پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
دعوت یک روزنامه نگار از مصباحی مقدم بعد از مخالفت عجیب با واردات خودرو :

بفرمایید کمی «مانور تجمل» ببینید!

۱۴۰۱/۰۱/۲۹ ۰۹:۴۸ چاپ

حکایت گیلان | جعفر محمدی سردبیر عصر ایران نوشت: - « برای ما اولویت در تامین ارز کالاهای اساسی است؛ این که مجلس به دنبال این است که راهی را برای واردات خودرو باز کند با این تصور که خودروهای خارجی وارد و موجب رقابت داخلی و کاهش قیمت می‌شود به نظر من دور از آبادی است و هدف را تامین نمی‌کند. چرا که خودروهایی که وارد می شوند در کلاس عمومی نیست بلکه خودروهای با کلاس بالا است و این خودروهای با کلاس بالا در رقابت با خودروهای کلاس عمومی برای مردم ما نیست. واردات خودرو نوعی مانور تجمل را در جامعه ما دامن می‌زند.»


آنچه خواندید، اظهارات حجه الاسلام غلامعلی مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص نظام است در مخالفت با واردات خودرو.

در این باره نکات زیر را باید به جناب ایشان و همفکران شان تصریح کرد:

1 - این که خودرو وارد شود یا نشود، اساساً ارتباطی به وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد. طبق قانون اساسی، مجمع صرفاً در موارد خاص اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان حق ورود دارد و لاغیر. گسترش دامنه اختیارات مجمع به حوزه های اقتدار دولت و مجلس، خلاف قانون اساسی و جمهوریت نظام است.

2 - واقعاً باید تأسف خورد که حق عمومی مردم، یعنی برخورداری از خودروی مناسب، امن و با قیمت مناسب، به مانور تجمل تعبیر می شود!

اگر واقعاً نگران مانور تجمل هستید، چرا به جای این که صرفاً مانع واردات خودروهای لوکس شوید، مانع از ورود همه خودروها شده اید؟ مگر عموم ملت انتظار میباخ و S-500 و پورشه و رولز رویس و نظایر این ها دارند که پشت واژه مانور تجمل پنهان می شوید! 


آیا خودروهای متعارف دنیا مثل رنو و تویوتا و هوندا  و هیوندایی و مانند این ها که در همه جای دنیا خودروی طبقه متوسط و حتی تاکسی هستند هم تجملی هستند؟ اگر این ها را تجملی می دانید که وای بر شما که حتی ساده ترین خودروهای جهان را برای ملت خودتان تجملی می دانید و در واقع، شأنی برای مردم قائل نیستید. اگر هم این ها مصداق مانور تجمل نیستند، چرا مانع هستید؟!

تاکسی های بنز و فورد و هیوندایی و تویوتا در کشورهای مختلف جهان


واقعاً تا کی باید برای مردم ایران که عمری را در انقلاب و جنگ و تحریم و گرانی و تورم و انبوه مشکلات گذرانده اند، داشتن یک ماشین معمولی حسرت باشد؟! اصلاً معنی حسرت را می فهمید؟

3 -  جناب مصباحی مقدم گفته است که آزادسازی واردات خودرو، منجر به رقابتی شدن و ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی نمی شود.
از ایشان که داعیه دار عنوان اقتصاد دان هم هستند، می پرسیم آیا برعکس این قضیه صادق است؟ آیا عدم واردات و انحصاری شدن بازار در سال های گذشته، ذره ای به ارتقاء کیفیت انجامید؟ معلوم است که خیر.

حال می پرسیم این چه صنعتی است که نه واردات و رقابت منجر به کیفیت اش می شود (طبق ادعای شما) و نه منع واردات و انحصار (طبق آنچه در این سال ها رخ داده و نتایج اش عیان است)؟!

تا خودروساز داخلی محصول مشابه با قیمت رقابتی در بازار نبیند، اساساً انگیزه ای برای ارتقاء کیفیت نخواهد داشت و اساساً چرا باید وقتی خودروی بی کیفیت خود را برای زمان و قیمت نامعلوم به راحتی پیش فروش می کند ( و تازه بین متقاضیان هم قرعه کشی می کند) باید به فکر افزایش هزینه برای بالا بردن کیفیت باشد؟!

واردات خودرو، باید عمدتاً معطوف به خودروهایی در کلاس محصولات داخلی باشد تا خودروسازان داخلی، "مجبور" به بهبود کیفیت شوند و الا تا قیام قیامت هم همین ماشین های نازل را خواهند ساخت و مردم را به کشتن خواهند داد.

4 - ایشان به محدودیت ارز اشاره کرده و گفته است که برای ما اولویت در تامین ارز کالاهای اساسی است. اولا این مردم هستند که قرار است خودروها را بخرند و نه دولت ؛ ثانیاً این همه سال که به بهانه کمبود ارز مانع از واردات خودرو شدید، در تامین و مناسب سازی قیمت کالاهای اساسی چه گلی به سر مردم زدید که روز به روز بر قیمت شان افزوده می شود؟! مثلاً الان که نمی گذارید خودرو وارد شود، قیمت دارو که جزو کالاهای اساسی است، سر به فلک نکشیده است؟! بقیه کالاها چه؟!

راستی چرا ارز برای واردات یا مونتاژ خودروهای چینی کم کیفیت هست ولی برای خودروهای روز دنیا نیست؟ چینی ها مفت می دهند؟!

5 - الان با پول بالای یک میلیارد تومانی که مردم بی نوای ایران باید برای خرید یک ماشین چینی دهند، می توان خودروهای روز دنیا را خرید. چطور وقتی مردم برای خرید یک خودروی چینی باید بالای یک میلیارد تومان پول بدهند، نمی گویید مانور تجمل ولی اگر با همان پول خودروی روز دنیا را بخرند، اسم اش می شود مانور تجمل؟!

آیا این ظلم آشکار به مردم نیست که با پولی که می توانند محصول بهتری بخرند، مجبورند خودروی کم کیفیت تهیه کنند؟! اگر ظلم نیست، لطفاً خودتان بگویید چیست؟
 

6 - در پایان توجه جناب مصباحی مقدم را به تصاویری از مانور تجمل جلب می کنیم که این مانور، ناشی از تفکرات بسته اقتصادی حاکم بر کشور است؛ مانوری که هر روز جان افراد زیادی را می گیرد.

قطعاً اگر سرنشینان این خودروها، به جای پراید و پژو و سمند و ... خودروهای روز دنیا را که ایمنی بیشتری دارند سوار می شدند، شانس بیشتری برای زندگی داشتند. البته احتمالاً به نظر جناب مصباحی مقدم، کشته شدن در خودروهای بی کیفیت داخلی، بهتر از این است که خدای ناکرده خودروی روز سوار شوند و مانور تجمل دهند.

آقای مصباحی مقدم! بفرمایید کمی مانور تجمل ببینید: 


خون کسانی که در خودروهای بی کیفیت داخلی کشته می شوند، بر گردن کسانی است که این ملت را از داشتن خودروی ایمن محروم کرده اند... قبر و قیامتی هم هست آقای مصباحی مقدم!

همرسانی کنید:

نظرات شما:

علیرضاشهانی 29 فروردین 1401 ساعت 11:01

سلام
درود به شرفت
کاملا منطقی و درست فرمودین
موفق باشید

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان