پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

حکایت گیلان | عادت یک تمرین منظم است که اکثر ما به آن وابسته هستیم. اغلب، ما علت و یا اثرات عادتی را که داریم نمی‌دانیم. برخی از عادت‌های به ظاهر بی‌ضرر روزانه می‌توانند آنقدر بد باشند که باعث آسیب دائمی مغز شوند.

 مغز انسان مهمترین عضو بدن ما است و همه نمی‌دانیم که مغز نیز برای عملکرد خوب به ورزش یا تمرین و تغذیه نیاز دارد. بنابراین، ایجاد عادات خوب و دوری از عادات بدی که در این گزارش به آن‌ها اشاره می‌شود می‌تواند از آسیب مغزی جلوگیری کرده و آن را سالم نگه می‌دارد.


نخوردن صبحانه
مغز ما به مواد مغذی مناسب در زمان مناسب نیاز دارد تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد. به دلیل سبک زندگی سریع، بسیاری از ما از خوردن صبحانه خودداری می‌کنیم و یا در نهایت صبحانه خود را حذف کنیم تا در ساعات اولیه روز کمی صرفه جویی کنیم. نخوردن صبحانه باعث می‌شود قند و مواد مغذی کافی به مغز نرسد. مغز برای عملکرد به گلوکز خالص نیاز دارد. تغذیه نامناسب می‌تواند اثرات مضر طولانی مدتی مانند تخریب سلول‌های مغزی بر روی مغز داشته باشد.

پرخوری
پرخوری منجر به رسوب پلاک‌های کلسترول و ضخیم شدن رگ‌های خونی مغز می‌شود که خون رسانی به سلول‌های مغزی را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند آسیب جدی به عملکرد طبیعی مغز وارد کند. مشخص شده است که پرخوری منجر به ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. پرخوری منجر به چاقی می‌شود که به نوبه خود به تصویر و اعتماد به نفس ما آسیب می‌رساند و می‌تواند منجر به افسردگی و سایر مشکلات روانی نیز بشود.

کمبود خواب
کم خوابی توانایی مغز را برای عملکرد عادی مختل می‌کند. اگر تا به حال راه خانه را گم کرده اید یا کلید‌های خود را در جایی گذاشته اید که بیاد نمی‌آورید، احتمالاً کمبود خواب عامل از دست دادن موقت حافظه شما بوده است.

کم خوابی منجر به بروز مشکلات شناختی می‌شود. بدون خواب کافی، برخی از سلول‌های مغز می‌میرند و پس از آن به خاطر سپردن مسائل سخت‌تر می‌شود. مشکلات روانی نیز می‌تواند به دلیل خواب بد یا اختلالات خواب ظاهر شوند؛ بنابراین مطمئن شوید که از ۷ ساعت خواب مناسب شبانه برخوردار هستید.

مصرف خوراکی‌های شیرین
همه ما آگاهانه یا گاهی ناآگاهانه در بیشتر غذا‌ها و نوشیدنی‌های خود شکر مصرف می‌کنیم. مصرف زیاد قند‌های تصفیه شده توانایی مغز و بدن را برای جذب پروتئین‌ها و مواد مغذی از بین می‌برد. تغذیه نامناسب منجر به سوءتغذیه و اختلالات مغزی مانند ضعف حافظه، اختلالات یادگیری، بیش فعالی و افسردگی می‌شود. بنابراین، دفعه بعد که یک کوکای بزرگ به غذای خود اضافه کردید، دوباره فکر کنید، زیرا تقریبا ۲۰ قاشق شکر پر شده است!

سیگار کشیدن
سیگار کشیدن یکی از بدترین عادت‌هایی است که به آن مبتلا می‌شویم. سیگار کشیدن نه تنها باعث ابتلا به بیماری‌های ریوی یا بیماری‌های قلبی می‌شود، بلکه منجر به کوچک شدن سلول‌های متعدد در مغز نیز می‌شود و می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند زوال عقل، آلزایمر و حتی مرگ شود.

پوشاندن سر در هنگام خواب
خوابیدن با سر پوشیده منجر به افزایش غلظت دی اکسید کربن و کاهش بیشتر غلظت اکسیژن در خون می‌شود. اگر اکسیژن رسانی ضعیف باشد، ظرفیت عملکرد مغز کاهش می‌یابد. ممکن است احساس خفگی و کمبود خواب داشته باشید که منجر به خستگی و خواب آلودگی می‌شود.

کار کردن در هنگام بیماری
ما اغلب زمانی که بیش از حد کار می‌کنیم بیمار می‌شویم. اگر در حین بیماری نیز به کار خود ادامه دهیم، قطعاً به کارایی مغز ضربه چشمگیری خواهد خورد. کار کردن در هنگام بیماری تنها به استرس اضافه می‌کند. هنگامی که بیمار هستیم، مغز و بدن سخت کار می‌کنند تا با عفونت مقابله کنند. کار کردن در روزی که مریض هستید تنها بار سنگینی بر دوش شما اضافه می‌کند. پس استراحت کنید تا بهبود پیدا کنید.

عدم معاشرت
معاشرت و صحبت کردن موجب ترغیب رشد و تکامل مغز می‌شود. مکالمات متفکرانه مغز را تقویت می‌کند و ظرفیت آن را برای کار بهبود می‌بخشد. می‌توانید خلاقیت خود را با ملاقات با افراد جدید و پیدا کردن دوستان جدید افزایش دهید. معاشرت یا تعامل همچنین روشی عالی برای ابراز خود است. اگر معاشرت وجود نداشته باشد یا ارتباطات کم باشد، ممکن است احساس ضعف و افسردگی کنید.

ورزش نکردن
ورزش کردن انسان را انعطاف پذیرتر می‌کند و تحرک را افزایش می‌دهد. بدون ورزش کافی، تحرک و قدرت حرکت مغز کاهش می‌یابد و ثبات و مهارت‌های حرکتی افت می‌کنند. مطالعات نشان داده اند که ورزش با ترشح هورمون‌های شادی موسوم به «اندورفین» به جوان نگه داشتن انسان کمک می‌کند. ورزش کردن نه تنها مغز، بلکه قلب و ریه‌های انسان را نیز تقویت می‌کند.

منبع: فرارو

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان