جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

 حکایت گیلان | بعد از گرانی سیب‌زمینی، شهرداری مشهد با مشارکت جهاد کشاورزی غرفه‌هایی را برای عرضه مستقیم این محصول راه‌اندازی کرد تا مردم سیب‌زمینی را با قیمتی کمتر از سطح شهر تهیه کنند. ماجرای سیب‌زمینی‌های ۶ هزار تومانی چیست؟

 شش هزار تومان! قیمت سیب‌زمینی‌هایی است که با توجه به خرابی و کیفیت بسیار پایین باید دور ریخته می‌شد، اما در یکی از جایگاه‌های عرضه مستقیم سیب‌زمینی شهرداری با این قیمت به فروش می‌رسید. هرچند مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد اظهار کرد که قیمت این نوع سیب‌زمینی سه هزار تومان است و پس از تماس خبرنگار خراسان دستور داده این نوع سیب‌زمینی از جایگاه خارج شود و به فروش نرسد، اما وی اذعان کرد که واقعیت این است بعضی از اقشار خیلی ضعیف هم هستند که این سیب‌زمینی‌ها را برای مصرف خریداری می‌کنند.

به گزارش تجارت نیوز، بعد از گرانی سیب‌زمینی، شهرداری مشهد با مشارکت جهاد کشاورزی غرفه‌هایی را برای عرضه مستقیم این محصول در مشهد راه‌اندازی کرد تا مردم سیب‌زمینی را باقیمتی کمتر از سطح شهر تهیه کنند اما مشاهدات میدانی خبرنگار ما حکایت دیگری را بازگو می‌کند. قیمت سیب‌زمینی درهم در این مراکز هشت هزار و ۹۰۰ تومان و سیب‌زمینی دست‌چین کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید تلخ‌تر آن که متأسفانه سیب‌زمینی‌هایی بی‌کیفیت و خراب‌شده که قاعدتاً باید دور ریخته شود هم برای فروش عرضه می‌شود آن‌هم باقیمت کیلویی شش هزار تومان.

وقتی موضوع را از فروشنده جویا می‌شویم تنها به یک پاسخ کوتاه بسنده می‌کند؛ ما دورریز نداریم و قیمت‌ها ۱۲ روز است با همین نرخ عرضه می‌شود. اما بررسی‌های میدانی بعدی خبرنگار ما نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو سیب‌زمینی دست‌چین در بازارچه‌های میوه و تره‌بار ۹ هزار تومان و در سامانه «بازارگاه» هشت هزار تومان عرضه می‌شود و در سطح شهر نیز قیمت این محصول بین ۹ تا ۱۲ هزار تومان در نوسان است.

مسعود رضوی، مدیرعامل سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد به عنوان متولی این مراکز بعد از طرح موضوع توسط خبرنگار ما حاضر به پاسخ گویی نشد اما بعد از هماهنگی با روابط عمومی این سازمان، درباره قیمت سیب‌زمینی در بازار عرضه مستقیم می گوید: دو نوع سیب‌زمینی در بازار موجود است. یک نوع سیب‌زمینی انباری که قیمت آن بین هشت هزار و ۵۰۰ تا هشت و هزار و ۹۰۰ تومان است. نوع دیگر، سیب‌زمینی تازه است که از جنوب می‌آید و قیمت آن در هر کیلو سه هزار تومان بالاتر است.

وی می افزاید: هشت جایگاه عرضه سیب‌زمینی وجود دارد که باقیمت هشت هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود. یک جایگاه هم با کامیون در اختیار تعاون روستایی در بولوار توس گذاشته‌ایم که این محصول باقیمت هشت هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. ۱۴ بازار میوه هم متعلق به شهرداری داریم که گفته‌ایم در این بازارها هم بهره‌برداران سیب‌زمینی را به قیمت میدان بار عرضه کنند. رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا اجازه دارند سیب‌زمینی بی‌کیفیت را در جایگاه‌ها باقیمت شش هزار تومان به فروش برسانند یا خیر، می‌گوید: سیب‌زمینی که ته بار است، در داخل پلاستیک قرار داده‌اند و کیلویی سه هزار تومان به فروش می‌رسد.

همه‌چیز بستگی به خریدار و مشتری دارد.وی می‌افزاید: هرچند این کار شایسته نیست و بعد از تماس شما گفتم سیب‌زمینی سه هزارتومانی را از بازار جمع کنند، «اما واقعیت این است بعضی از اقشار خیلی ضعیف هم هستند که از بین همان هم چیزی درمی‌آورند و می‌خورند.»

جواد آهویی، معاون بازرگانی و امور اقتصادی این سازمان نیز به خراسان رضوی می گوید: در بولوار طبرسی، میدان امام حسین(ع)، میدان معراج و میدان فردوسی جایگاه داریم که جایگاه میدان امام حسین(ع) را جمع کردیم چون به خاطر نزدیکی به میدان بار نوغان مردم درخواستی از آن جا نداشتند. قیمت سیب زمینی در بازارهای شهرداری بین ۹ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بسته به تازه بودن یا نبودن آن متفاوت است.

وی می افزاید: بسته به کیفیت بار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد آن شامل ضایعات می شود. در مراکز پخش مستقیم سیب زمینی حدود ۲۰ تا ۲۵ تن سیب زمینی عرضه می کنیم. قیمت خرید ما هشت هزار و ۵۰۰ تومان است و ۹ هزار تومان به فروش می‌رسانیم. وی درباره قیمت سیب زمینی در میدان بار می‌گوید: بین هشت هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان