جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

حکایت گیلان | امروه غذا‌های آماده‌ای وجود دارد که مصرف آنها، تنها مواد مغذی اندکی را به بدن شما می‌رساند. اما باید بدانید که در صورتی که بدن شما به میزان کافی مواد مغذی و یا ویتامنی دریافت نکند، ممکن است شاهد علائمی و نشانه‌هایی در بدن خود باشید.

 اگر این علائم را بشناسید، خواهید توانست تغییراتی در رژیم غذایی خود بدهید که قادر است تعادلی را در زمینه مواد مغذی در بدن شما ایجاد کند.

۱- ناخن و موی شکننده
در حالی که عوامل زیادی ممکن است سبب شکننده شدن مو و ناخن شود، اما یکی از مهمترین این عوامل، کاهش سطح «بیوتین» است که با نام «ویتامین B۷» شناخته می‌شود.

شکنندگی، نازک شدن و دونصف شدن (شکافتن) ناخن‌ها و مو‌ها در کنار علائمی مانند خستگی مزمن، درد و گرفتگی عضلات، و گزگز اندام‌ها می‌تواند نشان‌دهنده کمبود ویتامین ب ۷ باشد.

برای افزایش سطح ویتامین ب ۷، زرده تخم مرغ، ماهی، گوشت، لبنیات، مغزدانه ها، کلم بروکلی، «سیب زمینی شیرین»، غلات کامل و موز بایستی مصرف کنید. البته باید بدانید اگرچه «مکمل‌های ویتامین» نیز برای بالابردن ویتامین ب ۷ در بازار موجود است، اما هنوز مطالعات کمی وجود دارد که وجود چنین فوایدی را در آن‌ها تایید کند.

۲- ریزش مو
اگر دچار ریژش مو هستید، این مسأله علاوه بر کمبود ویتامین ب ۷، می‌تواند نشان دهنده کمبود تعدادی از مواد مغذی از جمله: آهن، روی، اسید لینولئیک و نیاسین (ویتامین ب ۳) باشد. آهن بخاطر مشارکتش در «سنتز دی ان ای» و به خصوص در فولیکول‌های مو، مفید به شمار می‌رود.

گوشت، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و سبزیجات دارای برگ تیره می‌توانند سطح روی (زینک) و آهن بدن شما را تقویت کرده و بیوتین و نیاسین را نیز افزایش دهند.

۳- شوره سر
شوره سر و «اگزمای سبورئیک» معمولاً بر نوزادان، نوجوانانی که سن بلوغ را می‌گذرانند، دیده می‌شود. این نشانه به شکل خشک و خارش دار ظاهر می‌شود؛ چرا که نواحی تولید کننده چربی دربدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این نشانه‌ها همچنین می‌تواند نمایانگر سطوج پایین روی (زینک) و یا نیاسین و یا پایین بودن سطح ریبوفلاوین (B۲) و پیریدوکسین (B۶) باشد. برای افزایش سطح این مواد مغذی، سعی کنید غلات کامل، مرغ، گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات یا سبزیجات نشاسته‌ای مصرف کنید.

۴- سندرم پای بی قرار
تقریبا ده درصد از آمریکایی‌ها دچار سندرم سندرم پای بی قرار اند. زنان دو برابر مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. معمولاً علائم در زمان استراحت یا خواب افزایش می‌یابد. هرچند مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که ممکن است بین «سندرم پای بی قرار» و سطوح پایین آهن رابطه‌ای وجود داشته باشد.

بنابر این، برای افزایش طبیعی سطح آهن خود سعی کنید از گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا، سبزیجات با برگ سبز تیره، آجیل، دانه‌ها و غلات استفاده کنید. اگر این غذا‌ها را با غذا‌های سرشار از ویتامین C ترکیب کنید، آهن بیشتری را وارد سیستم بدنی خود کرده و جذب آن را نیز افزایش خواهید داد.

۵- ضایعات دهانی
آفت‌ها و سایر زخم‌های دهان نیز می‌توانند با کمبود آهن یا سطوح پایین ویتامین ب مرتبط باشند. بر اساس یک مطالعه، بیست و هشت درصد از بیماران مبتلا به زخم‌های دهانی کمبود B۱، B۲ یا B۶ داشتند.

در این مورد نیز می‌توانید به مانند مورد قبلی، سطح این نوع از ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را با گوشت، مرغ، ماهی، لوبیا، آجیل، دانه‌ها و غلات کامل بهبود بخشید.

۶- خونریزی لثه
یکی از مسائل بسیار مهم در حفظ سلامتی افراد، سلامت دهان و لثه است. عوامل زیادی برای حفظ سلامت لثه‌ها وجود دارد که از جمله می‌توان مسواک زدن و کشیدن منظم نخ دندان اشاره کرد. اما اگر رژیم غذایی شما حاوی ویتامین C بسیار کمی باشد، می‌تواند باعث خونریزی لثه‌ها شود.


۷- داشتن بینایی ضعیف در شب

ویتامین A، از ویتامین‌های ضروری برای بینایی، به خصوص در شب و یا نور کم است. این ویتامین در تولید «رودوپسین» (rhodopsin) مؤثر است. رودوپسین رنگدانه‌ای در شبکیه چشم است که به بینایی افراد در شب کمک می‌کند.

برای تأمین A دربدن، سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج و سیب زمینی شیرین می‌توانند برای شما مؤثر باشند. همچنین، لبنیات، تخم مرغ، ماهی و سبزیجات با برگ تیره می‌توانند این ویتامین را در بدن شما افزایش دهد.

فقط می‌بایستی توجه داشته باشید در مصرف این مواد زیاده روی نکنید؛ چرا که به مسمویت با ویتامین A مبتلا می‌شوید.


۸- کم خونی
فقدان آهن و ویتامین B۶ کافی در برنامه غذایی منجر به عارضه کم‌خونی یا آنمی می‌شود. آنمی یا همان کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های خونی قرمز سالم به اندازه کافی در بدن وجود ندارند. کم‌خونی ناشی از فقر ویتامین زمانی به وجود می‌آید که میزان فولات (یکی از اشکال ویتامین B۹)، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲ در بدن پایین باشند. اما کم‌خونی ناشی از فقر آهن تنها با کمبود آن در بدن به وجود می‌آید. آنمی ناشی از کمبود ویتامین B۶ و آهن را نیز می‌توان با خوردن غذا‌های سرشار از آهن و ویتامین B۶ جبران کرد.

منبع: فرارو

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان