پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | کنفرانس مطبوعاتی شهردار رشت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.


سید امیر حسین علوی شهردار رشت در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اعلام حمایت شهرداری از رسانه‌‌های فعال در حوزه مدیریت شهری و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی پروژه‌ها گفت: انجام اقدامات روبنایی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و برنامه ریزی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر بازگشایی مسیر در محلات پنجگانه، رویکرد شهرداری رشت است.

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت - سید امیر حسین علوی شهردار رشت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: شهرداری از اواخر پائیز اقدامات خود در حوزه آسفالت را آغاز کرد و با تمام ضعف هایی که در بودجه ۱۴۰۰ وجود داشت این امر را در اولویت کارهایش قرار داد.

شهردار رشت با بیان اینکه در چند ماهه اخیر تقریبا ۲۰ هزار تن آسفالت برای سطح شهر هزینه شد، افزود: روند آسفالت بسیار خوب پیش رفته است و به همین دلیل با افزایش بودجه سال آینده به مقدار پنج میلیارد تومان قصد داریم تا بر روی اولویتهای دیگری نظیر سنگ‌ فرش کردن محلاتی نظیر پیرسرا و بازآفرینی محلات تمرکز کنیم.

سید امیر حسین علوی از افزایش ۱۵۰ درصدی سهمیه قیر برای سال آینده خبر داد و با تاکید بر اینکه بعد از چندین و چند سال ماشین‌ آلات سنگین شهرداری تعمیر و اورهال شدند، اضافه کرد: با کمک مجموعه شهرداری توانستیم پروژه‌هایی مانند مرکز کنترل آتش‌ نشانی، خودرو میدل باس، مزار شهدای گمنام پارک ملت، باغ ژاپنی، پارک گیلانه، سرای نهاد توسعه محله و رصدخانه کوشیار گیلانی را به اتمام رسانده و به بهره‌برداری برسانیم.

وی رویکرد شهرداری رشت را انجام اقدامات روبنایی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام و برنامه ریزی برای اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر بازگشایی مسیر در محلات پنجگانه از جمله محور خیابان سعدی به میدان سرگل اعلام کرد و گفت: شهرداری برای سرعت گرفتن این پروژه‌ مشوق‌های زیادی را در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار می‌دهد.

شهردار رشت ادامه داد: در اختیار قرار گرفتن اراضی شرکت سپیدرود و زمینهایی که در مسیر پروژه رینگ ۹۰ متری قرار دارند، اقدام دیگر شهرداری رشت است. همچنین با قرارگاه خاتم مذاکره کردیم تا از سال آینده قرارداد اجرای این پروژه را با مدل پیمانکاری - سرمایه‌گذاری آغاز نماید.

علوی گرایش بودجه سال آینده شهرداری را اقدامات عمرانی اعلام کرد و با بیان اینکه ۵۶ درصد بودجه ۱۴۰۱ به شکل واقعی عمرانی است، گفت: اینکه گفته می‌شود ما در این دوره مدیریت شهری حقوق و دستمزدها و پرداختی‌ها را کاهش دادیم، کذب محض است، زیرا ما قطعا با حفظ منافع پرسنل شهرداری برنامه‌های خود را پیش می‌بریم.

وی پیگیری مطالبات دولتی شهرداری را از جمله اقدامات انجام شده چند ماه اخیر ذکر کرد و ضمن قدردانی از نمایندگان رشت در مجلس ادامه داد: در بخش درآمدی نیز با وجود همه التهاباتی که به شهرداری وارد شد، درآمدهایمان در دی ماه افزایش چشمگیری پیدا کرد اما در بهمن ماه این روند افزایشی به دلایلی متوقف شد که بدون شک نسبت به جبران آن و کاهش هزینه‌ها اقدام خواهیم کرد.

شهردار رشت اظهار داشت: شهرداری رشت در کنار همه این اقدامات از موضوعات و فعالیتهای فرهنگی غافل نشد و در همین بازه زمانی فستیوال خوراک شهر رشت را برای احیاء برند شهر خلاق خوراک برگزار کردیم که مردم از آن استقبال خوبی به عمل آوردند.

سید امیر حسین علوی تصریح کرد: رسیدگی به محلات کم برخوردار شهر رشت در قالب برگزاری ورزش محلات و یا برنامه عزم خدمت در دستور کار شهرداری رشت قرار گرفته است و در مدت اخیر سعی کردیم پروژه‌های کوچک مقیاس را با همکاری مناطق پنجگانه به انجام برسانیم.

وی اذعان کرد: در حوزه ورزش نیز برای باشگاههایی مانند سپیدرود و داماش، والیبال و بسکتبال لایحه حمایتی تدوین و در همین راستا رویداد ورزش محلات را به صورت چند جانبه، فرا سازمانی و با مشارکت نهادهای دیگر در رشته‌های مختلف برگزار کردیم.

شهردار رشت از بازگشایی پاکت مناقصه مرمت سقف ساختمان ساعت در روزهای اخیر خبر داد و با بیان اینکه مرمت ساختمان میرزا خلیل رفیع و ساختمان فرهنگ و هنر و اتمام آن تا سال ۱۴۰۱ در اولویت شهرداری قرار گرفته است، افزود: شفافیت و جلوگیری از مبادی فساد و رانت اقدام مهم دیگر شهرداری رشت در چند ماه اخیر است. بنابراین تلاش کردیم سامانه املاک شهرداری پس از سالها راه‌ندازی شود.

علوی برنامه استقبال از بهار و ایام نوروز شهرداری را برشمرد و یادآور شد: درختکاری و کاشت گونه‌های درختی خاص و با عمر بالا در مسیرهایی مانند بلوار افتخاری و جاده تهران اولویتی بود که نهایتا توسط شهرداری رشت اجرایی شد و در مناطق پنجگانه هم علاوه بر رنگ‌آمیزی المان‌ها و جداول به شکل ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه شهرداری رشت حل معضل صدور پروانه املاک نسقی را در سطوح ملی پیگیری می‌کند، افزود: پروژه ساماندهی جاده تهران شامل آسفالت و رفیوژ میانی در حال انجام است و پروژه‌هایی مانند لاین دوچرخه سواری و باغ سالار مشکات توسط مناطق مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

شهردار رشت تعیین و مشخص شدن فرصتهای سرمایه‌گذاری در شهر رشت با تدوین اطلس سرمایه‌گذاری را اقدام راهبردی دیگر شهرداری ذکر کرد و گفت: برای تالاب عینک هم در حوزه شهرسازی و هم در پهنه آبی دو مشاور جذب کردیم و امیدواریم قضیه مالکیت آن تعیین تکلیف شود.

علوی به ساماندهی پل‌های عابر پیاده سطح شهر اشاره کرد و بیان داشت: روزی که ما کار را در شهرداری رشت شروع کردیم، اکثر پل‌های عابر پیاده سطح شهر خراب بودند که با کمک دستگاه قضایی توانستیم نسبت به رفع خطر و یا راه‌اندازی پله‌های برقی آن‌ها اقدام نماییم.

وی ابراز داشت: جلسات بسیار فشرده و مختلفی را با وزارت کشور و سازمان شهرداریها در باب معضل پسماند شهر رشت برگزار کردیم و همچنین در تلاشیم مشکلات ساختاری که در نحوه مدیریت کارخانه کودآلی وجود دارد را برطرف کرده و با توجه به تاکیدات شدید وزارت کشور ظرفیت این مجموعه را به هزار تن برسانیم.

شهردار رشت عنوان کرد: طبق نظر وزارت کشور محل دفن زباله سراوان باید مسدود و تعطیل شود که ما برای انجام این امر باید در درجه اول نسبت به راه‌اندازی زباله سوز با تزریق اعتبارات ملی و در وهله دوم نسبت به تدارک یک لندفیل بهداشتی اقدام نمائیم.

علوی با تاکید بر اینکه سال آینده سرعت تحولات و روند انجام کارها در شهر رشت افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: با تمام فرازو نشیب‌هایی که در شهرداری رشت ایجاد شد و اتفاقاتی که در مدت اخیر رخ داد از پرسنل خدوم شهرداری تشکر و قدردانی می‌کنم، زیرا تمام اقدامات خوبی که در این جلسه برشمردیم مرهون زحمات و تلاشهای شبانه‌ روزی این نیروها است.

وی اذعان کرد: در سه ماهه اخیر دو نوبت پاداش به نیروها پرداخت شد و بدهی‌های عمرانی هم تدریجا در حال پرداخت است از طرفی قالب درآمدهای شهرداریها از محل ساخت و سازها است و طبق توافقی که با مدیران مناطق پنجگانه انجام دادیم، قرار شد تا هزینه‌های جاری مناطق توسط خود آنها تامین شود.

شهردار رشت بدهی شهرداری را طبق آخرین آمار احصاء شده حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در مورد ساخت و سازهای نسقی نیز طبق اعلام وزارت کشور ساخت و سازهایی که تا سال ۱۳۹۶ انجام شده می‌توانند انشعاب موقت بگیرند. از طرفی شهرداری رشت با بخشی از ساختمان‌ سازی که مشکل یک خانواده را حل می‌کند، هیچ مشکلی ندارد و حتی آنها را از پرداخت عوارض معاف کرده است اما ساخت بدون پروانه و بدون نظارت ساختمانهای بلند مرتبه را به هیچ عنوان تائید نمی‌کند.

علوی با بیان اینکه شهرداری تا به امروز اطلس جامع و مدونی برای فرصتهای سرمایه‌ گذاری نداشته است، افزود: تحقق این کار در دستور کار سازمان سرمایه‌ گذاری شهرداری رشت قرار گرفته و فراخوان انتخاب مشاور آن هم احتمالا به زودی برگزار می‌شود.

وی ابراز داشت: شهرداری رشت ستاد شهر خلاق خوراک را تشکیل داده و درصدد اختصاص یک ساختمان به این ستاد در قلب شهر برای پیگیری امورات مربوط به حوزه خلاقیت است از سویی شهر خلاق خوراک تنها یک بخش از اهداف این ستاد محسوب می‌شود.

شهردار رشت تصریح کرد: انتصاباتی که در شهرداری انجام شد را بر اساس تحلیل کارشناسی انجام دادم و در این زمینه بعضا با مجموعه مدیران شهرداری، دستگاه نظارتی و شورا مشورت کردم و قطعا هر تغییری که بخواهد اتفاق بیافتد بر اساس نیازسنجی و تحلیل کارشناسی و فنی انجام می‌گیرد.

علوی ضمن تاکید بر حمایت شهرداری از رسانه‌‌های فعال در حوزه مدیریت شهری تصریح کرد: تلاش میکنیم برای اطلاع رسانی پروژه‌ها و مناقصات در کنار رسانه‌های مکتوب از ظرفیت پایگاههای خبری هم استفاده کنیم.

گفتنی ست در این جلسه خبرنگاران بصورت پرسش و پاسخ با شهردار رشت به گفتگو پرداختند و در پایان نیز از سوی شهردار رشت به هر یک از خبرنگاران لوح تقدیری اهداء گردید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان