شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

 حکایت گیلان | مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام اینکه تکمیل خط آهن رشت - کاسپین ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد، گفت: امسال فقط یک قطعه زمین ۱۶۰۰ متری را برای درآمدزایی فروخته‌ایم.

به گزارش تسنیم، علی اوسط اکبری مقدم در نشست خبری با اشاره به اینکه راه‌آهن رشت- کاسپین حلقه مفقوده کریدور شمال جنوب است که راه‌آهن سراسری ایران را به دریای خزر متصل می‌‌کند اظهار کرد: راه‌آهن قزوین - رشت سه سال قبل به بهره‌برداری رسید. از رشت به سمت انزلی دو قطعه به طول 37 کیلومتر است که از رشت به پیربازار و از این منطقه به کاسپین امتداد دارد.

وی ادامه داد: ابتدا قرار بود راه‌آهن از رشت به انزلی ساخته شود اما به دلیل مسائل زیست محیطی و اینکه بخشی از این خط آهن باید از داخل مناطق مسکونی عبور می‌کرد امکان اتصال راه‌آهن به انزلی در کوتاه‌مدت میسر نشد.

اکبری مقدم با اشاره به پیشرفت حدود 68 درصدی خط آهن رشت - کاسپین افزود: این پروژه تقریبا از انتهای دولت قبل متوقف شده بود که پس از سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور و دستورات لازم وی مجددا ساخت آن آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه حدود 800 میلیارد تومان برای تکمیل سی درصد باقیمانده نیاز است اضافه کرد: باید ببینیم شرایط بودجه سال آینده چگونه است. در صورت تامین منابع مالی این پروژه نیمه نخست سال آینده و در حالت بدبینانه در نیمه دوم به اتمام می‌رسد.

وی با یادآوری اینکه تحولات ما دراین پروژه به صورت ریالی 45 میلیارد تومان وده و خارج از آن هیچ تعهدی نداریم گفت: در درون محدوده منطقه آزاد انزلی نیز دو تعهد داشتیم یکی برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز ریل‌گذاری و دومی احداث سینی دوال. زیرسازی ریل‌گذاری اوایل مهر امسال تکمیل و تحویل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور شد. سینی دوال نیز در حال حاضر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا اردیبهشت ماه سال آینده تحویل شرکت ساخت و توسعه می‌شود.

دسترسی ایران به دو کریدور بین‌المللی

اکبری مقدم در ادامه با اشاره به اینکه در مسیر دریایی ایران دو کریدور نوستراک و چین، قزاقستان‌، ایران قرار دارد گفت: در کریدور چین، قزاقستان، ایران مسیر بندر اوکتائو قزاقستان تا کاسپین هفتصد کیلومتر است کشتی‌ها این مسیر را طی 50 ساعت طی می‌کنند. با توجه به اینکه دریای خزر شرایط خاص خود را دارد سرعت کشتی‌ها حداکثر 14 کیلومتر بر ساعت باید باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه بندر کاسپین یک بندر نسل سومی نوپا است، اضافه کرد: این بندر از اواخر سال 97 فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش کرده‌ایم کریدور چین، قزاقستان ایران را با محوریت این بندر فعال‌تر کنیم. از سال 97 تا کنون نیز 11 هزار جی ای یو کالا وارد این بندر شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با کریدور نوستراک باید به این نکته اشاره کنیم که این کریدور چندان فعال نیست و در تلاش هستیم آن را فعال بکنیم.

اکبری مقدم با بیان اینکه حدود 155 واحد تولیدی در پس کرانه بندری منطقه آزاد انزلی داریم گفت: حدود 25 درصد از روغن خوراکی کشور از منطقه آزاد انزلی تامین می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین با اشاره به دستور رئیس جمهور برای آزادسازی سواحل گفت: ما در منطقه آزاد انزلی فقط دو منطقه فنس کشی شده داشتیم که با برچیده شدن این فنس‌ها ارتباط مستقیم بین تجارت و ساحل برقرار شد؛ برای جلوگیری از قاچاق و استفاده مطلوب مردم از سواحل از نیروهای حراستی، مرزبانی و سیستم الکترونیکی استفاده می‌کنیم و خوشبختانه مشکلی در این رابطه نداشته‌ایم.

وی با ابراز امیدواری برای معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده گفت: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد یک قانون است اما با سه شرط مثبت بودن طراز، نداشتن سکونتگاه و محدود بودن (فنس‌کشی) از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

اکبری مقدم با یاداوری اینکه در مدیریت قبلی سیاست این بود که برای تامین منابع مالی اراضی مناطق آزاد فروخته شود گفت: درآمدهای ما از سه محل عوارض کالاهای تجاری، فروش اعیان و فروش زمین به دست می‌آید.

وی در این باره توضیح داد: سال گذشته از محل عوارض کالاهای تجاری درآمدهای ما 70 میلیارد تومان بود که امسال به بالای 90 میلیارد تومان افزایش یافته است در حوزه فروش اعیان نیز منطقه آزاد غرفه‌های تجاری را واگذار می‌کند. در بخش فروش زمین سال گذشته دو قطعه زمین به مساحت 14 هزار متر (7 هزار متر برای هتل 5 ستاره، 7 هزار متر برای پارک آبی) فروخته شد امسال نیز ما یک قطعه زمین 1600 متری را واگذار کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: سیاست ما در بخش زمین مشارکت با سرمایه‌گذاران است به عبارت دیگر منطقه آزاد زمین را به عنوان آورده در اختیار سرمایه‌گذار می‌گذارد و از منافع آن کسب درآمد می‌کند.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

ناشناس 21 اسفند 1400 ساعت 08:12

اتصال ریلی به بندر کاسپین در کنار رعایت بقیه شروط گسترش و ترانزیت برای دریای خزر است که به نتیجه کامل می رسد !!! اول خرید و ساخت کشتی رو رو و کانتینربر و تجهیز کشتی های موجود برای حمل کانتینر یخچال دار !!! دوم خرید کانتینر یخچال دار !!! بخش عمده ای از صادرات و ترانزیت در بستر خزر از محصولات کشاورزی است !!! داشتن کشتی رو رو برای حمب کامیون یخچال دار و کانتینر یخچال دار و کشتی کانتینربر مناسب آن باید برای این بستر دریایی مورد توجه ویژه ای باشد !!!

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان