سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403
سه شنبه, 04 اردیبهشت 1403

حکایت‌گیلان | سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان پس از سه هفته تعویق به‌ دلیل محدودیت‌های کرونایی از امروز دوشنبه بیست و چهارم آذرماه در مجتمع فرهنگی، هنری خاتم الانبیا(ص) رشت گشایش یافت.

به نقل از ایرنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حاشیه گشایش جشنواره یاد شده در گفت و گویی  گفت: در این دوره از جشنواره ۹ اثر نمایشی (روزانه سه اجرا) در دو نوبت صبح و عصر به داوری  نادر برهانی مرند، اتابک نادری و سید وحید فخرموسوی اجرا می شود.
فیروز فاضلی بیان کرد: جشنواره تئاتر استانی هر ساله با همکاری انجمن هنرهای نمایشی گیلان و با هدف رشد، گسترش و ساماندهی هنر تئاتر برگزار می‌شود.
وی افزود: رشد و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش، بومی سازی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری با تکیه بر استعدادهای جوان و استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی از دیگر اهداف جشنواره امسال است که در محورهای جهش تولید، کووید ۱۹ و کاهش آسیب‌های اجتماعی، شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده، فرهنگ و هنر بومی، منطقه‌ای و ایرانی، اسلامی و موضوعات مرتبط با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک برگزار می‌شود.
رئیس شورای سیاست‌گذاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان تصریح کرد: «تذکره سپید بانو و غلام سیاه» به‌نویسندگی پوریا پرتو و کارگردانی مجید پتکی (رشت)، «کورتراژیک» کاری از مهرنوش ثابت‌نیا (رشت) و «یک شب دیگر هم بمان سیلیویا» به‌نویسندگی چیستا یثربی و کارگردانی محمدرضا حسین زاده (بندر انزلی) سه اجرای روز نخست جشنواره هستند.
فاضلی ادامه داد: «خواب های شیشه‌ای» کاری از رضا عباسی (فومن)، «نگاتیو» به‌نویسندگی مهرداد هنرمند و کارگردانی مهرداد بخشی (رشت) و «لبخند باشکوه آقای گیل» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی بهکارگردانی سپیده صدری (رشت) در روز دوم و «کاپوچینوی ایرلندی» به‌نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی حمیدرضا شعبانی (لاهیجان)، «پلی از جنس شیشه» به‌نویسندگی نگار نادری و کارگردانی مصطفی خوش‌نشین (آستانه اشرفیه) و «بریده‌ها» به ‌نویسندگی نوید ایزدیار و کارگردانی رضا فتوت‌خواه (رشت) در روز پایانی جشنواره بهروی صحنه خواهند رفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه جشنواره امسال به دلیل شرایط خاص حاکم بر جامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور تماشاگر و تنها با حضور تعداد محدودی از اعضای گروه‌های شرکت کننده و تیم اجرایی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: امکان تماشای آنلاین اجراهای جشنواره فراهم شده است.
 وی تصریح کرد: پخش زنده اجراها از تارنمای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و همچنین نشانی اینترنتی https://www.aparat.com/gilan.farhang.gov.ir/live برای عموم مردم و علاقه‌مندان قابل مشاهده است.
 فاضلی همچنین از برگزاری مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان در ساعت ۲۰ روز چهارشنبه (۲۶ آذرماه ۱۳۹۹) در سالن شهید انصاری مجتمع فرهنگی، هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت خبر داد و اظهار کرد: همزمان با این مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره نمایشنامه نویسی آموزشگاه های آزاد هنری استان گیلان با محوریت بزرگداشت استاد «حبیب پوریوسفی» نیز برگزار می شود.
وی ادامه داد: کیفی سازی نمایش و شناخت استعداد های نو در حوزه تئاتر بارزترین ویژگی سومین جشنواره آموزشگاهی نمایشنامه نویسی استان است؛ این جشنواره در پاسداشت مفاخر استان تعریف و طراحی شده است.

استاد حبیب الله پورسیفی زاده متولد ۱۳۲۳در رشت است؛ وی در انستیتوی مربیان هنری با گرایش بازیگری و کارگردانی تهران موفق به دریافت مدرک فوق دیپلم شد؛ سال ۱۳۳۸ برای همکاری در رادیو گیلان همراه زنده یاد احمد بدرطالعی وارد نمایــش های رادیویی شد و به دلیل داشـــــتن صدای مناسب، توانست نمایش های زنده زیادی را به صحنه ببرد.
در گروه خورشید گیلان نمایش های قضـــاوت دنیا، عروس و داماد قرن اتم، عمو رجب بچه شده، تابلو موزیـــکال رویای مادر، دردســــر تلـــفن، پیــــــرمرد و دریا و تعدادی نمـــایش کوتاه اجرا کرد. از ســــال ۱۳۴۶به استخدام آموزش و پرورش درآمد و از سال ۱۳۵۱ وارد انستـیتوی مربـیان هنری شد و دو ســــــــال بعد موفق شد؛ با گــرایـــش بازیگـری و کارگردانی فــــــوق دیپلم هـــــــنر را اخــــــذ کند.

سالهای یادگیری در تهـران زیر نظر اساتــیدی چون  ایرج زهری، جمـشید شاه محمدی نگاه و افق هنری پورسیفی را گسترده تر کرد تا جایی که با بروز استـعداد در جمع دانشـــجویان انســــتیتو موفق شد در نمایش های “نقشـی روی چوب”نوشـــــته اینــگمار برگمن، ”خرمن های سوخته”نوشته رضا احـمدی، ”گلـدونه خانوم”نوشــته اسماعیل خلج به ایفای نقش بپردازد.
پس از پیـروزی انقلاب اسلامی ایران به رشت منتقل و در مدرسه لشت نشاء مشغول به کار شد و همزمان دوستان تئاتری خود را در شهر رشت جمع آوری کرد و نمایش های”میکروب ها” و “دست بالای دست” را با نام “ویتامارا”همراه زنده یاد احمد بدرطـــــــالعی و هنرمندان گروه آتوسا به صحنه برد. آخرین کار جدی پورســیفی  اجـــرای نمایـــــــش”آهــســـته با گـل سرخ”نوشته اکبــــر رادی بود که توســـــط فرزندش حسن پورســیفی کارگردانی شد.
  حبیــب پورسیفی به همراهی زنده یاد احمد بدرطــــالعی که تصمیم داشت با طرح (مدرســـــین تئاتر) تحولی در تئاتر دانــش آموزی ایجاد کند و دیگر نام آوران هنرمند، طرح مدرسان تئـــاتر را اجرایی کردند و موفق شـدند بر کیفــیت تئاتر دانش آموزی بیفـزایند و تئاتر دانش آموزی را در ســطح کشور مطرح کنند. در این دوره با شکوه بود که دانـش آموزان مستــعد کشف و راهی دانشکده ها شدند که هم اکنون به عنوان سرمایه های علمی و تخصصی در تئاتر اســـتان به کار گرفته می شوند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان