شنبه, 08 اردیبهشت 1403
شنبه, 08 اردیبهشت 1403

حکایت گیلان |ارتباط فعالیت و کارکرد مغزی با تغذیه از دیرباز مشخص شده است. غذاها در تقویت حافظه انسان نقش بسیار مهمی دارند آنتی اکسیدانهای موجود در غذادر نگهداری حافظه مؤثر می‌باشند بنظر می‌رسد که فولات، ویتامین E و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A)، بهترین عوامل حفاظتی در میوه‌ها و سبزیجات هستند که مصرف روزانه میوه‌ها و سبزی‌ها مانند مصرف انواع توت‌ها، انواع مرکبات مانند پرتقال و گریپ ‌فروت و همچنین مصرف سبزی‌های برگی سبز، فلفل سبز، سیب‌زمینی، دانه گندم، آواکادو و انواع آجیل و خشکبار به پیشگیری از آسیب دیدن سلول‌های عصبی کمک می‌کنند و مواد مغذی ضروری بیشتری را به بدن می‌رسانند پس مصرف روزانه میوه‌جات و سبزیجات را فراموش ننمائید. همچنین خوردن غذاهای محتوی روی (Zn) مانند انواع غذاهای دریائی از قبیل ماهی و میگو باعث حفظ قدرت حافظه می‌شود.

امروزه نقش اسیدفولیک یا فولات (از ویتامین‌های گروه B) برای جلوگیری یا کاستن از سرعت پیشروی آلزایمر در حال بررسی است. بنظر می‌رسد شروع زوال عقل به طور قابل توجهی با کاهش میزان فولات ارتباط دارد. سطوح بالای این ویتامین می‌تواند سبب تقویت حافظه شود. از چند سال گذشته گفته می‌شود که اسیدفولیک در پیشگیری از سکته‌های مغزی و قلبی نقش مثبتی دارد. اسیدفولیک باعث کاهش سطح خونی اسید آمینه‌ای بنام هوموسیستئین می‌شود که یک فاکتور خطر برای بیماری عروق کرونری است. تحقیقات اخیر نشان داده اشخاصی که فشار خون بالایی دارند و کلسترول خونشان نیز بالاست، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری الزایمر می‌باشند. پس افراد باید همیشه فشار خون و کلسترول خون خود را تحت کنترل قرار دهند. از آنجائی که در اشخاص مبتلا به بیماری آلزایمر کمبود اسیدهای چرب ضروری وجود دارد، پس مصرف منظم غذاهای غنی از اسیدهای چرب ضروری مانند انواع ماهی‌ها (ماهی آزاد، ساردین، ماهی کولی)، تخم کدو و دانه کتان توصیه می‌شود. غذاهای دریائی مانند ماهی و میگو دارای اسیدهای چرب امگا-3 می‌باشند که به رشد مغز و بازسازی سلول‌های عصبی کمک می‌کنند و باعث تسهیل خونرسانی به مغز می‌شوند.

برخی از تحقیقات نشان داده که مسمومیت آلومینیوم نیز در ایجاد آلزایمر دخالت دارد و دریافت زیاده از حد آلومینیوم مسموم کننده مغر است. بنابراین پختن طولانی مدت و روزمره مواد غذایی در ظروف آلومینیومی توصیه نمی‌شود، مواد غذایی مانند ریواس یا اسفناج که دارای ترکیبات اسیداگزالیک هستند اگر در ظروف آلومینیوم پخته شوند می‌توانند آن را حل کنند، پس ظروف آلومینیومی تا حد امکان برای پخت و پزهای کوتاه مدت استفاده شوند.

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان