر ابتلا به آن وجود دارد.

به گزارش ایسنا سرطان روده بزرگ، یکی از انواع شایع سرطان است که در تعداد زیادی از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان نقش دارد. علل بروز سرطان روده بزرگ عبارتند از: کمبود فیبر در غذا، مصرف بیش از اندازه چربی، گوشت فرآوری‌شده، ورزش ناکافی، چاقی، مصرف دخانیات و الکل

پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ

اگر یک رژیم غذایی کامل داشته باشید، کنترل وزن آسان‌تر خواهد بود. داشتن رژیم غذایی کامل، شما را کمتر مستعد ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ خواهد کرد. یک رژیم غذایی کامل، غلات فرآوری‌نشده، میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل‌ها و پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی یا گوشت سفید را شامل می‌شود.

اگرچه سرطان روده بزرگ در حال حاضر یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان به شمار می‌رود، اما راه‌حل‌هایی برای کاهش دادن خطر ابتلا به آن وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایتک دیلی، سرطان روده بزرگ، یکی از انواع شایع سرطان است که در تعداد زیادی از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان نقش دارد. علل بروز سرطان روده بزرگ عبارتند از: کمبود فیبر در غذا، مصرف بیش از اندازه چربی، گوشت فرآوری‌شده، ورزش ناکافی، چاقی، مصرف دخانیات و الکل.
 

اگر نگران ابتلا به سرطان روده بزرگ هستید، این گزارش را مطالعه کنید. در این گزارش، نکاتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، آنها را رعایت کنید.

خودداری از مصرف تنباکو

تنباکو می‌تواند به بروز انواع گوناگونی از سرطان منجر شود، زیرا حاوی مواد شیمیایی است که به DNA آسیب می‌رسانند. بنابراین در صورتی که به مصرف سیگار یا جویدن تنباکو می‌پردازید، در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارید. همچنین، تنباکو به شدت اعتیادآور است و همین موضوع، ترک کردن سیگار را بسیار دشوار می‌کند. با وجود این، محصولات زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا مصرف تنباکو را ترک کنید. به عنوان نمونه، می‌توانید از برچسب‌های نیکوتین یا آدامس استفاده کنید تا به شما در ترک کردن مصرف تنباکو کمک کنند.

خودداری از مصرف مشروبات الکلی

برخی از افراد از نوشیدن الکل لذت می‌برند تا به آنها در فراموش کردن مشکلات کمک کند، اما مصرف منظم الکل می‌تواند به بروز مشکلات دیگری منجر شود که یکی از آنها افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

اگر نمی‌خواهید به سرطان روده بزرگ مبتلا شوید، از مصرف الکل خودداری کنید. اگر به الکل وابسته هستید، به پزشک مراجعه کنید تا به شما کمک کند که این نوشیدنی مضر را برای همیشه ترک کنید.

مدیریت وزن

فرادی که شاخص توده بدنی آنها ۳۰ یا بالاتر است، در معرض خطر ابتلای زودرس به سرطان روده بزرگ هستند. اگر از نظر استانداردهای پزشکی چاق هستید، هر کاری که می‌توانید، انجام دهید تا شاخص توده بدنی خود را به کمتر از بیست و پنج کاهش دهید. این کار می‌تواند احتمال ابتلا به انواع دیگر سرطان را نیز کاهش دهد.

پیروی از یک رژیم غذایی کامل

اگر یک رژیم غذایی کامل داشته باشید، کنترل وزن آسان‌تر خواهد بود. داشتن رژیم غذایی کامل، شما را کمتر مستعد ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ خواهد کرد. یک رژیم غذایی کامل، غلات فرآوری‌نشده، میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل‌ها و پروتئین‌های بدون چربی مانند ماهی یا گوشت سفید را شامل می‌شود.

مصرف فیبر اضافی

هرچه فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید، روده‌های شما منظم‌تر خواهند بود. تخلیه کامل روده‌ها به طور منظم، از قرار گرفتن آنها در معرض بیماری جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و سایر مواد غذایی با فیبر بالا مانند آجیل و غلات است. غلات کامل، لوبیا، کلم بروکلی، ذرت بو داده، سیب و میوه‌های خشک همگی سرشار از فیبر هستند.

خودداری از مصرف غذاهای چرب

اگر مقدار زیادی از چربی‌های حیوانی اشباع‌شده یا روغن‌های گیاهی را مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر خواهد بود. این افزایش خطر به این دلیل رخ می‌دهد که چربی اضافی، تعادل اسیدهای صفراوی را طی فرآیند هضم تغییرمی‌دهد. این عدم تعادل به ترشح هورمونی منجر می‌شود که عامل رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ است. بنابراین، باید مراقب میزان مصرف گوشت چرب باشید. در هفته، بیش از یک یا دو وعده گوشت چرب مصرف نکنید.

خودداری از مصرف گوشت فرآوری‌شده

مصرف زیاد گوشت فرآوری‌شده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. گوشت فرآوری‌شده شامل بیکن، سالامی، سوسیس، گوشت گاو، هات داگ و گوشت‌های مورد استفاده در اغذیه‌فروشی است. محصولات گوشتی فرآوری‌شده حاوی نیترات هستند و بدن شما پس از مصرف آنها، نیترات موجود را به مواد شیمیایی تبدیل می‌کند که به بروز سرطان منجر می‌شوند. اگر می‌خواهید از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کنید، محصولات گوشتی فرآوری‌شده را به ندرت مصرف کنید یا به طور کلی از مصرف آنها خودداری کنید.

اگر در مورد کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جدی هستید، باید به فکر تبدیل شدن به یک گیاهخوار یا "وگان" (vegan) باشید. هر چه کمتر گوشت بخورید، میزان سلامتی روده بزرگ شما بهتر خواهد بود.

ورزش منظم

هنگامی که به طور منظم ورزش می‌کنید، می‌توانید به مدیریت وزن خود بپردازید. اگر شاخص توده بدنی شما در محدوده طبیعی باشد، خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ کاهش می‌یابد. همچنین ورزش منظم، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جریان خون را افزایش می‌دهد و DNA را ترمیم می‌کند. اگر می‌خواهید به سرطان مبتلا نشوید، باید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

چکاپ منظم

اگر می‌خواهید از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری کنید، باید کولونوسکوپی را به صورت منظم انجام دهید. معاینه منظم به ویژه برای افرادی که چهل و پنج سال به بالا هستند، مهم است. اگر سن شما بین ۴۵ تا ۷۵ سال است، راه حل عاقلانه این خواهد بود که هر ۵ تا ۱۰ سال یک بار غربالگری را انجام دهید. غربالگری منظم، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مراحل ابتدایی آن شناسایی می‌کند و شانس بقای شما را افزایش می‌دهد.

شاد زندگی کنید

پیروی از دستورالعمل‌های ذکر شده در این مقاله، چالش‌برانگیز خواهد بود. برای داشتن یک سبک زندگی سالم در دنیایی پر از وسوسه، به میزان قابل توجهی از اراده و انضباط شخصی نیاز دارید. بنابراین، معقول است که روش زندگی خود را تغییر دهید. کارهایی که انجام می‌دهید، بیهوده نخواهند بود. با انجام دادن اقدامات درست برای کاهش شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر سرطان‌ها، احتمال این‌که یک زندگی طولانی، شاد و بدون درد داشته باشید و در سنین پیری از دنیا بروید، بیشتر می‌ شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان