جمعه, 10 فروردین 1403

حکایت گیلان | روده شما خانه میلیون‌ها میکروارگانیسم است که در چند دهه گذشته مورد توجه دانشمندان قرار گرفته‌اند.

به‌گزارش دویچه وله، اکثر مردم نفخ، یبوست، اسهال و درد شکم را نشانه‌های اولیه عدم سلامت روده می‌دانند. در حالی که آنها تنها علائمی نیستند که باید مراقب‌شان باشید:

عدم تحمل غذایی
فرارو نوشت: عدم تحمل غذایی زمانی رخ می‌دهد که در هضم یک غذا یا جزء غذایی خاص مشکل دارید. این عارضه منجر به علائم گوارشی مانند اسهال، گرفتگی شکم، نفخ و گاز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که عدم تحمل غذایی ناشی از تغییرات در میکروبیوم روده، می‌تواند از طریق رژیم غذایی اصلاح شود. برای شناسایی عدم تحمل غذایی، نگه داشتن یک دفترچه یادداشت، برای مشخص‌کردن غذای آزاردهنده مفید است. پس از شناسایی، آن غذا را برای چند هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید. اگر علائم شما از بین رفت، مجدداً غذا را در مقادیر کم مصرف کنید، و به‌آرامی مقدار قابل‌تحمل را افزایش دهید.

افزایش وزن ناخواسته
اگر افزایش وزن غیر عمدی را تجربه می‌کنید که نمی‌توان آن را به یک وضعیت پزشکی یا تغییر سبک زندگی نسبت داد، میکروبیوم روده شما ممکن است مقصر باشد. مطالعات نشان داده که باکتری‌های روده بر مصرف انرژی و میزان کالری که فرد از غذا می‌گیرد، تأثیر می‌گذارد. به‌طوری‌که با کاهش تنوع میکروبیوم روده، شاخص توده بدنی (BMI) افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است از یک رژیم غذایی سرشار از فیبر، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل پیروی کنید تا تعداد باکتری‌های خوب روده را افزایش دهید. بر اساس تحقیقات منتشر‌شده در Preventive Nutrition and Food Science در ژوئن ۲۰۲۰، این نوع الگوی غذایی با جلوگیری از افزایش وزن، مستقل از کالری مصرفی مرتبط است.

بدخلقی، اضطراب و افسردگی
روده اغلب به‌عنوان مغز دوم شناخته می‌شود و دلیل خوبی هم دارد. بر اساس بررسی منتشر شده در ماه می ۲۰۱۸ در Frontiers in Psychiatry، میکروب‌های روده با سیستم عصبی، سیستم غدد درون‌ریز و سیستم ایمنی ارتباط برقرار می‌کنند و بر خلق‌و‌خوی تأثیر می‌گذارند. تصور می‌شود که افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی دارای عملکرد غیرطبیعی روده هستند و تعداد کمی از مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های پری‌بیوتیک و پروبیوتیک ممکن است علائم را بهبود بخشد. در کنار مصرف مکمل‌های پروبیوتیک با نظر پزشک، اتخاذ یک رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی، مانند رژیم مدیترانه‌ای، می‌تواند تنوع میکروبیوم روده را برای سلامت روان افزایش دهد. افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر ترکیب میکروبیوم روده داشته باشد و خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد

تحریک پوست

براساس تحقیقات منتشر‌شده در مجله Microorganisms در فوریه ۲۰۲۱، خوردن غذاهای حاوی چربی اشباع‌شده و قند تصفیه‌شده باعث تعادل ناسالم باکتری‌های روده می‌شود و آکنه، روزاسه و شوره سر را به‌همراه دارد. این تحقیق همچنین نشان داد که افرادی که دارای بیماری‌های التهابی پوست هستند، در مقایسه با افراد دیگر، باکتری‌های روده متفاوتی دارند. مبتلایان به روزاسه نیز شیوع بیشتری از بیماری‌های گوارشی دارند و تخمین زده می‌شود ۷ تا ۱۱ درصد از بیماران بیماری التهابی روده (IBD) نیز پسوریازیس دارند. برای حمایت از سلامت پوست، پیروی از رژیم غذایی ضد التهابی برای سلامت میکروبیوم روده توصیه می‌شود.