جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | یک روانشناس و مدرس دانشگاه گفت: والدین در تربیت جنسی فرزندان خود تلاش کنند و آن‌ها را نسبت به برخی از مسائل متناسب با سن آنان آگاه کنند و بر آن‌ها نظارت کافی داشته باشند.

دکتر«محمدنبی صالحی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در خصوص گرایش جنسی بهتر است از قبل با کلمات و مفاهیمی مانند میل جنسی،گرایش جنسی،هویت جنسی،نقش جنسی و جنسیت آشنا شویم تا بتوانیم بهتر در این باره قضاوت کنیم.

این روانشناس در خصوص جنسیت و نقش جنسی گفت: زمانی که یک نوزاد به دنیا می‌آید یا دختر خواهد بود یا پسر که تحت تاثیر کروموزوم‌ها تعیین می‌شود و کروموزمXX دختر و کروموزوم XY  پسر خواهد بود اما نقش جنسی یا جنسیتی نقشی است که جامعه برای ما تعریف می‌کند برای مثال چه انتظاری از یک پسر یا دختر در جامعه وجود دارد؟ اگر هر فردی مخالف با جامعه رفتار کند یک فرد غیرهنجار معرفی می‌شود، برای مثال یک مرد را در نظر بگیرد که کت و دامن بپوشد، این فرد غیر هنجار است و در جامعه با یک چشم دیگر، به او نگاه می‌کنند.

صالحی میل جنسی را غریزه یا نیاز فیزیولوژیکی انسان دانست و تصریح کرد: میل جنسی در مردان تحت تاثیر هورمون و جرقه‌های ذهنی است و در زنان هم این چرخه متفاوت است که ابتدا باید امنیت روانی داشته باشند، سپس احساس محبت وصمیمیت به آن‌ها دست بدهد و در انتها تحریک خواهند شد. پس میل جنسی هم در آقایان و هم در خانم‌ها وجود دارد اما ممکن است نوع تحریک آن‌ها متفاوت باشد.

این مدرس دانشگاه در خصوص گرایش جنسی گفت: در گرایش جنسی فرد یک میل جنسی دارد که از شخص انتظار می‌رود براساس معیارهای جامعه، نیاز خود را برطرف کند برای مثال هر فرد باید با جنس مخالف خود نیاز جنسی‌اش را برطرف کند که در بعضی اوقات فرد نیاز دارد که با هم جنس خود نیازش را برطرف کند که به آن (همجنسگرایی) گفته می‌شود که در بعضی اوقات افرادی هم هستند که نیاز دارند روابط جنسی خود را با هردو جنس برطرف کنند یعنی یک شخص مذکر هم با پسر و هم با دختر رابطه جنسی داشته باشد تا نیازش ارضا شود.

وی در خصوص هویت جنسی هم گفت: هویت جنسی در کودکی شکل گرفته و در نوجوانی تثبیت می‌شود و همین فرد ممکن است در بزرگسالی از جنسیت خود بیزار شود و با جنس مخالف همانند سازی کند، برای مثال یک کودک پسر در جامعه وجود دارد که جنسیت آن مشخص است و جامعه هم برای او و نیازهایش تعریف مشخصی دارد.

صالحی افزود: در گذشته هم اختلال در هویت جنسی و هم گرایش‌های نامتعارف جنسی اختلال به حساب می‌آمدند ولی  بعد از گذشت مدتی تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله مسائل سیاسی و یک‌سری تحقیقات گفته شد که گرایش جنسی(همجنسگرایی یا گرایش به هردو جنس) دیگر اختلال نیست اما مشکل در هویت جنسی یک اختلال به حساب می‌آید که البته در جامعه ما این دو موضوع اختلال به حساب می‌آیند و بسیار نامتعارف هستند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هنوز دلایل دقیقی برای این مشکلات بیان نشده است ولی عواملی همچون وراثت، نقش هورمون‌ها وساختار مغز،محیط، نوع تغذیه، سوءاستفاده جنسی و جسمی در دوران کودکی، تاثیر گذار هستند،تصریح کرد: افرادی که هورمون‌های زنانه (استروژن) یا مردانه(تستستورون) در بدنشان کم یا زیاد می‌شود و در دوران بارداری مادر نوزاد شرایط مناسبی را نداشته و همچنین بزرگ شدن کودک در جمع جنس مخالف خود و نوع اسباب بازی و لباس‌ها همگی در تعیین گرایش‌ها و هویت جنسی افراد اثرگذار است.

این روانشناس با بیان اینکه این افراد نیاز به حمایت‌های خانواده و جامعه دارند،افزود: در جامعه ما، بر اساس آداب و رسوم و مسائل دینی گرایش به همجنس خود یک اختلال است  و افرادی که دچار این مشکل هستند به فکر درمان خود باشند که البته چون  دلیل اصلی بروز این اختلال مشخص نیست درمان این مشکل بسیار سخت و پیچیده است و ممکن است سال‌ها طول بکشد و نیاز به روانکاوی و حتی دارو درمانی وجود داشته باشد و باید فرد نسبت به مشکل خود آگاه شود.

صالحی با بیان اینکه در درمان فرد باید گذشته‌اش به درستی بررسی شود، گفت: تربیت جنسی کودکان بسیار در پیشگیری از این مشکلات موثر و کارآمد است برای مثال کودکی که بالای سه سال سن دارد و هنوز شب‌ها در اتاق والدین خود می‌خوابد ممکن است  یک احساس تنفر در ذهن کودک به وجود بیاید و از جنس مخالف خود بیزار می‌شود چون ظرفیت پذیرش این موضوع را ندارد.

وی تاکید کرد: فرزندانی که اضطراب زیادی را تحمل کرده و شاهد دعواهای خانوادگی بوده و همچنین از او سوء استفاده جنسی و جسمی شده است بیشتر به این اختلال دچار می‌شوند و موضوعاتی مانند نوع الگو و مستقل بار آمدن کودک در پیشگیری از این اختلالات موثر است.

وی یکی از علت‌های افزایش این اختلالات را نوع تربیت والدین عنوان کرد و گفت: والدینی که در تربیت کودکان خود کوتاهی می‌کنند واین کودکان را از فعالیت‌های اجتماعی و حتی جسمی محروم می‌کنند وبرای کودکان وقت کافی را نمی‌گذارند و نقش جنسیتی مربوط به آن‌ها را به کودک واگذار نمی‌کنند باید منتظر چنین اختلالاتی باشند.

صالحی تصریح کرد: والدین بسیار در تربیت فرزندان خود تلاش کنند و آن‌ها را نسبت به برخی از مسائل نسبت به سن کودک خود آگاه کنند و بر آن‌ها نظارت کافی داشته باشند و به آن‌ها بفهمانند اگر کسی به اندام خصوصی شان دست زد به والدین خود اطلاع دهند. کودکان و نوجوانان باید بتوانند در این رابطه با والدین خود راحت و آزادانه صحبت کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه در جامعه ما مسائل جنسی تابو شده است و راجع به آن هیچ صحبتی نمی‌شود و احساس می‌کنیم در جامعه در این باره مسائلی وجود ندارد یا کم وجود دارد در صورتی که اصلا این طور نیست و مسائل حل نشده‌ی زیادی وجود دارد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان