شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
پشت پرده گرانی نتیجه سیاست های دولت؛

عدم اشرافیت رئیسی به موضوعات اقتصادی!

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ ۱۱:۵۳ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | در خبرها آمده است که رئیس دولت دنبال پشت پرده گرانی ها است. رئیسی نشان داده در زمینه هایی که اشرافیتی بر آن ندارد سعی می کند با ارسال دستوراتی عده ای را مامور رسیدگی به آن کند. عده ای که او نسبت به آن ها اعتماد دارد، ولی شاید سیاست های آن ها موجبات چنین امری را فراهم کند. در زمینه ماجرای حوادث ورزشگاه مشهد، رئیس جمهور، وزیر کشور را مامور گزارش دهی کرد. گزارش وزیر کشور چیزی جز مقصر دانستن زنان و تطهیر مسئولین نبود. یک حادثه تلخ در ابعاد بین المللی با چنین گزارشی به فراموشی سپرده شد. حتما گران شدن کالاها هم به گردن جمشید بسم الله و سلطان سکه می افتد و آن ها علم می شوند. 

در مساله اقتصادی هم این عدم اشرافیت موجب شده که رئیس جمهور قضیه را به دست های پشت پرده منتسب کند. حتما دوباره امثال جمشید بسم الله  و سلاطین سکه و ارز و خودرو و .... که در دولت های گذشته همیشه به نقش آن ها تاکید می شد به عنوان گرانی شناخته می شوند. ولی حتی برخی حامیان دولت فعلی هم چنین چیزی را دیگر برنمی تابند. برای همین است که روزنامه جوان نوشته پشت پرده فساد در داخل خود مجموعه وزارتخانه ها است. 

البته که رئیس جمهور نیازی نیست که در همه موضوعات دانایی داشته باشد. این امر هم درست نیست که رئیس جمهور کشور باید حتما اقتصاددان باشد، ولی اشرافیت به موضوعات امری مهم است که مجبور نباشد بگوید برای حل معضلات اقتصاددانان را به خط می کنم و حالا از پشت پرده ها بگوید. شاید آقای رئیسی انتظار دارد با چند سفر استانی و سوار شدن بر مترو مشکلات حل شود و اگر چنین اتفاقی نیفتاده تعجب آور است و ربطی به سیاست های دولت ندارد.

  تحریم، افزایش قیمت ارز ، درخواست حذف ارز ترجیحی و همچنین پول پاشی و افزایش نقدینگی منجر به تورم می شود. اینجا دیگر پشت پرده ای نیست و نمی توان آن را کتمان کرد. نمی توان گران شدن مثلا خودرو را تنها به پشت پرده ها وصل کرد. تا وقتی مساله واردات حل نشود، خودرو روز بروز گران تر می شود و کیفیت آن هم پائین خواهد آمد. مگر سال پیش در حضور وزیر صمت و رونمایی از خودروی تارا اشعار متملقانه ای در ایران خودرو خوانده نشد؟ مگر نگفته بودند « مرحبا صنعتگران وقت شکوفایی شده!»  اگر همان روز وزیر صمت در مقابل آن جو می ایستاد  و از  شعر «گل آرایی خودش با حضور در شرکت» خوشش نمی آمد به خودشان اجازه نمی دادند که با یک شعر قیمت خودرو را چند برابر کنند و بگویند که بچه ها خود کنترل شدند. 

کار دولت ها این شده که همه قصورات را گردن قبلی بیندازند. این دولت هم در راستای ادامه این سیاست یاد گرفته است که دستور رسیدگی نیز بدهد. ولی شاید همین رسیدگی کنندگان مشکل داشته باشد. لااقل رسیدگی را به افرادی بسپرید که خارج از سیاست های فعلی است. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان