جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

 حکایت گیلان | ادامه جنگ در شهرهای مختلف اوکراین،رد پیشنهادی روسیه درباره اوکراین در سازمان ملل متحد و هشدار کرملین به ناتو درباره اعزام «نیروی حافظ صلح» به اوکراین از مهم ترین تحولات جنگ اوکراین در ۲۴ ساعت اخیر بود.

 
درگیری‌ها در اوکراین در حالی وارد بیست و نهمین روز خود شد که پیشنهاد روسیه درباره اوکراین در سازمان ملل متحد رد شد و کرملین نیز به ناتو درباره اعزام «نیروی حافظ صلح» به اوکراین هشدار داد.

۱۱:۰۰ انگلیس ۶ هزار فروند موشک به اوکراین می‌دهد
دفتر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از قصد این کشور برای تجهیز اوکراین به ۶ هزار فروند موشک خبر داد و اعلام کرد که مبلغ ۳۳ میلیون دلار نیز به رفع نیازهای نظامی کی یف اختصاص خواهد داد.

۱۰:۳۵ واشنگتن نمی‌خواهد شاهد تعطیلی سفارت خود در مسکو باشد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری چهارشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن قصد دارد اقدامی متقابل همانند مسکو برای اخراج دیپلمات‌ها در پیش گیرد، پاسخ داد آمریکا نمی‌خواهد شاهد تعطیلی سفارت خود در مسکو باشد.

۱۰:۳۱ کشته شدن بیش از ۱۵ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین
شبکه تلویزیونی سی ان ان، با انتشار تصاویری از شهر چرنیهیف واقع در شمال اوکراین، از ویرانی‌های گسترده در این شهر بر اثر جنگ خبر داد. در این تصاویر بسیاری از ساختمان‌ها به طور کامل تخریب شده اند و آتش و دود در خیابان‌ها به چشم می‌خورد. مجری این شبکه ضمن تأیید صحت این تصاویر گفت: شمار قربانیان به حدی زیاد است که قبرستان این شهر گنجایش پذیرش اجساد بیشتر را ندارد. مجری افزود: تا جایی که ما مطلع شده ایم، از آغاز جنگ روسیه در اوکراین که یک ماه از آن می‌گذرد، حدود ۱۵ هزار سرباز روس کشته شده اند. همچنین در این جنگ، ۳۰ تا ۴۰ هزار سرباز روس کشته، زخمی یا مفقود شده اند.

۰۹:۵۱ وزیر خارجه اوکراین: در نشست ناتو شرکت نخواهیم کرد«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین گفت، هیئت این کشور در نشست ناتو شرکت نخواهد کرد و کی یف پیش بینی نمی‌کند که در نشست ناتو هیچ تصمیم قدرتمندانه‌ای اتخاذ شود.

۰۹:۴۵ بروکسل میزبان سه نشست برای تصمیم گیری در مورد تحریم‌های روسیه
شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گزارش داد، امروز بروکسل میزبان سه نشست است و همه نگاه‌ها به این شهر دوخته شده است. امروز قرار است نشست ناتو، گروه ۷ و سران اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شود و در همه آن‌ها جو بایدن رییس جمهور آمریکا حضور خواهد داشت. گفتگوی میان آمریکا و اروپایی‌ها بر سر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو شامل تحریم شخصیت‌های سیاسی، الیگارش‌ها و به طور گسترده‌تر حوزه انرژی خواهد بود.ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین در این باره گفت ما انتظار تدابیر قابل توجهی از جانب ناتو، اتحادیه اروپا و گروه ۷ داریم. ما می‌دانیم که روس‌ها اعمال فشار نسبت به منافع این نهاد و سازمان‌ها را آغاز کرده اند. اوکراین هرگز امنیت روسیه را تهدید نکرده است.

۰۹:۳۶ پسکوف: سلاح هسته‌ای به عنوان گزینه روی میز قرار دارد
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ارشد «ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه» در مصاحبه سه شنبه با «کریستین امانپور» مجری شبکه خبری «سی ان ان» اعلام کرد: روسیه احتمال استفاده از سلاح هسته‌ای در برابر آنچه که به‌عنوان یک «تهدید اساسی» تلقی می‌کند را رد نخواهد کرد. پسکوف در پاسخ به این سوال که پوتین احتمالا تحت چه شرایطی حاضر خواهد بود از سلاح هسته‌ای (علیه اوکراین) استفاده کند، پاسخ داد: در صورتی که تهدید خارجی و تهدیدی برای کشورما وجود داشته باشد، ممکن است از سلاح هسته‌ای استفاده شود.

۰۹:۱۰ آژیر خطر در کی یف به صدا درآمد
شبکه الجزیره در خبر فوری گزارش داد صبح امروز آژیر خطر در کی یف پایتخت اوکراین به صدا درآمد.

۰۸:۳۳ روسیه دیپلمات‌های آمریکایی را اخراج می کند
کرملین یک لیست از دیپلمات‌های آمریکایی که به عنوان عناصر نامطلوب شناسایی شده‌اند را به یک مقام ارشد سفارت آمریکا در مسکو تحویل داده است.
چندی پیش واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفته بود که آمریکا ۱۲ دیپلمات در نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل را عنصر نامطلوب اعلام کرده است.

۰۸:۰۷ یکی از مشاوران پوتین از سمتش استعفا کرد
«آناتولی چوبایس» یکی از مشاوران رئیس‌جمهور روسیه که وظیفه نظارت بر اجرای اصلاحات اقتصادی در روسیه پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی را به عهده داشت به دلیل آنچه «مخالفت با حمله روسیه به اوکراین» خوانده شده از سمتش کناره‌گیری کرده است. چوبیس در زمان «بوریس یلتسین» رئیس جمهور شوروی سابق نیز در دفتر ریاست جمهوری بود.

۰۷:۵۵ سوئد ۵۰۰۰ سلاح ضد تانک دیگر به اوکراین ارسال می‌کند
دولت سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور ۵۰۰۰ سلاح ضد تانک به اوکراین می‌دهد تا از این کشور در برابر تهاجم روسیه حمایت کند. برای اولین بار از سال ۱۹۳۹ میلادی، سوئد با ارسال سلاح به یک کشور در حال جنگ، دکترین خود را مبنی بر عدم صادرات سلاح به کشورهای در حال جنگ زیر پا گذاشته است و قصد دارد محموله تسلیحاتی جدیدی به اوکراین بفرستد.قرار است ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، روز پنجشنبه در برابر پارلمان سوئد سخنرانی کند.

۰۷:۵۲ بایدن امروز تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام خواهد کرد
شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد، واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد: جو بایدن امروز (پنجشنبه) تحریم‌های جدیدی را بر ضد روسیه که برخی از آن‌ها علیه قانونگذاران روس است اعلام خواهد کرد.

۰۷:۵۱ واشنگتن واکنش به حمله احتمالی شیمیایی یا هسته‌ای روسیه را بررسی می‌کند
روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد، جوبایدن کارگروهی متشکل از مقامات امنیت ملی درباره اوکراین تشکیل داده است.
نیویورک تایمز افزود: این گروه بررسی خواهد کرد که در صورت استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای در اوکراین چه پاسخی بدهد. این گروه موسوم به تیم «ببر» همچنین واکنش به حمله احتمالی به کاروان‌های انتقال سلاح داخل خاک کشورهای عضو ناتو را بررسی می‌کند.

۰۷:۵۰ انگلیس نظامیان اوکراینی را در دونباس آموزش می‌دهد
خبرگزاری اسپوتنیک لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد اسنادی به دست آورده است که نشان می‌دهد انگلیس نظامیان اوکراینی را در دونباس آموزش می‌دهد.

۰۷:۲۰ لاوروف: تحریم‌های غرب علیه بانک مرکزی روسیه دزدی محض است
«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه اقدام کشورهای غربی در مصادره دارایی‌های بانک مرکزی کشورش در واکنش به تحولات اوکراین را «دزدی محض» توصیف کرد. لاوروف گفته که کسی مصادره اموال بانک مرکزی روسیه را پیش‌بینی نمی‌کرده است.

 

۰۶:۴۰ آمریکا رسماً روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد
«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه رسماً روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد. بلینکن مدعی شده که دولت آمریکا، روسیه بر اساس یک ارزیابی که اطلاعات آن از «منابع عمومی و اطلاعاتی» به دست آمده واجد این عنوان تشخیص داده است.وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه اطلاعات موثق مدعی شد «گزارش‌های متعدد» حاکی از آن است که نیروهای ارتش روسیه اقدام به انجام «حملات کور» کرده و به صورت عامدانه غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند.

۰۶:۳۵ شورای امنیت قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره اوکراین را رد کرد
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه پیش‌نویس پیشنهادی روسیه درباره بحران اوکراین را رد کردند. این پیش‌نویس خواستار محافظت از غیرنظامیان و تضمین دسترسی به کمک در اوکراین شده بود، اما ۱۳ کشور به آن رأی ممتنع و ۲ کشور (چین و روسیه) رأی مثبت دادند. بهانه اعضای شورای امنیت برای عدم موافقت با این قطعنامه این بود که روسیه در این پیش‌نویس به نقش خودش در ایجاد بحران اشاره نکرده بود.

۰۶:۲۸ هشدار کرملین به ناتو درباره اعزام «نیروی حافظ صلح» به اوکراین 
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در مسکو روز چهارشنبه گفت تصمیم ناتو برای اعزام نیروهای حافظ صلح به اوکراین «بسیار عجولانه» و «به شدت خطرناک» خواهد بود. سخنگوی کرملین در مسکو گفت که هرگونه برخورد احتمالی بین ارتش روسیه و ناتو می‌تواند منجر به عواقب غیرقابل جبران شود.

منبع: خبرآنلاین

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان