پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
نگاهی به واکنش اصولگرایان در سفر خانواده قالیباف به ترکیه؛

از دفاع صاحبان تریبون صداوسیما و بیشتر نمایندگان مجلس تا کنایه میرسلیم و اعتراف آقامیری 

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ۱۰:۵۶ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | حواشی سفر خانواده قالیباف به ترکیه و خرید سیسمونی نوزاد متولد نشده همچنان ادامه دارد و سیاستمداران له یا علیه آن موضع گیری می کنند. اصولگرایان هم در این رابطه به دو دسته تقسیم شده اند. 

در روزهای گذشته برخی افراد در صداوسیما حمایت مستقیم و غیرمستقیم خود از قالیباف را انجام دادند.

ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان در واکنش به ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه در ویژه‌برنامه صداوسیما گفت: برای چند تکه لباس جنجال به پا کرده اند و در برابر جنایات اربابانشان ساکت هستند. 

برخی از اظهارات سخنران شب های قدر انتقاد کردند. وحید اشتری که ماجرای سفر خانواده قالیباف را منتشر کرده در پاسخ به نماینده خبرگان رهبری نوشته است: روحانیتی که قبل انقلاب داد می‌زد "طبق نهج البلاغه حاکمان باید در سطح پایین‌ترین مردم زندگی کنند" در روزهای سخت مردم، شب شهادت مولا علی روی آنتن زنده می‌گوید "برای خرید چند تکه لباس به دنبال تخریب نیروهای انقلابی هستند."

در بین نمایندگان مجلس، بیشتر آن ها به صراحت از قالیباف حمایت کردند.

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در گفتگو با ایلنا گفته است « عده‌ای که تهمت می‌زنند یک چیز کوچکی را بزرگ جلوه می‌دهند، مانند اتفاقی که اخیراً در رابطه با رئیس مجلس رخ داد، اگر هم یک اشتباه کوچکی بوده است تا این حد نباید در سطح ملی و خارج از کشور بُلد و بزرگش می‌کردند.»

به نظر می رسد انتقادات و حواشی اخیر تاثیر چندانی در ریاست قالیباف در مجلس نداشته باشد. در این زمینه جلال رشیدی کوچی که به واسطه مخالفتش با طرح صیانت در کمیسیون ویژه آن شناخته شده می گوید« در این دوره از انتخابات هیئت رئیسه مجلس احتمالاً شاهد تغییرات جزئی در اعضای هیئت رئیسه خواهیم بود، به این ترتیب که در دبیران یا ناظرین تغییراتی صورت بگیرد اما در مورد رئیس مجلس، فکر نمی‌کنم تغییری ایجاد شود و قالیباف حتماً حضور خواهد داشت.»

وی در واکنش به اینکه بسیاری بر این باورند که با توجه به حواشی پیش آمده قالیباف برای ریاست مجلس رأی نمی‌آورد، افزود« فکر نمی‌کنم به این صورت باشد چرا که حاشیه ایجاد شده ابعاد مختلفی دارد و باید در ابعاد و از منظر مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد. در حقیقت این موارد که گفته شد خانواده قالیباف رفته‌اند، سیسمونی آورده‌اند، دعوا کرده‌اند، اضافه‌بار داشته‌اند و غیره هنوز هیچ‌کدام ثابت نشده است»

حمایت برخی افراد از قالیباف نیز بر شائبات اخیر افزوده است. به خصوص سید محمد آقامیری که به طور غیرمستقیم اعتراف کرد که خرید لباس نوزاد در این سفر انجام شده است. آقامیری در صحن شورا گفته است« این خانواده با چهار ساک رفتند وبا ۵ ساک برگشتند و دو قلم جنس هم همراه خود آوردند که مشخص است. دو جوانی که اول ازدواجشان است و می‌خواهند صاحب فرزندی شوند، ذوق دارند و به یک سفر خارجی رفتند و در یک حراجی سیسمونی دیدند و دو قلم جنس هم خریدند.حالا باید از این دو قلم جنس فیلم بگیرند و عکسبرداری کنند و آن را رسانه ای کنند و به اقتصاد مقاومتی ربط دهند؟!»

با این حال برخی نمایندگان به صورت کنایه وار قالیباف را هدف قرار داده اند. مصطفی میرسلیم که همیشه از منتقدان قالیباف بوده در توئیتی نوشته است «ما مسئولان همه بدون استثناء باید آبروی خود را برای این نظام مقدس بگذاریم و هزینه کنیم نه برعکس.»

خود قالیباف هنوز در این رابطه اظهارنظری نداشته است و کار حمایت از وی برعهده سعید احدیان، محمود رضوی و عبدالرضا داوری افتاده است که نقش مشاوران و حامیان وی را برعهده دارند. عبدالرضا داوری در توئیتی می گوید « گوگل ترند به ما میگوید پروژه عملیات روانی #سیسمونی_گیت با شکست سختی در افکار عمومی ایران مواجه شده است: ۱- از ۴۵۱ شهرستان کشور، اخبار این پروژه فقط در۶ شهر تهران، اهواز، کرج، شیراز، مشهد و اصفهان، سوژه جستجوی ۲۱٪ از مردم بوده و توجه ۷۹٪ از ایرانیان را جلب نکرده است.

 البته داوری نمی گوید که این ماجرا بیشتر از آن که در سرچ گوگل مورد بررسی شود در شبکه های اجتماعی چون واتساپ و تلگرام و اینستاگرام داغ شده است و البته کمتر کسی «سیسمونی گیت » را سرچ می کند. حواشی دفاع از این سفر نشان می دهد که اگر منافع سیاسی اجازه دهد همه چیز می تواند در خریدن چند دست لباس تقلیل پیدا کند و بحث حریم شخصی و عدم بزرگ نمایی برای اصولگرایان هم معنا پیدا کند. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان