شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان | روزنامه جام جم (ارگان مطبوعاتی صداوسیما) طی یادداشتی از برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب، مجری و کارگردان معروف انتقاد کرده است.

در بخشی از این یادداشت آمده:

* گلناز طهماسب، دختر ایرج طهماسب با دوربینی پشت سر پدر مو سپیدکرده‌اش راه می‌افتد و از او می‌پرسد: «بابا! چی دارین می‌گیرین؟» طهماسب بعد از «جانم» می‌گوید: «یه برنامه‌ست دیگه پدر». وقتی دخترش از او می‌پرسد آیا کمی درباره این برنامه در حال ساخت توضیح می‌دهد، طهماسب اخم می‌کند و می‌گوید: «نخیر!» اما دختر که رگ خواب پدر را در دست دارد و از نقطه ضعف و درواقع از نقطه قوت او با خبر است، با سوالی اخم‌های پدر را باز می‌کند و او را سر شوق می‌آورد: «عروسک هم دارین؟» طهماسب هم ذوق می‌کند و چشمک و لبخند همزمانی می‌زند و می‌گوید: «داریم.» این شرح ویدئوی کوتاهی است که اواخر سال گذشته در فضای مجازی منتشر شد و خبر از ساخت برنامه تازه‌ای به نام «مهمونی» می‌داد.

* برای مخاطبانی که سال‌ها طهماسب را در قالب آقای مجری در تلویزیون و در برنامه موفق و محبوب و پرمخاطب کلاه‌قرمزی دیده بودند، تماشای او در فضایی تازه و در شبکه نمایش‌خانگی، کنجکاوی برانگیز به نظر می‌رسید و قرار بود آن نوستالژی و خاطرات شیرین تلویزیونی و سینمایی طهماسب و برنامه‌ها و فیلم‌هایش تکرار شود.

* اما باوجود برخی عروسک‌ها و لحظات موفق، مهمونی هنوز با بهترین کارهای او به ویژه مجموعه برنامه کلاه‌قرمزی فاصله دارد. هرچند موفقیت کارهای طهماسب معمولا زمانبر است و شاید قضاوت درباره موفقیت یا شکست برنامه‌هایش، نیاز به گذشت زمان دارد و غالبا کمی طول می‌کشد که شخصیت‌های عروسکی‌اش جا بیفتند و با مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

راستش همان برنامه کلاه‌قرمزی  را هم بیشتر از این‌که مخاطب خردسال و کودک داشته‌باشد، تماشاگران بزرگسال و بچه‌های دیروز با شوق و علاقه و جدیت پیگیری می‌کردند. خیلی از شوخی‌ها و اشاره‌ها را بزرگ‌ترها می‌گرفتند و کوچک‌ترها بیشتر جذب ظاهر عروسک‌ها و تکیه‌کلام‌ها و رقص و آواز آنها می‌شدند. اما به نظر می‌رسد سهم مخاطبان هدف در مهمونی تغییر اساسی کرده و بزرگ‌ترها نصیب بیشتری از حرف‌ها و شوخی‌های عروسک‌ها و فضای کلی برنامه می‌برند و این برنامه چندان مناسب کودکان نیست.

* هرچند سعی شده با درجه‌بندی مثبت ۱۲ و دسته‌بندی برنامه به عنوان کمدی و تاک‌شو، بچه‌ها را از تماشای برنامه منصرف کنند اما می‌دانیم که باتوجه به حضور عروسک‌هایی در این برنامه چنین ممانعتی چندان شدنی نیست. به جز این با در نظر گرفتن به کاربردن برخی حرف‌ها و تکیه‌کلام‌ها از سوی پشه و هتاکی‌ها و فحاشی‌های ناتمام بادوم (پسرک گلفروش)، خطر بدآموزی به شدت در کمین هر کودکی حتی بزرگ‌تر از ۱۲ سال است که گذرش به تماشای این برنامه بیفتد.

* اگر این اتفاق افتاد، همان‌قدر که طهماسب موقع فحاشی، جلوی دهان بادوم را می‌گیرد، همزمان پدر و مادرها هم باید جلوی گوش‌های بچه‌هایشان را بگیرند!

* ایرج طهماسب و حمید جبلی از مهم‌ترین و موفق‌ترین زوج‌های هنری تلویزیون و سینمای ایران هستند که به ویژه با همکاری در مجموعه‌های کلاه‌قرمزی درخشیدند اما نکته غریب مهمونی، غیبت حمید جبلی در پروژه است. اتفاقی که اگرچه شاید موقت و مقطعی باشد اما قطعا تاثیرش را گذاشته و می‌توان جای خالی جبلی و هنرش را در این برنامه حس کرد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان