جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

 حکایت گیلان | تأثیر خوردن مواد غذایی پرچرب در بروز بیماری کبد چرب، التهاب و زخم کبد، درمان‌های گیاهی و خانگی برای کنترل کبد چرب و ۱۵ دستورالعمل ساده برای درمان کبد چرب را در این متن بخوانید.

 کبد، بزرگترین عضو بدن انسان است و عملکرد اساسی آن هضم غذا، ذخیره انرژی، تنظیم قندخون و سطح کلسترول، فیلتر کردن سموم بدن و مبارزه با بیماری و عفونت است. طبیعی است که مقداری چربی در کبد داشته باشید، اما وقتی که بیش از ۵ تا ۱۰ درصد چربی وجود داشته باشد، می‌توان آن را به عنوان بیماری کبد چرب در نظر گرفت، کبد چرب، نتیجه مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب است، افزایش چربی در کبد، باعث آسیب بیشتر و در نتیجه التهاب و زخم می‌شود.

بیشتر افرادی که می‌خواهند کبد چرب را درمان کنند باید مقداری وزن کم کنند، تحرک بیشتری داشته باشند و غذاهای مناسبی بخورند. اما باید بدانید که درمان کبد چرب فقط به خودتان بستگی دارد و دارویی ندارد. همانطور که گفتیم برای از بین بردن چربی کبد و ریکاوری آن باید رژیم‌غذایی اصلاح شود و از سبزیجات بیشتر استفاده کنید. در کنار تغییر برنامه‌غذایی باید ورزش کنید تا با تحرک بیشتر بتوانید وزن کم کنید.

مهم‌ترین روش درمان برای بیماری کبد چرب، رفع عوامل بیماری زا است، مهمترین اصول درمان کبد چرب شامل، تغذیه و رژیم غذایی مناسب، کنترل بیماری دیابت، کاهش وزن در افراد چاق، کاهش چربی خون، ترک مشروبات الکلی و تغییر سبک زندگی است، به طور کلی با درمان کبد چرب می‌توان از ضایعه کبدی جلوگیری کرد، با سبک زندگی سالم وزن بدن در حد مطلوب باقی می‌ماند و از افزایش وزن که خود عامل مهمی در ایجاد بیماری کبد چرب است می‌توان جلوگیری کرد.

درمان‌های گیاهی و خانگی برای کنترل کبد چرب
سرکه سیب: اسیدی است، بنابراین قبل از استفاده به عنوان دستورالعمل فوق، آن را رقیق کنید، ابتدا با یک حجم کوچک (۱ قاشق چای‌خوری) از سرکه سیب شروع کنید و در صورت نداشتن مشکل آن را به ۲ قاشق غذا خوری افزایش دهید. یک مطالعه در مجله آکادمیک تغذیه و رژیم غذایی در سال ۲۰۰۵ نشان داد که سرکه سیب می‌تواند باعث سوزش مری در برخی از افراد که آن را می‌نوشند شود. همچنین ممکن است با سایر داروهای تجویزی ارتباط برقرار کند. سرکه می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. از این رو خوب است پس از نوشیدن دهان خود را بشویید.

لیمو: به کاهش التهاب کبد کمک می‌کند.، لیمو همچنین بدن را وقتی در معرض اسیدهای مضر قرار می‌گیرد الکالیز می‌کند، همچنین آب لیمو را بگیرید و روزی دو یا سه بار در هفته به خصوص در صبح مصرف کنید.

عصاره برگ قاصدک: در پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط با چاقی، کمک کننده است، نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سبز ارگانیک، گرم یا سرد، در هر روز برای کمک به بیماری کبد چرب و محافظت از کبد مفید است، علاوه بر این می‌توانید یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در یک تا دو لیوان آب مخلوط کرده و آن را بجوشانید، دو بار در هفته از این نوشیدنی میل کنید.

شیر خردل: دارای خواص ضد التهابی است و از سلول‌های کبد در مقابل سموم محافظت می‌کند، شیر خردل برای کبد چرب مفید است، به ویژه هنگامی که به علت مصرف بیش از حد الکل یا دیابت باشد.

عصاره ریشه شیرین بیان: باعث کاهش فعالیت‌های ترانس آمیناز آنزیم‌های کبدی به نام ALT (آلانین آمینوترانسفراز) و AST (آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیر الکلی می‌شود، همچنین از آسیب کبدی به علت فلزات سنگین و سموم جلوگیری می‌کند.

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی: از جمله داروهای گیاهی مؤثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند. این نوشیدنی‌های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شوند و در عین حال به پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می‌کنند.

۱۵ دستورالعمل ساده برای درمان کبد چرب
راه‌های مختلفی برای درمان کبد چرب در طب سنتی ارائه شده است، در این مطلب به ۱۵ راهکار ساده و دستورالعمل برای پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب و درمان آن اشاره شده است. زمانی که تمرکز ما بر نحوه غذا خوردن و رعایت تدابیر صحیح غذا خوردن بیشتر شود، دلیلی برای ابتلاء به بیماری مانند کبد چرب باقی نمی‌ماند، در ادامه به برخی از تدابیر غذا خوردن صحیح و تغذیه‌ای برای بهبودی و حتی پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب اشاره شده است که عبارتند از:

۱- فقط در صورت اشتهای واقعی، غذا خورده شود تا تداخل غذایی و روهم خوری ایجاد نشود.

۲- هضم دهانی یا جویدن کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به این صورت که هر لقمه را کوچک برداشته و به اندازه ۳۰ مرتبه در دهان بجویم تا بخوبی با بزاق دهان آغشته شود و بخوبی هضم دهانی انجام شود.

۳- در یک وعده غذایی، دو نوع غذا میل نشود و از درهم خوری به شدت پرهیز شود.

۴- مصرف لبنیات مانند ماست که خود یک غذای کامل است، نباید با غذاهای دیگر همراه باشد.

۵- در زمان‌هایی که بدن گرم است مثلاً بلافاصله بعد از فعالیت یا استحمام، سریع آب سرد خورده نشود و زمانی اندک را صرف کاهش حرارت بدن با استراحت یا شستن دست و صورت بکنیم و به آرامی آب بخوریم و از مصرف آب سرد و یخ پرهیز کنیم.

۶- مصرف آب سرد بلافاصله بعد از خواب و بین خواب نیز می‌تواند مخرب باشد.

۷- به دفع مواد زائد از بدن از جمله نداشتن یبوست توجه داشته باشید و در جهت درمان آن به روش طب سنتی اقدام کنید.

۸- انسداد در مسیر ریزش صفرا به روده از عواملی است که موجب هضم ناقص چربی‌ها می‌شود و در این مرحله هضم ناقص چربی‌ها سرانجام به کبد چرب منجر می‌شود؛ یبوست ناشی از این کاهش تولید و ترشح صفرا نیز در زمره عوامل پیدایش کبد چرب است.

۹- کبد بزرگترین پالایشگاه بدن و به طور طبیعی دارای مزاج گرم و تر است؛ سرد شدن کبد در اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها را کم کند یا موجب انباشتگی چربی در بافت کبد و پیدایش کبد چرب شود.

۱۰- مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد موجب سرد شدن کبد است و کسانی که به طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند.

۱۱- در طب سنتی سبب کلی کبد چرب تغییرات مزاجی کبد به سمت سردی و تری است و باید برای تعدیل مزاج آن باید از خوراکی‌های گرم مانند زنیان، کرفس، آویشن، دارچین،، میخک، هل، رعفران،، شنبلیله در غذا استفاده کرد، استفاده از گوشت‌های سبک پرندگان با ادویه جات گرم نیز مفید است

۱۲- مصرف مویز، فندق، بادام و پسته نیز توصیه می‌شود؛ ترب به باز شدن گرفتگی‌های مجاری کبد کمک می‌کند.

۱۳- پرهیز از مصرف ماهی، میوه‌های سرد و تر و گوشت‌های غلیظ مانند گوشت گاو نیز توصیه می‌شود.

۱۴- استفاده از غذاهای لطیف و گرم مانند: نخوداب با ادویه‌های گرم، نوشیدن ماء‌العسل کمک‌کننده است.

۱۵- کم کردن آب و غذا و پرهیز از پرخوری در غذای شب نیز لازم است، میوه‌های قابض مانند به، سیب، انار و انگور میخوش برای کبد بسیار مفید است.

 


 

 

 

 


همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان