جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403

 

اختصاصی حکایت گیلان | معصومه طیارپور *

پیشاپیش ضمن گرامیداشت روز جهانی زن ، بر این باوریم که زنان همواره دوشادوش مردان به جنگ ناملایمات و دشواریهای زندگی رفته اند اما منفعت این همراهی ، همیشه به مردان رسیده است زیرا از دیدگاه مردان زن ، شهروندی درجه ی دو به حساب می آید که کاری غیر از خانه داری و تربیت فرزند ندارد و به بهانه هایی چون ضعیفه از حقوق اجتماعی خود محروم مانده است به گونه ای که هیچگاه در معادلات زندگی ، رد پایی از او بر جای نمانده است .
اکنون که زنان نسبت به گذشته ، بیدارتر شده اند و از حقوق خود آگاهیهای بیشتری بدست آورده‌اند، بر ماست که آنها را در رسیدن به آرزوها و آمال شان همراهی کنیم ؛ زیرا جامعه ی مرد سالار هیچوقت علاقه مند به همگامی با آنان برای نیل به اهدافشان نبوده و نیست .
بسیاری بر این باورند آنچه که زنان را از بالا رفتن به پست‌های مدیریت و رهبری در سازمان ها و در مناسبات اجتماعی بازداشته ، وجود پدیده ای به نام «سقف شیشه‌ای » است.
سقف شیشه‌ای ، در واقع مجموعه ای از نگرش ها و تعصب های منفی است ، که مانع از رشد و شکوفایی استعداد و ارتقاء شغلی زنان در عرصه اجتماع می‌شود ؛ موانعی که ساخته و پرداخته جامعه ی مرد سالار است و بر اساس اسطوره ها و برداشت های مشترک جنسیتی از نقش زنان در حوزه‌های عمومی و خصوصی شکل می‌گیرد ؛ هر چه بافت فرهنگی در یک جامعه ، مردسالار تر باشد ، زنان در توسعه شغل پیشرفت با مشکلات جدی ترین مواجه هستند ؛ اگر بخواهیم به یک مصداق اشاره کنیم ، در فرهنگ شمال زنان پا به پای همسران خود در عرصۀ اجتماع حضور فعال دارند ، نقش مهم و چشمگیری در تولید و فعالیت‌های اقتصادی ایفا می کنند ؛بسیاری از زنان از خود باوری ، که یک نیاز اساسی روانشناختی است بهره کافی دارند ؛ آنها نسبت به قضاوت های دیگران که چرا زنان باید در اجتماع حضور فعال داشته باشند ؟ توجه ای ندارند ؛ چرا که به مرحله مهم رشد خودباوری و اعتماد به نفس رسیده‌اند ؛ علت از آنجا ناشی می‌شود که این قضاوت‌ها فقط ساخته و پرداخته ذهن انسانهای ناآگاه است که مانع از تکامل ذهن و تعالی روح آنان می شود . به بیان دیگر زنان آگاه با احترام گذاشتن به ارزش‌ها و نظم دادن اهداف خود ، به مبارزه با دشواری های زندگی پیش می‌روند تا به آنچه می‌خواهند دست یابند ؛ و معتقدند که خودباوری می‌تواند سیستم ایمنی روح آنان را التیام بخشد و مسیرها را در رسیدن به مقصود هموارتر کند .
همانطوری که شاهد هستیم ک بسیاری از زنان کشورهای در حال رشد، بیداری زنان در حال گسترش است .
زنان دریافتند که باید فرصت‌های برابر با مردان داشته باشند و حق دارند در مواقع تصمیم‌گیری‌های کلان اجتماعی حضور داشته باشند و صدای خود را به گوش جهانیان برسانند .
هم مردان و هم زنان اگر دارای اعتماد به نفس واقع بینانه دربارۀ اندیشه ها و ارزش‌های خود داشته باشند ، در خود احساس امنیت کرده و در مقابل چالش ها و موقعیت های متفاوت زندگی به شکل مناسب تری از خود واکنش نشان می دهند .

*کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس مهارت های زندگی

همرسانی کنید:

نظرات شما:

سیده هاجرصمدی 16 اسفند 1400 ساعت 08:12

به نظر من چندسال اخیر این اگاهی که زنان ما پیدا کردن باعث شده که اعتماد به نفسشان بالا بره وموفق باشن هرچند خیلی مشکلات سر راهشون هست به خصوص محدودیتهایی که قانون جلوی پاشون گذاشته واکثر چیزها به نفع اقایون هست .به امید روزهای خوب برای زنان سرزمینم واینکه راهی باشه برای پیشرفتشون .خدایا شکرت

نظر دهید - پسندیدم 1

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان