جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که قصد دارند با اجرایی کردن یک قانون، اخذ و تمدید اقامت توریستی توسط اتباع برخی از کشورها از جمله ایران را محدود کنند.

ترکیه این قانون را که به نام قانون «اتباع خارجی و حفاظت بین‌المللی» شناخته می‌شود برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ وضع کرد و طبق آن مقرر شد تسهیلات تمدید ویزای توریستی به جز برای شهروندان کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه و اقتصادی، اتحادیه اروپا، روسیه و چین از یکم ژانویه ۲۰۲۰ به بعد بیش از یک سال تمدید نشود.

دولت ترکیه با این حال این محدودیت‌ها را، که شامل شهروندان ایرانی نیز می‌شد، به دلیل آغاز شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی وهوایی به حالت تعلیق درآورده بود.

اکنون با فروکش کردن کرونا اجرای این قانون در دستور کار قرار گرفته و اسماعیل چاتاکلی، معاون وزیر کشور ترکیه، در نشستی مطبوعاتی این خبر را اعلام کرده است.

فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه «موسیاد»، گفته است بر طبق اطلاعات این نهاد از زمان اجرای این قانون «از ۱۰ مورد تقاضا برای تمدید اقامت موقت توریستی ۹ مورد پذیرفته‌ نمی‌شود».

یک کارشناس امور مهاجرتی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است بر اساس آمار سازمان اداره امور مهاجرت ترکیه حدود ۱۱۵ هزار ایرانی با ویزای اقامت در ترکیه زندگی می‌کنند که «حدود ۱۰ هزار نفر از این افراد اقامت دانشجویی، ۴ هزار نفر اقامت خانواده و تقریبا ۹۵ هزار نفر اقامت موقت دارند که از بین‌ آن‌ها ۸۰ هزار نفر با اقامت توریستی در ترکیه زندگی می‌کنند.

منبع:یورونیوز

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان