جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

حکایت گیلان | کمبود امگا ۳ در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بینایی شما شود.

 اختلال دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن یک بیماری چشمی است که با کمبود اسید‌های چرب امگا ۳ مرتبط است. تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا یک بیماری شایع پزشکی است که گروه بزرگی از جمعیت را در سنین ۴۰ سال و بالاتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. زوال ماکولا، ناحیه‌ای از شبکیه است که می‌تواند منجر به از دست دادن دید مرکزی شود.


بررسی ۹ مطالعه روی نود هزار نفر نشان داد که رژیم غذایی غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ با کاهش ۳۸ درصدی خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن است.

اسید‌های چرب امگا ۳ چربی‌های غیراشباع چندگانه‌ای‌اند که ضروری هستند، زیرا بدن ما نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند و باید آن‌ها را از رژیم غذایی به دست آورد. این نوع چربی‌ها بیشتر در ماهی‌های چرب یافت می‌شوند و فواید زیادی برای سلامتی دارند که به چربی‌های خوب نیز معروف هستند.

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و اسید آلفا لینولنیک (ALA) انواع اصلی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و روغن ماهی از جمله روغن کبد ماهی، سرشار از EPA و DHA هستند.

ALA در چربی‌های غذا‌های گیاهی مانند مغز‌ها و دانه‌ها یافت می‌شود. مغز گردو منبع خوبی از این ماده مغذی است. دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی است که حدود ۳ میلیون نفر در ایالات متحده و بیش از ششصد هزار نفر در بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم اولیه دژنراسیون ماکولا شامل بینایی مبهم، تاری و مختل، مشکل در خواندن یا ضعف در دیدن جزئیات مانند تشخیص چهره یا تماشای تلویزیون است. این مطالعات نشان داد که مصرف یک یا چند وعده ماهی در هفته خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را تا ۴۲ درصد کاهش می‌دهد.

دانستن نحوه عملکرد اسید‌های چرب ضروری امگا ۳ در رژیم غذایی می‌تواند در درمان و پیشگیری از اختلالات مختلف مفید باشد. به گفته محققان به نظر می‌رسد که DHA کلید اصلی است، زیرا مولکول‌های سیگنال دهی به نام دوکوسانوئید را تولید می‌کند.

دوکوزانوئید‌ها می‌توانند با کنترل ژن‌های خاص در مغز و شبکیه، از نورون‌ها محافظت کنند. علاوه بر این، DHA از کبد در گیرنده‌های نوری، نوعی سلول در شبکیه چشم که به نور پاسخ می‌دهد، متمرکز می‌شود. دژنراسیون شبکیه از جمله دژنراسیون ماکولا زمانی اتفاق می‌افتد که گیرنده‌های نوری نمی‌توانند DHA کافی دریافت کنند.

هنگامی که ژنی که جذب DHA را کنترل می‌کند خاموش شود، گیرنده‌های نوری می‌میرند و جهش یک اسید آمینه در این سلول‌ها منجر به اختلال در چشم می‌شود که باعث از دست دادن بینایی می‌شود که به عنوان رتینیت پیگمانتوزا شناخته می‌شود.

منبع: بهداشت نیوز

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان